Verhuizen: wat met de exoten in de tuin?

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Verhuizen: wat met de exoten in de tuin?

Berichtdoor amourath op 12 jul 2010 13:30

Ik had vandeweek nog een chat met een andere winnaar van de FC Plant-wedstrijd en hij twijfelde wat hij met zijn palm zou doen: uitplanten of toch in pot houden. De reden daarvoor was dat hij nog thuis woont bij z'n ouders, en als de plant in volle grond gaat hij hem dan 'kwijt' is de dag dat hij verhuist naar een eigen stek. Vond ik wel interessant om over na te denken omdat de kans niet onbestaand is dat wij ook nog gaan verhuizen, alleen staat daar geen enkele termijn op: kan over een jaar, kan ook pas over 20 jaar, geen haast bij.

Dus vroeg ik me af hoe mensen dat doen:
- wie nog thuis woont: plant je dan vanalles in de tuin van ma en pa? Wat bij verhuis?
- wie in een huurhuis woont: plant je dan alles in de tuin van de eigenaar? Wat bij verhuis?
- wie al eens is verhuisd: nam je toen ook planten mee die al in volle grond zaten? Is dat ook gelukt, overleven planten dat en zo ja, kan je ook voorbeelden geven?

Ik kan me inbeelden dat je niet zomaar je planten wil achterlaten, zeker bij verkoop... stel dat de volgende eigenaar helemaal geen groene vingers heeft en jouw dure palmbomen na een maand gewoon omver zaagt? Ik kan me ook inbeelden dat een niet-exotenliefhebber ook geen extra prijs zal willen betalen voor die planten (in elk geval niet de bedragen die ze gekost hebben of waard zijn).

Mensen die hun ervaringen willen delen? Ik ben benieuwd :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Re: Verhuizen: wat met de exoten in de tuin?

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2010 15:04

Yes, ik ben vorig jaar verhuisd zoals je weet.
Opnieuw naar een huurhuis.

Ik had daar het één en ander in volle grond maar zet in de huidige tuin nog veel meer in volle grond omdat ik me hier niet meer zo 123 zie vertrekken ;)

Moet je toch weg, zoals ik in oktober, dan haal je gewoon alles uit de grond en pot je het op.
Dat ging prima hoor. Natuurlijk stonden ze planten er ook nog niet zo heel lang (ong. 18 maanden) en waren ze ook nog niet zo heel diep geworteld e.d., maar bij veel kwekers staan palmen ook in de volle grond om nadien uitgelepeld te worden. Oppotten is wel aan te raden en niet zo laten ook al vergt dit veel tijd in een toch al drukke verhuisperiode. Maar juist om deze reden heb je ook niet altijd de tijd/mogelijkheid om alles meteen weer aan te planten. Vaak moet je de nieuwe tuin eerst nog leren kennen hè.

Persoonlijk zou ik zo'n grote palm zeker in de volle grond zetten. Al was het maar om minder risico te lopen in de winter. In pot is hij immers nog gevoeliger nietwaar.

Ik had in volle grond staan en zijn meeverhuisd:
Trachy, Chamaerops, Musa's, Yucca's, Canna's, Passiflora, kniphofia, Hortensia, varens, Miscanthus, Crocosmia...

Het heeft me wel véél tijd gekost. Niet alleen het uitgraven en oppotten. Ook de verhuis van alle planten op zich. Eén volledige dag met 4 ritten met een grote bestelbus :shock:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 12 jul 2010 15:22

lapalmeraie schreef:Ik had in volle grond staan en zijn meeverhuisd:
Trachy, Chamaerops, Musa's, Yucca's, Canna's, Passiflora, kniphofia, Hortensia, varens, Miscanthus, Crocosmia...

Canna en Crocosmia zijn gewoon knollen, da's makkelijk... bananen in principe ook, die kunnen daar wel tegen.

Hoe groot waren de palmen, de Trachy's en Chamaeropsen? Een plantje van enkele jaren oud, daar kan je mooi rond gaan graven dus dat lijkt me goed doenbaar, maar een grote palm...?

Hoe hebben ze planten dat verteerd? Allemaal overleefd? Heb je ze ginder dan ook meteen weer aangeplant of de hele winter in pot gehouden?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jul 2010 15:56

De Trachy was nog een kleintje (foto's op mijn blog) en stond zoals gezegd nog maar een jaartje. Heel veel extra wortels had die eigenlijk nog niet. Ondanks de bovengrondse groei. De Chamaerops daarentegen die had serieus geworteld :o Maar dan nog valt dat mee hoor. Doordat palmen een penwortel hebben valt de grootte van de wortelkluit wel mee. Bij een grotere palm moet je gewoon iets dieper graven 8-)

De palmen heb ik opgepot en in de serre overwinterd. De Yuccas werden na 2 weken zonder oppotten ( :? ) provisoir ergens in de grond gezet maar hebben inmiddels hun vaste stek gekregen. Die hebben op wat bladschade na geen krimp gegeven ;)
De Miscanthus is (samen met een Acer palmatum bedenk ik me nu) meteen weer de volle grond in gegaan. Idem voor de passiflora. Die heb ik in het voorjaar ook weer verzet wegens een geschiktere plaats. Momenteel is hij druk bezig met het veroveren van zijn nieuwe plek.
De kniphofia, hortensia en varens zijn opgepot in een hoekje van de tuin blijven staan. (= lees uit het oog verloren :oops: ). Nu staan ze allen in volle grond. De Kniphofia bloeit zelfs!

Ook de Tertrapanax die ik in oktober van zijn pot naar de volle grond heb verhuisd heeft de winter glansrijk doorstaan.

Mijn antwoord op jouw afweging (aanplanten of niet) is DOEN!
Niet alleen heb je er veel minder omkijken naar en loop je minder risico in de winter, ook het verplaatsen is haalbaar. Hoe groter de boom hoe moeilijk, dat klopt. Maar ook in pot is dat nog een hele klus bij dat formaat ;)

Stefan (dest_planten) is ook onlangs verhuisd. Hij is wel enkele grotere Trachy's verloren dacht ik.
Maar ik weet niet wat de oorzaak is hoor. Vers opgepot met de onvermijdelijke wortelschade een winter door loodsen lijkt me sowieso een onmogelijke opdracht.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 12 jul 2010 16:57

lapalmeraie schreef:Mijn antwoord op jouw afweging (aanplanten of niet) is DOEN!
Niet alleen heb je er veel minder omkijken naar en loop je minder risico in de winter, ook het verplaatsen is haalbaar. Hoe groter de boom hoe moeilijk, dat klopt. Maar ook in pot is dat nog een hele klus bij dat formaat ;)

Het plantgat is al gemaakt ;) net om de reden die je al aangeeft: geen gedoe deze winter met het beschermen van de pot. Gewoon in de grond en mocht het echt koud worden, minimaal beschermen.
Als we ooit verhuizen zie ik dan wel, misschien vinden we ons droomhuis ook gewoon nooit en blijven we waar we nu wonen (ons droomhuis vinden is op zich geen probleem hoor, enkel 't budget om het te kopen... :lol: )
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 13 jul 2010 01:52

amourath schreef:- wie al eens is verhuisd: nam je toen ook planten mee die al in volle grond zaten?

Verhuizen naar een land waar de palmen reeds in de volle grond zitten, is de boodschap! :lol:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 13 jul 2010 09:53

Hoi,

Zoals Niek als zei ben ik ook onlangs verhuisd. Ik heb toen in september al mijn palmen, bananen, hedychiums, canna's, roscoea's, .... eigenlijk al de planten die ik wou meenemen naar mijn nieuwe stek, uitgegraven en in potten gezet.

Er was ook een trachycarpus bij van ca 1 m hoog en met redelijke dikte. Het hele verhaal kan je hier lezen : viewtopic.php?f=9&t=457&start=10
Doordat ik vele planten in pot heb laten staan na de verhuis in november en daarvan ook vele buiten hebben gestaan tijdens de winter, ben ik redelijk wat planten kwijtgeraakt. Veel van mijn Hedychiums, Roscoea's, Canna's zijn bevroren geweest en ook redelijk wat exotische planten. Ik heb veel trachies gehad met speerrot ( de meeste lopen nog altijd) niet uit :( . Had ik geweten dat het zo een lange winter ging zijn, dan had ik geprobeerd om alles toch binnen te laten overwinteren.

De grote trachie, waarover Niek het had, is niet gesneuveld maar is nog maar een schim van hoe hij vroeger was :

trachy%27s%20uit%20de%20grond.JPG
trachy%27s%20uit%20de%20grond.JPG (77.82 KiB) 5028 keer bekeken

nieuw%20exotisch%20hoekje.JPG
nieuw%20exotisch%20hoekje.JPG (172.24 KiB) 5028 keer bekeken

Ik hoop dat deze zich nog heeft hersteld tegen dat de zomer voorbij is :? .

Eigenlijk is de beste tijd om de verhuizen, het voorjaar of begin zomer, zodat de planten nog tijd hebben om terug aan te slaan. Net voor de winter verhuizen is eigenlijk geen goede tijd maar ja, een mens heeft het niet altijd voor te kiezen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 15 jul 2010 18:30

planten kun je beter uitsteken als ze stilstaan, in de winter of t vroege voorjaar dus
als je gaat verplanten terwijl de groei er in zit zul je veel meer schade hebben
omdat de plant veel minder wortels heeft om vocht op te nemen en nog steeds de zelfde hoeveel heid blad om te verdampen...
vooral bij grote planten blijft een groot deel van de wortels achter bij het verplanten...

mvg.
jeroen
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 02 aug 2010 03:20

Wat moet ik doen als ik over 40 jaar ga verhuizen en mijn W.Filifera er zo uitziet?
Afbeelding
:D

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 02 aug 2010 10:32

Uitgraven, en bezorgen op mijn adres. :lol: :lol:

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips