Ik zou het zou laten en niet teveel aan doen.
Ik ook niet. ligt nu nog steeds op de kant uit te lekken. De snijvlakken zijn nog steeds vochtig. Dus ik wacht nog een paar dagen met rechtop zetten.
Precies, je had er niet aan moeten snijden want dat is niet nodig
Ik heb gehandeld met alleen boerenverstand. Ik heb denk ik toch een kilo aan rottend materiaal weggesneden. Mijn aanname was dat zoveel rottend materiaal op kamertemperatuur best wel kan zorgen voor verdere rotting. Met wegsnijden denk/dacht ik dat te voorkomen.
Ook heb ik veel geleerd: de rotting is niet totaal aan de voet van de banaan gekomen (hoe heet dat officieel eigenlijk?). En de rotting vindt ook duidelijk plaats in de stengel en gaat inderdaad van boven naar beneden! De celmembranen aan de buitenkant weten toch aardig de boel als een zakje bij elkaar te houden. Ik ga er wel vanuit dat wanneer de rotting echt helemaal tot onderaan de voet komt, dat de rotting zich dan wel makkelijk(er) kan verspreiden tussen de verschillende bladeren en dan ook makkelijker de groeikern aantast. (maar wellicht kan iemand anders hier echt wat zinnigs over zeggen).
Ook heb ik geleerd dat de rotting niet altijd zichtbaar is in een verkleuring van weefsel. De "indrukbaarheid" van de stengel is een betere indicatie.
Overigens denk ik ook dat buitenstaan tot de lente net teveel van het goede zou zijn geweest (ook als het niet was gaan vriezen). Dus wel goed dat ie nu binnen is.
Het algehele verdere plan is om de plant na het uitlekken in het donker te zetten in het trappenhuis op 16-17 graden (mag van vriendin

). Hopelijk is de groei dan niet heel uitbundig en kan ik zo een paar weken doorkomen. Indien er wel veel groei is ga ik denk ik de plant in de slaapkamer zetten (relatief het koelst) om toch wat licht erop te laten schijnen. wellicht is het in februari gewoon 15 graden en zonnig
groetjes,
yme