musa paradisiace misgroeing stam

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

musa paradisiace misgroeing stam

Berichtdoor pascal op 08 jul 2010 18:14

pff na het mislukte uittrekken van de zaailingen marseille kom ik thuis en kijk naar mijn musa paradisiaca (die sinds 1,5 week in de halfzon buiten staat) en zie iets raars...

Precies een dikke bol in de stam een 3 tal cm boven de grond (de bruine bladeren zijn hier ook uiteen geschuurd). Op die bol zag ik boven precies een scheutje (dat ik perongeluk eraf gewreven heb) en vanonder een uitstulping.

Nu duw ik vlak onder die bol eens op de stam en hier lijkt hij precies dunner en zodra ik erop duw loopt er veel sap uit. Er is zich wel weer een nieuw blad aan het ontvouwen maar wat me ook opviel is dat ik sinds het ompotten en stekken geen scheuten meer gehad heb.

wat is dit nu weer?
pascal

1 bedankjes

Re: musa paradisiace misgroeing stam

Berichtdoor pascal op 08 jul 2010 18:19

nog even erbij vermelden dat het om een redelijk jonge musa gaat van een 25 cm hoogte ( ongeveer 2 jaar in mijn bezit)
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor Patty op 09 jul 2010 13:54

Pascal kun je een foto plaatsen? Dan is het voor de kenners hier een stuk makkelijker.

groeten Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 jul 2010 14:34

pascal schreef:nog even erbij vermelden dat het om een redelijk jonge musa gaat van een 25 cm hoogte ( ongeveer 2 jaar in mijn bezit)

Na 2 jaar slechts 25 cm? :shock: Of is dit één van de pups van een plant die je al 2 jaar hebt...? Een foto zou inderdaad veel verduidelijken.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor pascal op 09 jul 2010 14:57

is ook wel zeer klein gekocht maar denk zelfs dat ik hem al langer dan 2 jaar heb... heeft nooit echt hard gegroeid tot nu (eindelijk verpot, bemest en buiten geplaatst)

de onderste 3 cm zijn nog maar half zo dik als de rest van de stam en vlak boven die verdunning is dus een hele dikke bol waar precies allemaal scheuten tussen de oude bladeren uit komen... echt iets raars!
Bijlagen
IMG_0420.jpg
hij is idd redelijk klein
IMG_0420.jpg (264.59 KiB) 5100 keer bekeken
IMG_0517.jpg
IMG_0517.jpg (156.9 KiB) 5100 keer bekeken
IMG_0518.jpg
IMG_0518.jpg (116.58 KiB) 5100 keer bekeken
IMG_0516.jpg
IMG_0516.jpg (176.72 KiB) 5100 keer bekeken
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor pascal op 10 jul 2010 14:06

op het plaatje staat trouwens paradise maar volgens mij is het een dwarf cavendish ofzo... maakt me niet zo veel uit welke het is is mijn eerste en enige musa
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2010 11:25

Die "bol" lijkt mij de voet van de schijnstam. Die is altijd iets dikker dan de rest.
Je hebt hem dus eigenlijk een beetje te ondiep opgepot.
De aarde mag/moet tot onderaan die bolvorm. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor pascal op 12 jul 2010 12:53

ik weet zeker dat ik hem even diep heb omgepot dan dat hij stond maar nu je het zegt. Het lijkt idd alsof hij veel te hoog staat en die scheutjes nieuwe wortels zijn (die door de oude bladeren uit groeien). Kan het dat de plant heeft beslist vanaf nu zijn stam een 3-tal cm hoger te beginnen?

Ben alleen bang als ik hem dieper zet dat dat onderste stuk stam gaat rotten in de grond (dat stuk wordt trouwens altijd maar dunner en voelt als een spons aan waar je dus water uit kunt duwen)
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2010 13:12

Misschien heeft hij in de te krappe pot zichzelf omhoog gedrukt, dat kan natuurlijk wel. Maar nu zie je in ieder geval nog een stuk wortel. Het best vul je nog aan met potgrond tot aan de voet.
Als je bang bent voor rotting kun je natuurlijk ook water geven via de waterschaal. Zo blijft de bovenste laag grond relatief droog.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 12 jul 2010 13:15

pascal schreef:ik weet zeker dat ik hem even diep heb omgepot dan dat hij stond maar nu je het zegt. Het lijkt idd alsof hij veel te hoog staat en die scheutjes nieuwe wortels zijn (die door de oude bladeren uit groeien). Kan het dat de plant heeft beslist vanaf nu zijn stam een 3-tal cm hoger te beginnen?

De nieuws scheutjes zijn misschien zijscheuten? Een plant beslist niet om plots 3 cm hoog te beginnen nee :) Hoe zat het met de wortels toen je heb hebt verpot? Is het bvb. mogelijk dat de plant zichzelf omhoog duwt door plaatsgebrek in de pot?

pascal schreef:Ben alleen bang als ik hem dieper zet dat dat onderste stuk stam gaat rotten in de grond (dat stuk wordt trouwens altijd maar dunner en voelt als een spons aan waar je dus water uit kunt duwen)

Dat is in elk geval niet goed, het klinkt alsof er nu al een stuk aan het rotten is...
Ik blijf erbij dat de groei van die plant abnormaal is, zelfs een dwarf cavendish is na 2 jaar anderhalve meter hoog. Misschien een Superdwarf? Of een andere mini-banaan?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?