Welke klimplant?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Welke klimplant?

Berichtdoor lapalmeraie op 25 mei 2010 11:31

Palmvrienden

Met het heerlijke weer van de afgelopen dagen hebben ook wij veel buiten op het terras gezeten.
Eén probleem is dat de afscheiding met de buren momenteel naar ons idee nog veel te open is.
Hierdoor zit je niet echt privé.

Er groeit wel een blauwe regen die ik in principe wil laten staan.
Waarmee kan ik hem het best "opvullen" zodat we er niet meer doorkijken?
Ik dacht zelf aan Wilde wingerd. Natuurlijk is ook deze in de winter kaal, maar dan zitten we toch niet buiten. Bovendien heeft hij prachtige herstkleuren én overwoekert hij de blauwe regen niet (zoals klimop zou doen bv.)
Maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden?
Vanaf de blauwe regen komt er trouwens een meter of 6 bamboehaag.

Alvast bedankt voor het meedenken ;)

DSC00720.JPG
DSC00720.JPG (114.23 KiB) 5798 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Welke klimplant?

Berichtdoor amourath op 25 mei 2010 11:41

De meeste gaan inderdaad wel hun blad verliezen in de winter... de klimmers die ik heb staan zijn clematis, kamperfoelie en jasmijn. Die laatste blijft groen maar ik ben er vorige winter eentje verloren, dus toch niet 100% winterhard.

Misschien is een druif wel interessant (vitis)? Heb je ineens ook lekkere druiven... of hop? Maak je Lapalmeraie-bier 8-)
Als het snel moet gaan: bruidssluier (Fallopia aubertii) maar die gaat de wisteria overwoekeren vrees ik.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 25 mei 2010 11:47

Ik gebruik als "basis" hedra. is in de winter ook groen.. je moet het alleen even bij houden....

daar doe ik dan weer wat anders door heen... wilde wingert, clematis etc.
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 mei 2010 12:10

amourath schreef:De meeste gaan inderdaad wel hun blad verliezen in de winter... de klimmers die ik heb staan zijn clematis, kamperfoelie en jasmijn. Die laatste blijft groen maar ik ben er vorige winter eentje verloren, dus toch niet 100% winterhard.

Misschien is een druif wel interessant (vitis)? Heb je ineens ook lekkere druiven... of hop? Maak je Lapalmeraie-bier 8-)
Als het snel moet gaan: bruidssluier (Fallopia aubertii) maar die gaat de wisteria overwoekeren vrees ik.

Hihi, eigen bier dat is nog wat :lol:

Bruidsluier komt er bij mij niet meer in.
Vroeger hadden we er één maar die zijn niet bij te houden. Groeien tot 5m per jaar :o
Heeft uiteindelijk heel de haag én het gemeenteplantsoen erachter overwoekerd :oops:

Om die reden dus ook geen klimop. Ik heb met 1300m² tuin al genoeg snoeiafval :?
Bovendien schijnt het snoeien niet zo'n fris werkje te zijn.

Liefst dus iets fris, lichts erdoor...

Ik heb trouwens helemaal rondom omheining staan die op termijn nog vol moet.
Daarom zal ik wel meerdere soorten proberen hoor. ;) Druif is misschien nog wel iets.
Kamperfoelie en Clematis ook (hoewel ik bij die laatste op de bloemen na bijna nooit blad eraan had :? )
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 mei 2010 12:13

Welke jasmijn heb je trouwens? De echte witte?

Ik wil sowieso de Toscaanse (zie m'n wenslijst :D )
Zou die ook erdoor kunnen? Ik denk dat die te overheersend is?
Hij komt sowieso wel op andere plaatsen.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 25 mei 2010 12:22

Hoi Niek,

Ik zit hier met een soortgelijk probleem. Mijn tuin is ook volledig open maar ik ga toch opteren voor groene doek. Dat is misschien eventjes een kleine investering maar dan zit je wel direct afgesloten. Je kan erna nog planten voor de omheining zetten.

Als klimplant dat ik aan Passiflora's ofzo maar daar zijn maar enkele winterhard van.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 mei 2010 13:01

lapalmeraie schreef:Bruidsluier komt er bij mij niet meer in.
Vroeger hadden we er één maar die zijn niet bij te houden. Groeien tot 5m per jaar :o
Heeft uiteindelijk heel de haag én het gemeenteplantsoen erachter overwoekerd :oops:
Om die reden dus ook geen klimop. Ik heb met 1300m² tuin al genoeg snoeiafval :?

Oei echt zoveel...? :shock:
Klimop vind ik ook een grote vuiligheid, onze achterbuur heeft er en die komt nu dus onder de haag overal doorgekropen. Ik trek regelmatig slierten los... Die mensen hebben echt een crappy tuinman gehad, ze hadden ook al bamboe zonder wortelbegrenzer staan, dus mijn andere buurman zijn bloemenperkje was na enkele jaren volledig kapot. :?
Als je iets plant kan je op z'n minst wel even rekening houden daarmee denk ik, in dat opzicht is die bruidssluier zeker een slecht idee...

lapalmeraie schreef:Ik heb trouwens helemaal rondom omheining staan die op termijn nog vol moet.
Daarom zal ik wel meerdere soorten proberen hoor. ;) Druif is misschien nog wel iets.
Kamperfoelie en Clematis ook (hoewel ik bij die laatste op de bloemen na bijna nooit blad eraan had :? )

Misschien soortafhankelijk? Ik heb er 2 en de één heeft inderdaad weinig blad, de ander daarentegen is mooi groen! Die laatste is een Clematis 'Piilu' trouwens.
Mijn kamperfoelie, een Lonicera heckrottii 'Goldflame', blijft trouwens wintergroen. Echt veel blad heeft die wel niet natuurlijk, maar 't is ook nog een jonge plant.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 mei 2010 13:05

lapalmeraie schreef:Welke jasmijn heb je trouwens? De echte witte?

Ik wil sowieso de Toscaanse (zie m'n wenslijst :D )
Zou die ook erdoor kunnen? Ik denk dat die te overheersend is?
Hij komt sowieso wel op andere plaatsen.

Ik heb een Trachelospermum jasminoides (sterjasmijn, Toscaanse jasmijn, Italiaanse jasmijn... meerdere namen gangbaar) en die is mooi wit en ruikt héérlijk! Zo hard groeit die niet hoor, en perfect te snoeien ook.
Ik ga er deze keer één in volle grond plaatsen, om over een pergola-poortje te laten kruipen.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 mei 2010 13:11

Groene doek vindt mijn vrouw niet mooi ;)
En uiteindelijk staat die blauwe regen er al hè.

Passiflora heb ik nu ook al staan (caerulea) maar aan de andere kant.
Deze stierf de laatste winters wel zo goed als tot aan de grond af maar geeft wel prachtige bloemen hè.

Kamperfoelie had ik in mijn vorige tuin ook maar die was nog maar klein toen we verhuisd zijn.
Daarover kan ik dus niet zoveel zeggen. Het schijnt dat ze het best op een winderige plek staan omwille van bladluis...

Voorlopige idee van wilde wingerd blijft dus nog even gehandhaafd. :D
Of zijn er nog planten die we over het hoofd zien?

Ik heb een Trachelospermum jasminoides (sterjasmijn, Toscaanse jasmijn, Italiaanse jasmijn... meerdere namen gangbaar) en die is mooi wit en ruikt héérlijk! Zo hard groeit die niet hoor, en perfect te snoeien ook.
Ik ga er deze keer één in volle grond plaatsen, om over een pergola-poortje te laten kruipen.

Die wil ik in ieder geval ook naast de tuindeur. Juist omwille van de vele bloemen en de geur.
Maar misschien dat ik 'm meerdere plaatsen toepas ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 25 mei 2010 13:20

lapalmeraie schreef:Groene doek vindt mijn vrouw niet mooi ;)

Ik ook niet... ik zou dan eerder voor rietmatten of heidematten ofzo gaan, toch ter hoogte van het terras, en de rest met klimmers en bamboe ofzo oplossen. Die groene matten vind ik vreselijk om op te kijken :oops:

lapalmeraie schreef:Passiflora heb ik nu ook al staan (caerulea) maar aan de andere kant.
Deze stierf de laatste winters wel zo goed als tot aan de grond af maar geeft wel prachtige bloemen hè.

Ik vind die bloemen raar... precies buitenaards, alien-bloemen :lol: Ik vind de vruchten een pak interessanter ;)
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips