Tot nu toe houd ik al mijn (sub)tropische palmen in de winter warm in mijn huis in Amsterdam. De meeste tropische palmen overleven een koude winterstalling namelijk niet. In Ermelo zakt de temp. 's winters in de stalling vaak tot +4 graden. De meeste tropische palmen kun je daarna wel weggooien bij zulke lage temps. Vooral als dat een paar weken of maanden aanhoudt.
Toch zijn er een aantal palmsoorten die bekend staan als (sub)tropisch en die het toch niet afleggen bij zulke temps. Sommige van die soorten zijn zone 9b en zijn dus misschien iets meer koude tolerant.
Maar soms zit er een taai tropisch rakkertje tussen. Zo heb ik een Saribus rotundifolius die toch echt 10b is en daardoor bijna alles verliest in de winterstalling, behalve zijn... speer! Juist!
Andere palmen die het in de winterstalling toch trekken zijn Ravenea's en Ceroxylons, misschien niet echt tropisch, maar toch wel warmte palmen....
Nu wil ik van jullie weten of je (sub)tropische palmen hebt (gehad) die je toch koud hebt kunnen stallen en die het toch gered hebben. Noem dus geen Butia's of Rhodapostylis of Syagrus ofzo, maar echte warmte palmen die toch in de winter tegen een stootje kunnen.
Misschien dat ik er dan meer dan mijn Saribus door de winter kan trekken (en kan ik Amsterdam wat ontlasten...)