Washingtonia uitdroging?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia uitdroging?

Berichtdoor IQuax op 16 mei 2016 21:07

De afgelopen twee weken met het warme droge weer, ging de Washingtonia in de volle grond hier weer goed aan de groei. Echter aan het eind van de droge periode zag ik ineens dat het nieuwste blad dat hij al in maart gemaakt had, slap hing. Het leek op uitdroging. Ik heb hem toen maar snel water gegeven. Nu na een paar dagen zie ik echter dat het blad niet meer bijtrekt. De palm staat nu 3 jaar in de volle grond en heeft verder nog niet eerder problemen gehad. Op de foto is het verdroogde blad het blad dat naar rechts hangt, het is al volgroeid. Het is lastig te zien op de foto, maar zoals je ziet is het iets lichter van kleur en zijn de bladpunten dichtgevouwen. Niet te verwarren met het lelijke blad dat er nu uitkomt, dat blad is nog bruin van vorstschade van deze winter. ik dacht dat deze palm na 3 jaar wel diep genoeg wortels zou hebben gemaakt. Hij staat wel tegen de warme droge zuidmuur, maar dit is toch nog niks in vergelijking met de droogte die ze in hun originele habitat hebben. Of heeft dit een andere oorzaak?

Groet,
Ivo
Bijlagen
washingtonia verdroging.jpg
washingtonia verdroging.jpg (238.95 KiB) 4942 keer bekeken
washingtonia verdroging 2.jpg
washingtonia verdroging 2.jpg (233.14 KiB) 4942 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door IQuax op 23 aug 2016 17:50, in totaal 1 keer bewerkt.
IQuax

12 bedankjes

Re: Washingtonia uitdroging?

Berichtdoor draco op 17 mei 2016 00:33

Washingtonia mag dan van oorsprong in droge warme streken groeien, het wortelstelsel heeft daarbij wel toegang tot ondergrondse waterbronnen. Ik vermoed overigens dat droogte niet de oorzaak is van dit probleem. Vorstschade lijkt me waarschijnlijker. Volgens Mario Stähler en Tobias Spanner in 'Winterharte Palmen' (Medemia 2007) heeft Washingtonia robusta al vanaf -2 à -3 °C bescherming nodig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 17 mei 2016 09:00

Bedankt voor de reactie! Klopt, maar dergelijke temperaturen hebben we niet meer gehad sinds de palm zijn nieuwste blad heeft gemaakt. Bovendien zag het er aan het begin van de warme periode nog prima uit, maar aan het eind niet meer. Vorstschade betwijfel ik dus.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 mei 2016 11:43

Jong blad waarbij nog celgroei/ strekking plaatsvindt, is gevoeliger voor vorst als volgroeid blad. Aangezien de speer beschadigd werd is ook schade aan het voorgaande blad niet uit te sluiten. Lichtere schade komt pas tot expressie als de plant metabolisch actief wordt bij oplopende temperatuur. Ik heb meegemaakt dat een Livistona australis na blootstelling aan -7°C in het najaar, pas in het voorjaar aftakelde en al het blad inclusief de eerst uitkomende speer verloor. Maar het blijft lastig achteraf om met zekerheid de oorzaak vast te stellen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 mei 2016 21:55

Mei is typisch de periode dat palmen hun vorstschade blootgeven....
Ik vermoed overigens dat ie er wel bovenop komt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 mei 2016 22:19

Denk ik ook. Vergelijkbare schade gehad aan mijn Washingtonia vorig jaar. Bij mij is het ook goed gekomen. Droger houden in de winter! Lage temps boven 0 en vocht kan dit ook veroorzaken.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor IQuax op 18 mei 2016 16:23

Dat zou inderdaad wel kunnen. Al moet de vorstschade dan wel na maart zijn gekomen, want dit blad is in maart ontvouwen. Deze Washingtonia heeft het deze winter inderdaad zwaar te verduren gehad. Tijdens de warme winter werden we hier in Groningen plots overvallen door flinke ijzel. Hoewel de temperaturen niet erg laag waren(Deze palm heeft al lagere temperaturen zonder schade overleefd), heeft die ijzel toch veel schade toegebracht. Er zat toen nog geen mooi huisje omheen. Die ijzel heeft ook een Canariensis, die net na 5 jaar in de volle grond een redelijk formaat had bereikt, de das om gedaan. Hopelijk komt de Washingtonia er weer bovenop en heeft zij met Washingtonische groei dan snel weer een mooi bladerdek.
IQuax

12 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 18 mei 2016 17:17

Bij mijn eind maart uitgeplant exemplaar weet ik ook niet goed wat te doen. Het lijkt alsof de bladeren die hij reeds heeft stilaan beginnen uit te drogen maar de speer die ieder moment zou moeten beginnen opengaan staat nog steeds stil en ik durf geen water te geven aangezien ik eerder een exemplaar dat de winter goed was doorgekomen water begon te geven en toen rotte die gewoon weg. De t° is er gewoon nog niet naar volgens mij. Ik vind het pas veilig om water te gaan geven als ik effektief groei bemerk.
Mijn Livistona's krijgen al volop water maar die laten dan ook volop groei zien, net als Brahea armata, Chamaedorea radicalis. De Washingtonia staat gewoon stil en doet niets.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor cvb op 18 mei 2016 17:22

ja bij mij ook hoor krijgen vollop mest en water, en er zit al veel groei in staat ook in de volle zon bij de zuidmuur

mvg cvb
cvb

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 mei 2016 19:04

De wisselvallige overgang van de winter naar zomer veroorzaakt jaarlijks stress bij onze palmen en andere exoten die uit winterrust moeten komen. Nadat ik bijvoorbeeld onlangs al 4 doorhangende vergelende bladeren van de Brahea armata had afgehaald, worden nu de volgende 3 geel. Mogelijk geef ik de kuippalm te weinig water en blijft het diepere deel van de wortelkluit droog. Gisteren heb de palm daarom maar eens een flinke plens water gegeven.
Washingtonia heb ik niet meer, omdat bij deze nog maar 3 goede waaiers overeind stonden.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 mei 2016 01:20, in totaal 1 keer bewerkt.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen