Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Rob op 13 dec 2015 11:13

In Brazilie mag alles vermits je de juiste wieltjes in de machine in de olie zet :fluiten:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 13 dec 2015 17:48

Hitch schreef:Als je dit topic doorneemt zakt bij mij eigenlijk een beetje de moed in de schoenen. Al wat wij in ons klimaat doen in onze exotische tuinen lijkt meer op onze planten doen overleven dan ze te laten floreren. Eigenlijk zien wij hier nooit een volwassen palm (Trachycarpus fortunei niet meegerekend) maar zijn wij superblij en fier met onze babypalmen of in het beste geval puberpalmen.
Op dat klimaat in Brazilie ben ik jaloers zeg. Als we dat van Portugal al zouden hebben was ik al meer dan tevreden...

:off_topic:

Zelf houd ik toch meer van een gematigd dan een tropisch of mediteraan klimaat omdat ik van de wisselende seizoenen houd. Ik zit dan meer te denken aan het klimaat in de range van de westkust van Canada (Vancouver e.o.), Noord-Italië/Zuid-Zwitserland (Lugano/Locarno) en de Britse eilanden (Scilly/Cornwall/Wales/London). In zo'n klimaat profiteer je vooral van de zachtere winters, de zomers zijn vergelijkbaar met die van ons. Dan is het tenminste ook nog een beetje uit te houden. Bovendien heb je grootste mogelijkheid om verschillende soorten planten te laten groeien van sub-tropisch tot sub-arctische soorten. Voor ieder wat wils.
Dat maakt overigens niet dat ik 'echte' tropische tuinen niet waardeer. Ik zou er gewoon niet aan moeten denken in zo'n klimaat te moeten leven.

De tuin ziet er overigens goed uit, ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen :thumb_up:
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 14 dec 2015 01:28

StefanH schreef:Ik zou er gewoon niet aan moeten denken in zo'n klimaat te moeten leven.

Ik begrijp wat je bedoeld Stefan, zou heeft ieder zijn eigen voorkeur. Persoonlijk vind ik de tropische vegetatie toch een stuk aantrekkelijker dan de arctische of de sub tropische. Moet wel eerlijk zeggen dat het voor ons altijd even wennen is aan de hitte, echter na een week raak je toch wel enigzins gewend. Zolang je je gemak maar houdt, en als het echt te warm wordt hebben we de airco nog ;)

Dit sluit overigens mooi aan op mijn nieuwe projectje. Op een uur rijden van ons huis aan de kust zijn we iets nieuws gestart. Op bijna 2000 meter hoogte is het klimaat een stuk milder. Het regent er een stuk meer en met een nacht temperatuur van +/- 19 graden tov 25 aan de kust, maakt dit precies het verschil tussen lekker slapen of zweten in je bed. Ook is de grond daar erg vruchtbaar wat overduidelijk zichtbaar is aan de veel groenere omgeving.
Een kleine impressie ;)

De route door de bergen passeert de natieve habitat van Attalea brasiliensis. Een indrukwekkend grote soort.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zijn er verschillende bloemen zoals Heliconia, maar ook tropische vruchten natief.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een bezoek gebracht aan het lokale tuincentrum, auto zat goed vol. Paste maar net :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas was deze niet te koop :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 dec 2015 08:48

Waar een wil is, is een weg zeg ik altijd. Als je echt wilt is er geen belemmering om een leven op te starten in een tropisch oord of waar dan ook. De ene locatie kost wat meer moeite, de andere wat minder. Bedenk wel dat er ook liefhebbers zijn in de tropen die kwijlen van onze plantenrijkdom en vegetatietypen. Het is overal anders, maar omdat wij tropen niet gewend zijn, is dat voor ons natuurlijk heel bijzonder. Wisselende seizoenen is natuurlijk erg fraai voor natuurliefhebbers en zie ik dus ook als een zegen. Alhoewel ik me in de winter ook liever in een tropisch oord wens. Maar door deze winter waardeer je de lente en zomer des te meer, en dat elk jaar.

Vergeet ook niet de ongelooflijk hoge welvaart die we hier hebben en die in andere landen vaak een stuk minder is. Een stap naar de tropen betekent vaak ook inleveren op dat soort vlakken. Maar als je eenmaal minder gebonden bent aan deze welvaart dan hoeft een stap geen belemmering te zijn.

Persoonlijk hou ik van West-Europa en zou ik niet willen verhuizen, maar al mijn vakantiereizen zijn altijd richting subtropen of tropen. Met name de tropen zijn nu eenmaal een zeer boeiende bestemming, getuige ook weer de prachtige foto's.

