Chamaedorea radicalis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaedorea radicalis

Berichtdoor Maurice op 25 apr 2012 16:26

Hoe staat het met Chamaedorea radicalis na deze winter?

Mijn jonge exemplaar in de volle grond heeft alleen wat bladschade maar is er verder prima doorheen gekomen en is inmiddels alweer aan de groei. Als bescherming had deze alleen een dakje en wat stro om de voet.
Maurice

12 bedankjes

Re: Chamaedorea radicalis

Berichtdoor erna op 25 apr 2012 17:02

De mijne heeft het niet zo goed gedaan, alhoewel er nog wat groen inzit. Ondertussen uitgegraven, en opgepot, en in de serre gezet. Zo kan hij enkele jaartjes bekomen, om dan opnieuw uit te planten.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 apr 2012 22:43

Hier ook een kleintje die ze'n eerste winter in volle grond achter de rug heeft. Heeft het goed gedaan ondanks de opgelopen schade :thumb_up: Is wel al het bestaande blad kwijt maar speer is nog in goede staat met wat bruine plekjes en groeit inderdaad alweer. Heb deze tijdens de koude golf in Februari enkel ingewikkelt met noppenfolie, tis hier meerdere keren -15 geworden maar hoeveel koude hij effectief heeft gezien kan ik niet zeggen want kan niet overal sensors bijhangen...
Hier wat foto's van een paar weken terug...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 apr 2012 00:32

Gaaf zeg. ze zien er nog beter uit dan mijn trachies :P
Ik heb er twee weken terug een tweetal radicalis in de volle grond gezet om het maar eens te gaan proberen

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 apr 2012 03:27

De mijne zietr er ook niet goed uit. Waarschijnlijk toch te veel kou gehad.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 01 mei 2012 10:01

De C. microspandix staat er hier beter bij da de radicalis, beide soorten hebben de winter overleeft met een pot eroverheen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 nov 2015 11:24

We zijn nu 3 jaar verder, hoe staat het met jullie Chamaedoreasoorten in de volle grond? Ze hebben de laatste 2 jaar zachte winters gekend dus zouden ze alleszins niet de schade mogen vertonen die ik hierboven gezien heb. Hebben jullie tussen de verschillende soorten verschil in vorstbestendigheid en/of herneming van groei kunnen opmerken?
Ik heb dit jaar ook nog eens een exemplaar (Chamaedorea radicalis) uitgeplant. In de volle zomer krijgt die 3/4de van de dag volle zon over zich heen maar dat lijkt hem eigenaardig genoeg niet te deren. Hij heeft zelfs gebloeid deze zomer. Palm had bij uitplant een piepklein speertje gereed zitten wat is uitgegroeid tot een prachtig blad en ondertussen staat de nieuwe speer al zo'n 20 cm hoog.
Het is mijn 2de poging. Denk 3 jaar terug had ik een mooi exemplaar uitgeplant van de Chamaedorea radicalis in de volle schaduw welke ik enkel een afdakje had gegeven in de winter. Het vroor hier die winter met een uitschieter -8/-9°C en dat bleek meteen voldoende om de palm tot snot te herleiden wat me wat zenuwachtig maakt voor mijn nieuwe exemplaar.

Ik heb ook een Chamaedorea metallica in kuip staan maar deze was reeds vanaf dag 1 een teleurstelling. Hij blijft gewoon groen hoewel ik deze donker had staan de hele zomer (terwijl je hem toch echt neemt voor zijn specifieke verschijning wat kleur betreft) en ook de groei is erg miniem. Deze is sowieso niet geschikt voor uitplant dacht ik vanwege zijn kleinere vorstbestendigheid. Momenteel heb ik hem in de verwarmde serre gezet welke op 6°C word gehouden. Hij staat ook daar op het donkerste plaatsje dat ik heb onder een schap.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Kai op 04 nov 2015 13:51

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met radicalissen.
Ik heb inmiddels een batterij van zaailingen staan waarvan ik een gedeelte komend seizoen in de grond wil zetten...
Echter, wat zou een goede maat zijn om deze soort uit te planten? Misschien is een zaailing nog wel veel te klein, óf het gaat juist vét goed werken...wie zal het zeggen?
Kai

17 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 nov 2015 14:24

Ik ben ook erg benieuwd! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 nov 2015 02:07

Hitch schreef:We zijn nu 3 jaar verder, hoe staat het met jullie Chamaedoreasoorten in de volle grond? Ze hebben de laatste 2 jaar zachte winters gekend dus zouden ze alleszins niet de schade mogen vertonen die ik hierboven gezien heb. Hebben jullie tussen de verschillende soorten verschil in vorstbestendigheid en/of herneming van groei kunnen opmerken?
Ik heb dit jaar ook nog eens een exemplaar (Chamaedorea radicalis) uitgeplant. In de volle zomer krijgt die 3/4de van de dag volle zon over zich heen maar dat lijkt hem eigenaardig genoeg niet te deren. Hij heeft zelfs gebloeid deze zomer. Palm had bij uitplant een piepklein speertje gereed zitten wat is uitgegroeid tot een prachtig blad en ondertussen staat de nieuwe speer al zo'n 20 cm hoog.
Het is mijn 2de poging. Denk 3 jaar terug had ik een mooi exemplaar uitgeplant van de Chamaedorea radicalis in de volle schaduw welke ik enkel een afdakje had gegeven in de winter. Het vroor hier die winter met een uitschieter -8/-9°C en dat bleek meteen voldoende om de palm tot snot te herleiden wat me wat zenuwachtig maakt voor mijn nieuwe exemplaar.

Ik heb ook een Chamaedorea metallica in kuip staan maar deze was reeds vanaf dag 1 een teleurstelling. Hij blijft gewoon groen hoewel ik deze donker had staan de hele zomer (terwijl je hem toch echt neemt voor zijn specifieke verschijning wat kleur betreft) en ook de groei is erg miniem. Deze is sowieso niet geschikt voor uitplant dacht ik vanwege zijn kleinere vorstbestendigheid. Momenteel heb ik hem in de verwarmde serre gezet welke op 6°C word gehouden. Hij staat ook daar op het donkerste plaatsje dat ik heb onder een schap.

Chamaedorea metallica kan wel degelijk een metaalachtige glas vertonen met name als de bladeren door regen natgeworden licht reflecteren. Het is een warmtebehoevende soort die als kuipplant niet echt tot z 'n recht komt.
Chamaedorea radicalis heb ik al zo'n 10 jaar of langer in bezit en ik pieker er niet over om de palm aan vorst bloot te stellen al kunnen ze wel wat vorst verdragen ('-6,5°C without injury' staat vermeld). Het is prachtige soort met z 'n grote stevige diepgroene bladeren. Mijn exemplaar is een kruipende vorm, maar er schijnt ook een stamvormende variant te bestaan. De bloeiwijzen reiken daarentegen tot buiten de periferie van de palmbladeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen