Kebun Indah (Krisser's tuin)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Kebun Indah (Krisser's tuin)

Berichtdoor Krisser op 10 mei 2016 14:44

Na al enkele jaren op dit leuke forum te vertoeven leek het me niet meer dan normaal om ook eens mijn tuin aan jullie te tonen.

Sinds een kleine 3 jaar wonen m'n vriendin & ik in ons huisje te Gistel, West-Vlaanderen.
Aan ons huis hebben we een grote veranda die uitkomt op een brede tuin. Bij aankoop was dit een vooral landelijk ogende tuin met als eyecatcher het grote tuinhuis en het terras. Enkel de aanwezige hosta's, pioenrozen en een 3-koppige yucca zorgden voor een iet wat tropische sfeer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordien woonden we op een appartementje met een klein terras. Hier hadden we een mooie trachycarpus fortunei in pot staan. Onze eerste echte palm :). Hierna volgde al snel een kleiner exemplaar.
Afbeelding

Maar toen wisten we nog niet veel van winterbescherming, winterhardheid, enz.. :oops:
Afbeelding

Ondertussen weten we dankzij de aanwezige expertise op het forum van beter :thai: .

Dus, je kan al gaan raden wat de plannen waren na de aankoop van ons nieuwe huisje.
Inderdaad, de reeds aanwezige palmen in de grond en op zoek naar andere tropisch uitziende planten.
Een hele wereld ging open.

We bezochten reeds veel leuke palmvrienden tuinen, waar we veel inspiratie haalden, maar ook wat (veel) nieuwe plantjes.
Ook werd er aardig aangekocht via de aanbiedingen op het forum en menig exotische plantenshops.

We beslisten om eerst de bestaande linkerborder onder handen te nemen en deze helemaal te verwijderen.
Zo hadden we carte blanche voor ons tropische stuk.

De foto's van de aanleg zijn jammer genoeg verloren gegaan, maar ik heb wel foto's van de eerste borders enkele maanden na aanplant. Ik denk ergens in juli '14.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een mooie en vruchtbare zomer zag onze tuin er eind september '14 zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik ook nog langs het tuinhuis een kleine moestuin. Hier kweek ik vooral tomaat, courgette, bonen, sla, selder, ajuin.. Op het einde van de tuin kwam er ook nog een plaats voor enkele cochinkrieltjes en twee dwergkonijntjes.

Maar hierover later meer! 8-)
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Re: Kebun Indah (Krisser's tuin)

Berichtdoor palmboomgeert op 10 mei 2016 17:32

:thumb_up: ziet er goed uit.
En er is nog veel ruimte om uit te breiden, dus je kan nog een aantal jaren verder plantjes bijkopen en ruilen op de forum uitstappen.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 mei 2016 18:01

Hey Kris :D
Wat ben ik gelukkig dat ik jullie nieuwe tuin zal kunnen volgen. Ik vind dan ook de gekozen naam voor de tuin prachtig :) Kan je iets meer over de betekenis vertellen, want kan niet zo goed Westvlaams :lol:
Die borders waren in ieder geval al mooi aangekleed :)
En Mss kan je een gewaagd kleurtje geven aan ht tuinhuis. Dan heb je direct een groot deel die exotisch , mediterraans in het oog springt.
Vrgr,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 mei 2016 18:39

hallo Kris,

Fijn dat je eens wat foto's online zet. Je hebt inderdaad nog heel wat plaats om te planten. Vorig jaar zag je tuin er in ieder geval schitterend uit !

groetjes, Rudi en Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2016 08:18

Wat mooi zeg, en leuk verhaal ook.
Zo met een nieuw project beginnen is lang niet altijd makkelijk maar leuk om te zien dat je met bestaande ideetjes je eigen ding hebt gedaan.

Ik ben ook wel benieuwd naar de oorsprong van de naam ?

En welke klimmer zit er tegen het tuinhuis?

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor aralia op 11 mei 2016 09:09

Erg mooi! Is dat canna Wyoming?
aralia

36 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 11 mei 2016 10:49

Thx allen voor de complimenten! :thai:

@JM & Nick, de naam is niet afgeleid uit het Westvlaams :P . Maar uit het Indonesisch, en wil heel simpel zeggen, 'mooie tuin'. Maar geen simpele opdracht om tot dit resultaat te komen. Maar we hebben tijd & plaats om te streven naar dit doel.

Ik droom er van om ooit een mooie reis te kunnen maken naar Indonesië, vooral de eilanden in en rond Bali.

@Nick, de klimmer is een zelfgezaaide Ipomea Learii.

@Aralia, het is geen Canna Wyoming (die heb ik wel in pot staan) maar een Canna Kreta. Héél donker blad en felrode bloei.

Ik probeer om deze avond wat foto's van 2015 te plaatsen.
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 11 mei 2016 13:24

Mooie tuin Krisser, en zo lekker veel ruimte om nog van alles aan te planten. :thumb_up: Die Canna Kreta is mooi zeg.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 11 mei 2016 13:30

Heel mooie foto's/tuin! :thumb_up:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 12 mei 2016 09:19

Zoals beloofd de foto's van de borderuitbreidingen van vorig jaar, voorjaar '15.

Daar na de zomer van '14 bleek dat ik alles wat te dicht op elkaar had geplaatst.. :oops:
Hebben we beslist om de bestaande linkerborder wat uit te breiden, dit met een mooie Trachycarpus Princeps & een kleiner exemplaar Chamaerops Humilis.

Afbeelding

Afbeelding

Ook werd aan de rechterzijde van de tuin een moestuinborder aangelegd met enkele verhoogde bakken en een kleine serre voor wat pepers.

Afbeelding

Maar, wat bleek, ik had nog plaats te kort :o .
Veel planten stonden in pot ongeduldig te wachten op een plaatsje in de volle grond.
Om al deze planten niet teleur te stellen werden opnieuw enkele borders aangelegd.

Deze keer werd er voor het tuinhuis & rond de Japanse Sierkers een border aangelegd.
Onder het goedkeurend oog van de werfopzichters werd onze tuin weer een stukje mooier.

Afbeelding

In de border voor het tuinhuis kwam een mooie Fortunei met naast z'n zijde een Wagnerianus. Een Chamaerops Humilis vervolledigde de palmenfamilie. Tussen de palmen staan verschillende soorten Hemerocallis.

Afbeelding

In de border rond de sierkers werden enkele Musa Basjoo geplant, Ensete Ventricosum, Chamaerops Humilis, verschillende soorten Hedychium, Cordyline Australis Red Star.

Afbeelding

Om nog wat plaats te geven aan enkele Musa Sikkimensis, Colocaia's en Crocosmia werd er dicht bij het terras nog een kleine ronde border aangelegd.

Afbeelding

Verder nog enkele sfeerfoto's van aan het begin van het seizoen '15.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hadden we de eer om wat nieuw leven te verwelkomen in de tuin.
Een nestje Winterkoninkjes en een nestje Koolmeesjes.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende batch foto's -verdere groei in 2015- zullen denk ik voor dit weekend zijn.
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video