Een belangrijk deel wordt volgens mij ook wel bepaald door
interesse!
We zijn allemaal geïnteresseerd in de exotische planten natuurlijk, maar bij de ene gaat die interessa bv ook uit naar het volledig correct benoemen waar een ander hier veel meer komt voor het uitwisselen van ideetjes, inspiratie etc.
Dat maakt de één niet beter dan ander in mijn ogen.
Persoonlijk hecht ik er bv wel veel belang aan dat IK de namen juist schrijf.
Maar ik heb dan ook wel biologie gestudeerd en publiceer artikels over de planten.
Zou weinig geloofwaardig zijn wanneer ik daar bv nog steeds Chamaerops excelsa zou schrijven.

Maar die geloofwaardigheid gaat daar m.i. ook op voor spelfouten.
Wat betreft het nut van de wetenschappelijke namen. Inderdaad een stuk het herleiden van de herkomst maar vooral het grensoverschrijdende karakter. Buiten het Nederlandse taalgebied wil de lokale naam nog al eens verwarrend overkomen. Diegenen die al eens van die zaadpakketjes op een Spaanse markt in handen hebben gehad weten precies wat ik bedoel.
Ten laatste geef ik nog mee dat ik mijzelf altijd baseer op de oorspronkelijke naamgeving zoals deze gekend is bij the plantlist. Die database wordt gevoed door gerenommeerde entiteiten en schept meteen duidelijkheid in (overbodige) synoniemen bv.
http://www.theplantlist.org/Grt
Niek