Eduard schreef:Ja dat is weer even wennen! Ziet leuk uit voor een uurtje al ben ik het nu alweer beu, let the sun shine
Eduard.
De moeite Eduard , hier in Kontich een dun laagje ijzel , gisteren wel heel de dag onder 0 Als ik de voorspellingen lees en mag geloven voor januari , dan gaan we nog werk hebben
Het was hier ook even schrikken. Ik was met de feestdagen op wintersport in Zuid-Frankrijk en had niets beschermd omdat de voorspellingen die week veel te hoog lagen. De voorlaatste dag moest ik met lede ogen toezien hoe de temp toch onder 0 ging en bij thuiskomst helemaal schrikken; het is hier 30/12 zelfs -6,8°C geweest Het was te laat in de avond (en net 12u rijden achter de rug) dus niets meer ingepakt maar het zou de volgende dag toch gaan dooien. Enkel bij de brownii, die in half open tent stond gauw de lichtslang alsnog aangedaan.
Uiteindelijk is het gisteren pas écht gaan dooien en hebben we tot dan toch vrijwel constant (dag en nacht) -2 à -3°C gehad.
Heel spannend dus wat er de komende weken/maanden gaat gebeuren. De brownii is sowieso zijn blad kwijt, net als de Dicksonia. Verder stonden ook de Phoenix canariensis en de Washingtonia's onbeschermd. Ook die in pot....Ik hoop dat het niet erger zal zijn dan wat bladverlies maar dat wordt afwachten. De Phoenix doet overigens alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Zelfs geen donkere vertekening op het blad.
Zo ben ik vorig jaar mijn C. brownii kwijtgespeeld, heb hem niet meer kunnen reanimeren Hopelijk komt bij jou alles goed! Waschingtonia robusta staat hier ook in een weliswaar beschermde pot tegen een muur van het huis. Het oude blad ziet er niet meer uit maar het nieuwe blad inclusief nieuwe speren gaven nog geen krimp.
Ben een beetje bang Niek dat die wat te veel vorst heeft gehad! Het waren 3 dagen vorst op rij brownii indien beschermd zonder hitte bron kan enkele uren -5ºC aan maar denk dat die 12 uur aaneengesloten matige vorst gehad heeft, was de bodem hard?
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC 2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC 2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC 2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC 2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC 2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Laten we hopen van niet! Het was natuurlijk wat kiezen of delen voor vertrek maar volledig inpakken bij die temperaturen was ook einde oefening geweest. We zaten continue boven de 10°C. En er voor thuis blijven was géén optie
Ik had niet meer aan de grond gevoeld maar bij thuiskomst wel meteen de lichtslang aangezet.
Hij stond er zo bij, dus wel uit de wind, en door het hok zal het (hopelijk) toch niet helemaal zo koud geweest zijn met de zon erop enzo. Bovendien ligt de stam in een laag blad. De tijd zal het leren. Ik hoop er in ieder geval het beste voor.
Kan ik trouwens nu al zien of het nog iets kan worden of is het net als bij palmen afwachten tot het voorjaar om zeker te zijn?
Dat is het nadeel van marginale exoten in de tuin, nachtvorsten zijn niet op langere termijn te voorzien. Je moet steeds alert blijven. De voorspelbaarheid van een vorstperiode is veel beter maar heeft alleen nut voor exoten die tenminste matige vorst verdragen. Sinds we in de polder wonen, heb ik diverse malen ervaren dat bij het huidige weertype met dagtemperaturen van even boven nul, bij helder en windstil weer de temperatuur na zonsondergang met een noodvaart onder nul kan duiken en het soms al voor middernacht 6-8 graden kan vriezen. Er is dan moed voor nodig om vanuit je comfortabele stoel naar buiten te gaan, om alsnog een en ander van passieve bescherming te voorzien.
@lapalmeraie. Het is de paradox van de 'palmvriend' Niek, we willen liefst geen winter meer, maar wel genoeg sneeuw voor de wintersport.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Laat die sneeuw en kou maar daar waar ze het beter kunnen gebruiken dan hebben ze die sneeuwkanonnen niet nodig! Het waren wel die nachten 28/29/30 -12 dat het om 20.00 uur al vroor
Niek als die bevroren is zie je de kop vanzelf zacht worden [smurrie] zo niet is er nog hoop
Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC 2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC 2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC 2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC 2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC 2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard schreef: Niek als die bevroren is zie je de kop vanzelf zacht worden [smurrie] zo niet is er nog hoop
Eduard.
Inderdaad, die smurrie herinner ik me nog, RIP dus. De Blechnum gibbum 'Silver Lady' die er naast stond is pas na 2 maand van onderaan het stammetje terug beginnen uitlopen. Ik dacht dat die ook het loodje had gelegd maar bleek dan toch iets strijdvaardiger dan de C. brownii.