Edit: ik lees net een bericht over dat honderduizenden mensen uit de EU de overstap naar Nederland hebben gemaakt. Zo slecht is het hier niet!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 14 dec 2015 10:45

@Dennis, Ik beweer niet dat het hier beter is of slechter, dat is zeker niet het doel van dit topic. En natuurlijk vinden we met z´n allen mooi wat we niet gewend zijn, dat geldt ook voor de mensen hier die bijvoorbeeld onze tulpen en narcissen in het voorjaar weer prachtig vinden.
En wie weet raak je hier uiteindelijk ook aan gewemd en zeg je na verloop van tijd dat het toch niet is wat je ervan verwachte.... Echter wanneer dit een reden is om het maar niet te doen en het bij dromen te houden zal je nooit iets bereiken. Maar dat is voor ieder zijn eigen keuze en die dient men te respecteren.
De ongelooflijk hoge welvaart en de duizenden immigranten waar je over spreekt, zijn voor mij JUIST een reden om een stapje terug te doen. Wat meer terug naar de basis, op de lokale markt vind je nog onbespoten fruit, vlees dat niet afkomstig is uit de bio industrie, geen massa productie en ga zo maar door... iets wat mij persoonlijk erg aanspreekt.
En ja, de wisseling van de seizoenen heeft zijn charmes en maakt dat je de zomers extra waardeert. Het is nou eenmaal MIJN droom en zoals je zelf ook al aangaf moet er een wil zijn. Het is zeker niet de bedoeling om jullie mijn wil op te leggen. Ik hoop dat jullie dat begrijpen, zie dit topic als vermaak en geniet er van, dat sluit ook meer aan op mijn bedoeling :thumb_up:
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 14 dec 2015 14:58

Die corypha ( utan waarschijnlijk ) waar je bij staat ,zo moet de zaailing gaan worden dan als hij goed aanslaat teminste .Maar dan ben je wel 10 jaar verder en als hij mee te nemen is teminste ) Zou hem dan ook eerst voortrekken in pot omdat hij dan meer wortels heeft voordat je hem uitpoot in de tuin .

edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 dec 2015 15:15

Wat een fantastische foto's weer zeg!
Wat mij dan weer zou tegenhouden naar ginds zijn de potentieel gevaarlijke dieren die er leven met name deze uit de insektenwereld en de reptielenwereld. Ik zou me nooit gerust voelen om zo even de natuur in te trekken daar en de kans te lopen gebeten te worden. Lijkt me niet evident om daar snel even naar een dokter (laat staan een ziekenhuis) te moeten.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 14 dec 2015 15:20

Je bedoeling vwb dit topic is mij helemaal duidelijk!!

Blijf vooral posten !!!!

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 14 dec 2015 17:46

AIREMULP schreef:Die corypha ( utan waarschijnlijk ) waar je bij staat ,zo moet de zaailing gaan worden dan als hij goed aanslaat teminste .Maar dan ben je wel 10 jaar verder en als hij mee te nemen is teminste ) Zou hem dan ook eerst voortrekken in pot omdat hij dan meer wortels heeft voordat je hem uitpoot in de tuin .

edwin

Klopt Edwin, volgens de eigenaar is deze 9 jaar geleden als zaailing geplant. Met 10 jaar zit je dus heel dichtbij :thumb_up: Overigens denk ik dat dit een umbraculifera is.

Hitch schreef:Wat een fantastische foto's weer zeg!
Wat mij dan weer zou tegenhouden naar ginds zijn de potentieel gevaarlijke dieren die er leven met name deze uit de insektenwereld en de reptielenwereld. Ik zou me nooit gerust voelen om zo even de natuur in te trekken daar en de kans te lopen gebeten te worden. Lijkt me niet evident om daar snel even naar een dokter (laat staan een ziekenhuis) te moeten.

Dat valt mee Hitch, de zorg is hier van zeer hoge kwaliteit echter niet goedkoop. Voor de gemiddelde Braziliaan is deze zelfs gratis, je moet dan wel wat meer geduld hebben, voor deze groep mensen zijn de wachtlijsten lang.

Thnx WSNBM :thumb_up: Ik waardeer jouw opmerking!
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 dec 2015 19:39

Richard, het was ook zeker geen aanval, meer een reactie op enkele van de reacties op jouw topic! Jij bent juist het voorbeeld van je droom nastreven! Iets wat maar weinig durven. Dat het niet mijn droom is, doet niet ter zake. Het is erg mooi om te zien dat iemand, om wat voor beweegreden dan ook, een dergelijke stap durft te zetten. En ga zo door, ik lees je topic graag en geniet van alle plaatjes.
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video