Washingtonia uitdroging?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia uitdroging?

Berichtdoor Herman op 20 mei 2016 21:21

draco schreef:De wisselvallige overgang van de winter naar zomer veroorzaakt jaarlijks stress bij onze palmen en andere exoten die uit winterrust moeten komen. Nadat ik bijvoorbeeld onlangs al 4 doorhangende vergelende bladeren van de Brahea armata had afgehaald, worden nu de volgende 3 geel. Mogelijk geef ik de kuippalm te weinig water en blijft het diepere deel van de wortelkluit droog. Gisteren heb de palm daarom maar eens een flinke plens water gegeven.
Washingtonia heb ik niet meer, omdat deze bij nog maar 3 goede waaiers overeind stonden.

Maar de washingtonia staat er toch om bekend dat hij zomaar meer als 6/7 waaiers kan aan maken in een zomer. Ik bedoel je hebt zo weer nieuw blad. Zou zonde zijn om dezelfde die reden weg te doen.
Juist deze palm geeft een exotische uitstraling met zijn Robuste stam.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 mei 2016 01:12

Over de groeisnelheid van Washingtonia had ik niet te klagen maar de oudste bladeren gingen hangen en vergeelden in hetzelfde tempo. Ik heb geen idee wat eraan schortte, misschien was 't gebrek aan water, maar na herhaalde pogingen ben ik ermee gestopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 22 mei 2016 14:53

De Washy hier kan echt veel water verwerken. Eerste blad heel eind open en tweede speer groeit als een tierelier.
Deze soort is bizar sterk. Vorig jaar uit zuid Frankrijk meegenomen waar ie stond te kwijnen in een tuincentrum, geel en kleine bladeren. Na een week op onze veranda daar goed verpakt in een plastic zak achter de autostoel gezet, die vervolgens besloot ons niet terug te brengen naar huis als gevolg van een kapotte boardcomputer. 14 dagen in de bakkende zon gestaan in Oraison en vervolgens kwam auto met Washy in Nederland aan. Helemaal bruin met uitgedroogde grond leek ie zo goed als overleden. Grotere pot en voeding gegeven en zowaar 5 weken later kwam de eerste speer er al aan. Vorig jaar nog totaal 4 bladeren er uit weten te gooien vanaf juli en nu dus zijn tweede blad van dit jaar op komst. In september vorig jaar een zaailing met 3 bladeren uit de grond gerukt tijdens onze vakantie in Turkije. Vervolgens heeft ie 14 dagen in een glas water gestaan op het balkon bij dik 40 graden soms en je zag per dag de wortels groeien. Bij thuiskomst geplant en nu is zijn eerste echt blad op komst na 3 x in een groter potje te zijn gezet.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 mei 2016 20:30

Washingtonia heeft echt ruimte nodig bij de wortels! In pot mag je blij zijn met een paar bladeren. Na verpotten komen er soms een paar bij maar als ie weer een tijdje in zijn pot staat, vergelen er weer snel meer bladeren. In de vollegrond gaat het echt stukken beter.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 23 mei 2016 14:55

gele bladeren komt volgens mij door voeding gebrek dan.
Snelle groeier, dus veel voeding nodig
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor cvb op 24 mei 2016 05:25

@jos dat kan ook zijn.
ik volg dit nog op.
bij mij krijgen ze allemaal veel meststoffen, ook met veel fosfor en magnesium, maar iets minder stikstof,
cvb

10 bedankjes

Berichtdoor Herman op 26 mei 2016 21:55

@jos dat kan ook zijn.
ik volg dit nog op.
bij mij krijgen ze allemaal veel meststoffen, ook met veel fosfor en magnesium, maar iets minder stikstof,
Cvb, heb je de washingtonia in pot of uitgeplant?
Ik heb een volwassen boom staan , stam is ongeveer 140cm. Staat nu voor het derde jaar, maar ik geef nooit meststoffen, enkel wat koemest korrels. Heb dit jaar wel gehavend blad.
De bladeren zijn voor een vierde bruin. Gelukkig is de vierde speer geheel groen. Zal wel winterschade zijn geweest.
Hoop deze zomer een volle kruin te krijgen.

Jos: ha ha ik ken dat als je met vakantie bent en je ziet daar ergens een verloren zaailing.
Ja dan kan ik het ook niet laten...... :lol:
Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 mei 2016 09:18

Klopt, ik heb hier eentje in volle grond en eentje in pot. Waren destijds ongeveer even oud maar die in grond is nu groter, voller en veel dieper groen.
Die in pot is nog ongeveer even groot, telt nu zo'n 4 bladeren die veel fletser/geliger aandoen.

Overigens; vergeling van het blad kán op een gebrek aan voeding wijzen maar dan moet je iets specifieker zijn; vergeling vanuit de nerven is een gebrek aan Magnesium. Vergeling van het onderste blad een gebrek aan stikstof.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 27 mei 2016 23:07

cvb schreef:@jos dat kan ook zijn.
ik volg dit nog op.

Denk dat een Washy met een normale NPK meststof van 12-10-18 prima kan werken en groeien.

Spoelt wel snel uit met hevige regen maar die hebben we de laatste tijd hier niet gehad.

Ik ga hier gebruik maken van healty start tabletten met een werkingsduur van een jaar.
Geen goedkope oplossing maar wel heel goed en zitten ook volop sporenelementen in.
Alles staat hier in pot en ik wil niet na moeten denken hoeveel en wanneer ik voeding moet geven.
Bijkomend voordeel is dat je gewoon kraanwater kunt geven omdat dat wordt geneutraliseerd door deze tabletten.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor cvb op 30 mei 2016 16:42

@herman
de mijne staat in pot, en groeit zeer lekker hoor, sins ik hem heb verpot en 2 soorten gazon meststoffen heb toegediend? bijde hebben een werking van +- 3maanden,
stikstof gehalte van 20 en fosfor 15 magnes 25, ongeveer ik moet op de zak nog eens nakijken, maar zal er niet ver naast zitten,

mvg cvb
cvb

10 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen