3 meter hoge Drakenbloedboom verpotten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: 3 meter hoge Drakenbloedboom verpotten

Berichtdoor El Rey Mark op 30 maart 2016 18:46

@draco Dank . Dan ga ik de komende week flink aan de sleep ;-) Dus 1 week laten wennen is al voldoende?

@jozef Dank :-)
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 maart 2016 20:57

Een week gewenning is doorgaans wel voldoende behalve wanneer het zwaarbewolkt zou zijn.
Toch blijft het in deze tijd van het jaar oppassen. We realiseren ons nauwelijks dat april nog maar 2 maanden verwijderd is van de langste dag en hoogste zonnestand. In samenhang met droge lucht kan de zonne-intensiteit dan al zeer hoog zijn. Vanmiddag stelde ik vast dat de bladeren van mijn Chamaerops 'Cerifera' tekenen van verbranding tonen (bruine verkleuring).
Dat was nog niet eerder het geval. Deze palm heeft voor eerst in de kas overwinterd, bleef anders 's winters buiten op enkele schaarse vorstdagen na. Het blad is daardoor kennelijk niet meer gewend aan de de UV straling vandaar de zonverbranding. Het mechanisme van adaptatie en de-adaptatie laat zich gemakkelijk vergelijken met dat van onze huid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 maart 2016 22:19

ik begin meestal al in februari met buitenzetten bij zacht weer. van verbranding is dan geen sprake meer omdat er gewenning plaatsvindt. moet je wel willen natuurlijk, het was dit jaar veel gesleep in en uit....

El Ray Mark, ik PM je eind van de week even als ik een foto heb van mijn kuipen.
Laatst bijgewerkt door Dennis_S op 31 maart 2016 07:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 30 maart 2016 23:36

Interessante materie over uv straling en hoe ermee om te gaan. Sta jij vaak niet zo bij stil bij planten. Maar als je met tropische planten werkt in ons klimaat is het een belangrijk aspect.

Bij mij staan de planten in een donkere en onverwarmde garage. Sinds afgelopen winter heb ik daylight tl buizen van Sylvania opgehangen om de planten toch van licht te voorzien.

De planten staan koel (net boven het vriespunt) en droog.

Het lijkt wel effect te hebben op de bladeren. Ik heb bijvoorbeeld geen waterscheuten meer op de fuchsias, de bladeren van mijn washingtonias zijn mooi groen en hebben geen lange en zwakke stengels. Zelfs de dactura is blad gaan vormen en kan zo hup de grond in.

Alleen de drakenbloedboom heeft blijkbaar toch kwetsbare bladeren en moet wennen aan het zonlicht.
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 31 maart 2016 07:36

Hmm, bij net boven 0 is er geen groei en zou je dus ook geen lange scheuten moeten krijgen. Het probleem ontstaat dus in deze tijd van het jaar als je garage warmer wordt, maar er nog steeds geen licht is. Vroeger naar buiten helpt. Maar ook weer naar binnen als er vorst is. Mijn ervaring is dat tussen 0 en 4 graden je geen enkel licht nodig hebt. Zelfs niet voor wintergroene planten. ik hou citrus bijvoorbeeld in volledige duisternis en bij minder dan 4 graden gedurende december t/m februari, in februari weer naar buiten en nooit een probleem. Ook bij Phoenix werkt dit prima. Maar dan ook weer, dat is voor een Draco geen goede modus omdat deze echt meer warmte nodig heeft. Maar zodra het boven de 4 komt, dan zou zo'n lamp wel eens een goede aanvulling kunnen zijn. Ik schuif alles naar buiten en wer naar binnen, maar zoals ik al schreef, dat moet je ook maar willen. Bij mij gaat dat heel makklijk: garage open, alles 2 m verschuiven en zo weer terug. De meeste grote jongens staat al in de vollegrond dus het zijn bij mij vooral kleine potten.
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken