De Trachy was nog een kleintje (foto's op mijn blog) en stond zoals gezegd nog maar een jaartje. Heel veel extra wortels had die eigenlijk nog niet. Ondanks de bovengrondse groei. De Chamaerops daarentegen die had serieus geworteld

Maar dan nog valt dat mee hoor. Doordat palmen een penwortel hebben valt de grootte van de wortelkluit wel mee. Bij een grotere palm moet je gewoon iets dieper graven
De palmen heb ik opgepot en in de serre overwinterd. De Yuccas werden na 2 weken zonder oppotten (

) provisoir ergens in de grond gezet maar hebben inmiddels hun vaste stek gekregen. Die hebben op wat bladschade na geen krimp gegeven
De Miscanthus is (samen met een Acer palmatum bedenk ik me nu) meteen weer de volle grond in gegaan. Idem voor de passiflora. Die heb ik in het voorjaar ook weer verzet wegens een geschiktere plaats. Momenteel is hij druk bezig met het veroveren van zijn nieuwe plek.
De kniphofia, hortensia en varens zijn opgepot in een hoekje van de tuin blijven staan. (= lees uit het oog verloren

). Nu staan ze allen in volle grond. De Kniphofia bloeit zelfs!
Ook de Tertrapanax die ik in oktober van zijn pot naar de volle grond heb verhuisd heeft de winter glansrijk doorstaan.
Mijn antwoord op jouw afweging (aanplanten of niet) is DOEN!
Niet alleen heb je er veel minder omkijken naar en loop je minder risico in de winter, ook het verplaatsen is haalbaar. Hoe groter de boom hoe moeilijk, dat klopt. Maar ook in pot is dat nog een hele klus bij dat formaat
Stefan (dest_planten) is ook onlangs verhuisd. Hij is wel enkele grotere Trachy's verloren dacht ik.
Maar ik weet niet wat de oorzaak is hoor. Vers opgepot met de onvermijdelijke wortelschade een winter door loodsen lijkt me sowieso een onmogelijke opdracht.