Hoi Eddy, hier ook een P.canariensis in de volle grond sinds 2 jaar dat gaat goed die verdragen wat meer dan Wachingtonia's, komt enkel bubbelfolie omheen [lattenconstuctie] en als het matig vriest een 40 watt lampje, dat gaat goed, en ja je hebt je goed ingelezen
Ja de buren! Dat baart nog altijd zorgen geen ruzie meer maar de klager lost zijn eigenproblemen op door zomaar aan mijn bomen en struiken te gaan knippen wat ik helemaal niet wil hebben, heb dit nu opgelost door hun te vragen wat er stoort en het dan zelf weg te halen, leuk is anders, aan de andere kant bij de andere buren verwijder ik alle afgevallen blad, daar de mensen bejaard zijn doe ik dit vanzelfsprekend.
Wind is ook mijn grootste probleem, daarom wil ik ook geen gaten geknipt door de buurvrouw, ze heeft een snoeischaar op een lange stok met een trektouw en zit dan gaten te maken in de lijsterbes omdat de oranje bessen op haar plein vallen, wat de merels en lijsters doen bij het eten, ik moet me vaak beheersen

@ Niek, ja het is meer een prestige project geworden, het is enkel een keer gelukt de kroon zonder folie er door te loodsen in 2014 daar die winter erg zacht was met enkel lichte vorst, het jaar daarvoor ging het bijna goed in de tent tot begin Maart toen nog een koude aanval kwam en ik een stroomstoring kreeg waar alsnog de kroon bevroor!
Ik heb afgelopen jaar die nieuwe ladder gekocht voor dit doel het wel een keertje te laten lukken, In Januari van dit jaar had ik te weinig wattage aan warmte voorziening waardoor het weer misging, het zal een keertje moeten lukken
Een gedeelte van het blad afhalen kan nog wel dan heb je nog iets staan in het voorjaar, als die kaal is duurt het tot September eer die weer mooi vol is, dat heeft in mijn ogen geen zin, ook is het zo dat die veel meer nieuwe veren aanmaakt als er nog oud blad aanzit t.o.v een nieuwe start.
Een C. brownii kan wat meer hebben bloed ook minder snel dan een C.cooperi of C. medullaris , de laatste kan letterlijk dood bloeden! Afsnijden is bij deze dan ook de doodsteek, altijd knakken dan knel je de sapstroom af en wordt de steel langzaam afgestoten en kun je het later wel wegnemen.
We gaan het zien, ik kan het nog enkele jaren volhouden de stam maakt nu bijna 30 cm per jaar aan, dus ooit als ik het volhoud heb ik geen andere keus meer dan een 5 m . hoge stam in te pakken

2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC