Tussenstand Ensete maurelli.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Tussenstand Ensete maurelli.

Berichtdoor Roeland op 13 jan 2016 00:39

Ik heb hier ooit op het forum gelezen dat je niet al het blad met stengel moet wegsnijden, maar enkel het blad over de lengte van de bladstengel afsnijden.
Het rotten begint dan vanboven in de top van de stengel en heeft dus langer nodig om tot aan de stam te komen.
De voorbije 3 jaren is dit prima gelukt! Op naar de vierde winter.

Groeten, Roeland
Roeland

7 bedankjes

Berichtdoor yme op 13 jan 2016 12:36

Ik zou het zou laten en niet teveel aan doen.

Ik ook niet. ligt nu nog steeds op de kant uit te lekken. De snijvlakken zijn nog steeds vochtig. Dus ik wacht nog een paar dagen met rechtop zetten.

Precies, je had er niet aan moeten snijden want dat is niet nodig

Ik heb gehandeld met alleen boerenverstand. Ik heb denk ik toch een kilo aan rottend materiaal weggesneden. Mijn aanname was dat zoveel rottend materiaal op kamertemperatuur best wel kan zorgen voor verdere rotting. Met wegsnijden denk/dacht ik dat te voorkomen.

Ook heb ik veel geleerd: de rotting is niet totaal aan de voet van de banaan gekomen (hoe heet dat officieel eigenlijk?). En de rotting vindt ook duidelijk plaats in de stengel en gaat inderdaad van boven naar beneden! De celmembranen aan de buitenkant weten toch aardig de boel als een zakje bij elkaar te houden. Ik ga er wel vanuit dat wanneer de rotting echt helemaal tot onderaan de voet komt, dat de rotting zich dan wel makkelijk(er) kan verspreiden tussen de verschillende bladeren en dan ook makkelijker de groeikern aantast. (maar wellicht kan iemand anders hier echt wat zinnigs over zeggen).
Ook heb ik geleerd dat de rotting niet altijd zichtbaar is in een verkleuring van weefsel. De "indrukbaarheid" van de stengel is een betere indicatie.
Overigens denk ik ook dat buitenstaan tot de lente net teveel van het goede zou zijn geweest (ook als het niet was gaan vriezen). Dus wel goed dat ie nu binnen is.

Het algehele verdere plan is om de plant na het uitlekken in het donker te zetten in het trappenhuis op 16-17 graden (mag van vriendin :mrgreen: ). Hopelijk is de groei dan niet heel uitbundig en kan ik zo een paar weken doorkomen. Indien er wel veel groei is ga ik denk ik de plant in de slaapkamer zetten (relatief het koelst) om toch wat licht erop te laten schijnen. wellicht is het in februari gewoon 15 graden en zonnig 8-)

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor teun op 13 jan 2016 19:49

Goed dat hij nu een plekje heeft gekregen. De laatste verwachtingen van EC en GFS zitten aardig op 1 lijn vanavond, er komt toch een (korte) winterprik aan. Zal de palmen in het tuinhuis ook even inwikkelen om de pot :roll:
teun

0 bedankjes

Berichtdoor yme op 13 jan 2016 20:52

yep!

maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de plant is gered. we zullen het in de lente zien!
En wat een water komt er nog uit die bladeren! vanavond toen ik thuis kwam lag er zomaar een plasje water op de grond (na 2,5 dag opdrogen). ik laat de plant nog maar langer uitlekken (wel omdraaien qua kant om de dag)

helaas zag ik ook al wat bladluizen...

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Bladaap op 22 jan 2016 20:29

hallo guys :thumb_up:

ik zal mij ethiopische reus ook ff tonen

13-6-2014

8-9-2015

nu in de kelder zonder grond wortels met luchtpistol schoon gespoten *tip*
alleen iets bruin in de speer, hopelijk geen rot in de knol zelf

:thumb_up:
Bijlagen
13-6-2014-Optimized.JPG
13-6-2014-Optimized.JPG (214.04 KiB) 3820 keer bekeken
8-9-2015.jpg
8-9-2015.jpg (200.66 KiB) 3820 keer bekeken
Bladaap

2 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 23 jan 2016 15:56

Mooi exemplaar .Als hij zo door blijft groeien kun je er straks een aap in los laten ;)
Moet je knol wel goed blijven uiteraard

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 jan 2016 23:37

In Ethiopië maken ze er broodmeel van toch?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor teun op 28 jan 2016 15:32

Vorig jaar om deze tijd zag hij er toch beter uit volgens mij.
Zit echt onder de luizen, kan ik hier iets tegen doen? of gaat dit bij het voorjaar vanzelf weer weg?
teun

0 bedankjes

Berichtdoor jaak op 28 jan 2016 18:05

ik doe een paar handschoenen aan en wrijf de bladluizen er af dit duurt maar een paar minuutjes en herhaal dit een volgende maal indien nodig ,als hij naar buiten gaat in het voorjaar kan je ze er af spuiten met een plantenspuit.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor killuminati op 28 jan 2016 22:58

Die van mij ook even tonen dan. De foto buiten is van begin november. De kale binnen foto is van zojuist. Hij staat te springen om weer naar buiten te gaan. Ik heb hem circa 3 jaar terug gekocht.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (261.52 KiB) 3992 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (112.81 KiB) 3992 keer bekeken
killuminati

26 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers