Exotische varens voor tuin en kuip.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Exotische varens voor tuin en kuip.

Berichtdoor draco op 11 jun 2016 11:32

Varens hebben altijd mijn bijzondere belangstelling genoten. Lange tijd werd de varencollectie gedomineerd door boomvarens. Het was een lastige keuze om hier afstand van te doen. Hierdoor kregen de kleinere soorten vaak oude exemplaren wel weer de aandacht die ze verdienen en tevens een ruimer verblijf. In de afgelopen jaren is ook in de tuin geëxperimenteerd met diverse soorten uit klimaatzones 8 en 9. Woodwardia orientalis (prolifica) en Lophosoria quadripinnata overleefden de strenge reeks winters dankzij een afdekking of sneeuwlaag. Maar het resultaat stelde steeds teleur. Daarom zijn deze soorten weer in de kuip teruggeplaatst. Ook voor de Blechnum sps. magellanica, discolor en fluviatile strandde een poging tot vrije cultuur. Enkele soorten die duurzaam in de tuin overleven zijn Blechnum chilense en Woodwardia unigemmata. Polystichum proliferum, Todea barbara en Blechnum nudum hebben nu enkele zachte winters overleefd. Afgelopen winter was de laagste temperatuur -5°C. Voor het blad van Todea bleek dit te veel, de andere soorten bleven deels groen. De Polystichum verloor al eens het blad bij -9°C ondanks een bescherming met noppenfolie. Deze varens worden 's winters afgedekt met een laag afgevallen blad.
Cyrtomium falcatum is ook een kansrijke kandidaat voor in de tuin op een zeer beschutte plaats. Hier hield deze soort een aantal jaren stand. Pogingen om soorten met een matige winterhardheid buiten te kweken werden soms ook gefrustreerd door talrijke naaktslakken die het jonge loof belagen.
Tenslotte heb ik voor een enkele liefhebber nog enkele broedplantjes staan van Woodwardia orientalis. Deze soort produceert verspreid over het blad massa's broedplantjes.
Bijlagen
Asplenium bulbiferum type A.jpg
Asplenium bulbiferum type A.jpg (251.12 KiB) 5127 keer bekeken
Asplenium bulbiferum type B.jpg
Asplenium bulbiferum type B.jpg (228.56 KiB) 5127 keer bekeken
Blechnum discolor.jpg
Blechnum discolor.jpg (215.92 KiB) 5127 keer bekeken
Blechnum gibbum 'Silver Lady'.jpg
Blechnum gibbum 'Silver Lady'.jpg (209 KiB) 5127 keer bekeken
Blechnum penna-marina subsp. alpina.jpg
Blechnum penna-marina subsp. alpina.jpg (259.78 KiB) 5127 keer bekeken
Blechnum wattsii.jpg
Blechnum wattsii.jpg (138.72 KiB) 5127 keer bekeken
Cyrtomium falconatum.jpg
Cyrtomium falconatum.jpg (187.5 KiB) 5127 keer bekeken
Humata tyermannii.jpg
Humata tyermannii.jpg (170.33 KiB) 5127 keer bekeken
Lophosoria quadripinnata.jpg
Lophosoria quadripinnata.jpg (207.72 KiB) 5127 keer bekeken
Todea barbara.jpg
Todea barbara.jpg (208.8 KiB) 5127 keer bekeken
Varens gemengd.jpg
Varens gemengd.jpg (242.93 KiB) 5127 keer bekeken
Woodwardia orientalis (prolifica).jpg
Woodwardia orientalis (prolifica).jpg (232.15 KiB) 5127 keer bekeken
Woodwardia orientalis.jpg
Woodwardia orientalis.jpg (139.24 KiB) 5127 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 11 jun 2016 11:51, in totaal 3 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Exotische varens voor tuin en kuip.

Berichtdoor Eduard op 11 jun 2016 11:43

Mooie planten Han :thumb_up: Tijd voor experimenteren is hier voorbij, er is te veel gesneuveld, alles wat enigszins bijzonder is houd ik in pot / kuip dan weet ik zeker dat ik ze het jaar na de winter weer buiten kan zetten, het is wel zo als je ze uitplant in de volle grond de planten veel mooier uitgroeien en tot hun recht komen maar ja dat kost veel tijd en gedoe dus hier blijven ze dan in afgeslankte vorm in hun pot of kuip staan.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 11 jun 2016 12:19

Fraaie collectie. :thumb_up:
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 jun 2016 12:32

Om in de tuin mooier te kunnen utgroeien moet het klimaat wel meezitten, Eduard. De soorten waarmee ik heb geëxperimenteerd, groei(d)en allen beter in de kuip. Woodwardia orientalis ontwikkelde in de tuin geen broedknoppen omdat het blad 's winters verloren ging. Blechnum wattsii kreeg een terugslag na te zijn verkuipt, maar krabbelt nu langzaam overeind. Oude varens in kuip verpotten ervaar ik doorgaans als riskant. Je kunt een jonge varen beter snel doorzetten naar de eindmaat.

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor fernman op 14 jun 2016 16:22

Knap Han!!

Groeten
Mario Maes
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 14 jun 2016 23:45

Mooie collectie Han, ziet er erg goed uit!

Het experimenteren is nog lang niet voorbij, er zijn nog zoveel spectaculaire soorten te proberen die van nature ook koude krijgen! De planten waar je over spreekt zijn inderdaad allemaal grensgevalletjes, houden het met geluk soms jaren vrij goed uit, maar vroeg of laat moet je eraan geloven.
Dan is ook de vraag of ze de moeite zijn als kuipplant, of dat ze uit de collectie gaan..
Zelf probeer ik nog altijd nieuwe soorten te bemachtigen, vaak ook bladverliezende soorten die van nature in rust gaan. Die zijn vaak met een pak blad heel goed de winter door te krijgen.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jun 2016 00:47

Bladverliezende soorten geven vermoedelijk minder problemen met de hergroei omdat ze energiereserves opslaan. Of dit ook geldt voor wintergroene soorten waarvan het blad door vorst verloren gaat, betwijfel ik. Het groenblijvende blad zal zeker bijdragen aan de hergroei. Bijvoorbeeld Blechnum chilense en de Woodwardia's unigemmata en fimbriata verloren hun blad na de strenge vorst van feb.2012. Woodwardia fimbriata is er nooit bovenop gekomen. Woodwardia unigemmata en Blechnum chilense alhoewel eveneens afgedekt hadden enkele seizoenen nodig om van de opgelopen schade te herstellen. Ik heb ook mijn twijfels over de potentiële wintervastheid van Blechnum nudum en Todea barbara die al omstreeks -5°C hun blad verliezen.
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Boomvarens en varens