Eriobotrya japonica

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Eriobotrya japonica

Berichtdoor Hitch op 06 nov 2015 09:59

Ik zit hier nu al een paar jaar op het forum maar heb deze nog nooit voorbij zien komen. Zelf heb ik er sinds vorige zomer opnieuw eentje uitgeplant omdat ik ze gewoon erg speciaal vind. Mijn vorig exemplaar had bij -12°C zware bladschade maar herstelde hiervan meteen. De eerste winter met -22°C als gemeten minima hier en 14 ijsdagen op een rij met +/- -10° waren er te veel aan en bovengronds stierf de boom af. Bij het verwijderen merkte ik dat de kluit nog dik in orde was en dat de wortels ongeschonden waren maar ik heb het geheel toch maar verwijderd. De boom was ook nooit beschermd geweest en was zelfs al verplant geweest ook omdat hij erg slecht reageerde op een hele dag zon op het blad.
Zijn er nog mensen met deze boom uitgeplant in de tuin? Voor die eerste moordwinter zag je ze her en der aangeboden naast de oude Olijven met superdikke stammen. Nu zie je ze haast nergens meer aangeboden worden. Toch niet in de oude grote vormen.
Hitch

156 bedankjes

Re: Eriobotrya japonica

Berichtdoor palmgek op 06 nov 2015 11:06

Heb er hier ook 1 staan die het super doet. Moet er wel bij zeggen dat ik hem pas vanaf voorjaar 2013 heb aangeplant dus een echte winter heeft ie nog niet meegemaakt. Vind ze ook erg mooi vanwege de structuur en vorm van het blad dat in zachte winters zoals afgelopen 2, gewoon aan de boom blijft.
Heb er nu zelfs voor het eerst enkele bloeiknoppen inzetten, ben erg benieuwd of deze zullen uitgroeien tot vruchten. heb weinig hoop maar zou wel leuk erg zijn!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor erna op 06 nov 2015 13:19

hier dezelfde ervaring als jou Michaël, heeft hier vele jaren gestaan en was ongeveer 2 meter hoog. Na de eerste koude winter veel bladverlies, en na de 2e koude winter ( bij ons was het - 17 ) was het helemaal gedaan, alles bruin en verdord.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor ick op 06 nov 2015 14:29

Ik heb er ook al jaren een en die doet het redelijk. Hij staat in een pot en vooral daarom doet hij het redelijk (en niet geweldig). ’s winters pak ik de pot in, maar verder is het boompje overgeleverd aan de elementen. Een paar jaar geleden (ik meen 3) is -ie in een vrij strenge vorstperiode vrijwel helemaal kaalgevroren, maar daar weer goed van hersteld.
Het liefst zou ik 'm uitplanten, maar daar heb ik helaas geen ruimte voor.

groet, rick
Bijlagen
Eriobotrya_japonica.jpg
Eriobotrya_japonica.jpg (209.55 KiB) 6307 keer bekeken
ick

71 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 nov 2015 15:31

Hier staan er ook twee, zelf gezaaid.
Ik bescherm ze niet en ze doen het eigenlijk best goed :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 06 nov 2015 23:40

Heb er inmiddels drie jaar één in de tuin (Betuwe) staan en dus nog niet een 'echte' winter meegemaakt. In Tiel weet ik bovendien twee redelijke exemplaren te staan (1,5 - 2 meter hoog) die na 2012 veel bladschade hadden maar het wel hebben overleefd. In Zeeland staan er inmiddels redelijk wat maar het exemplaar in Fort Den Haak (Vrouwenpolder) is de grootste die ik uit Nederland ken.

Afbeelding
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor enrico op 07 nov 2015 00:23

Ze zijn in Rotterdam redelijk algemeen te vinden. Ook flinke exemplaren van meters hoog. De winter van 2012 heeft veel olijfbomen in Rotterdam verwoest, de Eriobotryas staan er nog.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor batdah op 14 nov 2015 23:58

Ik heb er een gehad zelf gezaaid, het was een flinke bol op stam geworden tot die fatale winter met min 22....over en uit..later heb ik nogmaals gezaaid maar die heb ik helaas te laat uitgeplant waardoor die ook bevroor.

Hier in Breda staan her en der flinke exemplaren welke die horrorwinter wel overleefd hebben..

Ik ben net terug van 4 weken midden Portugal, daar heb ik er honderden zien staan, de meesten in bloei.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 28 dec 2015 21:14

Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 02 jan 2016 23:13

Prachtig om te zien Stefan, bedankt. Ongetwijfeld een microklimaatje daar in de grote stad. Die mensen zijn wel èrg op hun privacy gesteld ;)
Grtn,Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken