Welke (sub)tropische palmen overleven koude winterstalling?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke (sub)tropische palmen overleven koude winterstalling?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 apr 2016 18:30

Tot nu toe houd ik al mijn (sub)tropische palmen in de winter warm in mijn huis in Amsterdam. De meeste tropische palmen overleven een koude winterstalling namelijk niet. In Ermelo zakt de temp. 's winters in de stalling vaak tot +4 graden. De meeste tropische palmen kun je daarna wel weggooien bij zulke lage temps. Vooral als dat een paar weken of maanden aanhoudt.

Toch zijn er een aantal palmsoorten die bekend staan als (sub)tropisch en die het toch niet afleggen bij zulke temps. Sommige van die soorten zijn zone 9b en zijn dus misschien iets meer koude tolerant.

Maar soms zit er een taai tropisch rakkertje tussen. Zo heb ik een Saribus rotundifolius die toch echt 10b is en daardoor bijna alles verliest in de winterstalling, behalve zijn... speer! Juist!

Andere palmen die het in de winterstalling toch trekken zijn Ravenea's en Ceroxylons, misschien niet echt tropisch, maar toch wel warmte palmen....

Nu wil ik van jullie weten of je (sub)tropische palmen hebt (gehad) die je toch koud hebt kunnen stallen en die het toch gered hebben. Noem dus geen Butia's of Rhodapostylis of Syagrus ofzo, maar echte warmte palmen die toch in de winter tegen een stootje kunnen.

Misschien dat ik er dan meer dan mijn Saribus door de winter kan trekken (en kan ik Amsterdam wat ontlasten...)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: Welke (sub)tropische palmen overleven koude winterstalli

Berichtdoor Rob op 05 apr 2016 22:00

Een belangrijke toevoeging aan de vraag is: licht of donker, en eventueel vochtigheid?

Han heeft overigens een koude kas die in de regel ook zo ver zakt in Temp en hij overwintert ook bepaalde meer tropische soorten. Hij heeft vast een lijstje van welke wel en welke niet

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 05 apr 2016 22:04

Chamaedorea microspadix, C.radicalis? Phoenix roebelinii staat hier ook in de overwinteringskas erg vochtig, wel met opwarming overdag.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 05 apr 2016 22:24

De palmen die nog niet genoemd zijn en bij mij in de koude kas zonder enige schade overwinteren zijn: Rhapis multifida, Caryota gigas, Lytocaryum weddellianum en Trithrinax acanthocoma.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 apr 2016 22:35

Ik licht vanaf eind feb./begin maart bij met twee dubbele tl-armaturen. In dec.- feb. staan ze uit om de planten hun winterrust te geven. Luchtvochtigheid is zeer hoog.

Chamaedorea soorten zijn me inderdaad ook gelukt over te houden. Microspadix, elegans en radicalis. Dat zijn alleen wel de meest koude tolerante soorten. Zou het ook lukken met andere soorten zoals metellica, sartorii etc.? Die zijn meer tropisch.

Goede ervaringen met P. roebelenii in de koude kas? Of veel bladverlies?

Goeie tips, Rene. T. acanthocoma heb ik ook goede ervaringen mee in de koude kas. De andere soorten die je noemt zal ik ook eens proberen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 05 apr 2016 22:39

Phoenix roebelenii staan ook in de overwinteringskas (niet van mij) en zien er nog prima uit.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 apr 2016 22:44

Zowel Howea (forsteriana en belmoreana) als Phoenix roebelenii hebben overwintering in mijn vorstvrije kas niet overleefd. Ook met Archontophoenix cunninghamiana ging het mis. Alhoewel deze palmen best enige koude tot zelfs lichte vorst verdragen, speelt hierbij de duur van de blootstelling vermoedelijk een grotere rol. In de kas schommelt de temperatuur gedurende de winterperiode enkele maanden tussen 0 en 5°C. In combinatie met de hoge relatieve luchtvochtigheid werd dat deze palmen waarschijnlijk fataal. De voorbije winter heb ik enkele andere soorten uitgetest, i.e. zaailingen van Beccariophoenix en de Chamaedorea's elegans, seifrizii en hooperiana. De Chamaedorea's lijken het verblijf in de kas tot nu toe goed te hebben doorstaan, Beccariophoenix alfredii en madagascariensis hebben het niet gered. Chamaedorea radicalis en microspadix overwinteren al jaren in de koude kas evenals Rhapis excelsa en multifida. Livistona australis had evenmin moeite met de lage temperatuur.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 apr 2016 23:15

Ja, het probleem is dat het drie maanden onder 7 C blijft. Dat trekken veel tropische jongens niet.

Had ook gehoopt dat het met Archontophoenix wel zou lukken. Maar ben al een paar alexandrae's verloren en nu, dit jaar, ook een maxima. Toch blijkbaar een echt warmte palm.

Livistona nitida lukt ook. Maar die trekt het soms zelfs buiten. Dat is de meest koude tolerante Livistona.

Maar we geven het niet op. Er moeten vast nog wel meer taaie rakkers zijn, zoals de Saribus.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gerritzen op 05 apr 2016 23:59

Denk dat die luchtvochtigheid inderdaad een belangrijke rol speelt, want de palmen die ik vergeten ben te noemen en ook in de overwinteringskas (grote kas) staan, zonder schade, zijn: Archontophoenix cunninghamiana en Beccariophoenix alfredii.

groet,
René
Gerritzen

57 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 apr 2016 01:18

Arenga engleri ben ik nog vergeten te noemen, evenals Brahea edulis, brandegeei, clara, decumbens, dulcis en moorei. Ook Butia paraguaiensis (zone 10A) heeft de voorbije winter goed doorstaan. Hiervoor werd al -3,3 °C als minimum geregistreerd, maar het vermoeden wordt geuit dat deze dwergsoort tegen lagere temperaturen bestand is. Dypsis lutescens daarentegen kwam na de overwintering minder florissant tevoorschijn. Chamaedorea metallica kreeg het al moeilijk 's zomers in de tuin; mogelijk dat deze palm een hekel heeft om verplaatst te worden.
Terwijl ik in de loop der jaren een 3 tal roebelenii 's heb verspeeld, bleek Phoenix rupicola (eveneens zone 10A) goed opgewassen tegen de hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur.
Tenslotte blijkt ook Trachycarpus martianus 'Khasia Hills' goed bestand tegen langdurige koude.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen