Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor leroy op 04 feb 2021 10:25

We zien het wel, maak me niet zo druk :thumb_up:
Dagen zijn al langer en het licht doet ook veel :D
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Mate op 04 feb 2021 10:32

Yep de wind is minder. Bouwwerkje van 4.5m. Verwachting noordoosten wind die blaast zo hier naar binnen.
Afbeelding

Ff doorknallen nog :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Guidonno op 04 feb 2021 11:17

Spannend, van het weekend ga ik de palmen/fatsia/albizia ook maar inpakken.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno

19 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 feb 2021 11:33

Voor wat het waard is....even een citaat van een gerespecteerd Weerwoorder en tevens liefhebber van exoten:

"En zo staat een aantal forummers dus aan de vooravond van een winterinval van formaat. Voor vele jonge forummers gaat het sowieso een vertoning worden die ze nog nooit hebben gezien in hun levens. Ik wens hen allen sowieso alvast enorm veel plezier toe, want hiervoor doen we het.

Op de lange termijn zien we dat depressies opnieuw gedwongen onder ons langs trekken waardoor het niet ondenkbaar is dat we in de loop van volgende week opnieuw met sneeuwsituaties te maken gaan krijgen. Als de depressies te krachtig worden kan dit een zuidstroming op gang brengen en zal de winter heel snel tanende zijn. Maar als ze dat niet doen, zou het sneeuwdek alleen maar kunnen aangroeien en onder een dergelijk pak sneeuw bij heldere, continentale condities, is het niet ondenkbaar dat verschillende kouderecords eraan gaan. Met name op de plekken waar 20 tot 30 centimeter komt te liggen, en het ook breed zal opklaren bij weinig wind, zou een -20 heel goed tot de mogelijkheden behoren. Totaalwinter in eigen land dus. Het mag wel weer eens, me dunkt.

En degenen die in Zuidoost wonen, maken kans op dat het wellicht meevalt. De grens is scherp zoals het nu lijkt. Maar de rest van Nederland.......het komt nu wel heel dicht bij. Kijk ook maar weer naar de nieuwste pluim, de koudeperiode wordt alleen maar kouder en langer. Zelfs de mate van verzachting wordt nu minder. maar goed, dat is lange termijn en kan nog veranderen. Succes met inpakken, ik verwacht een nieuw topic in het voorjaar.

eps_pluim_tt_06260 (1).png
eps_pluim_tt_06260 (1).png (96.5 KiB) 2821 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 feb 2021 12:40

Een goede exoten liefhebber is op wintertafereel voorbereid! Komt het nemen we dit, het hoord bij winter ;) Dennis vergeet je Washingtonia niet in te pakken je hebt nu nog wat tijd :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor leroy op 04 feb 2021 12:42

Bedank Dennis voor de waarschuwing...al is het wat Doemdenken. Voorspelling in Limburg laat -5 zien als minimaal en 1a2 graden overdag....dat in combi met langere lichtinval en wat zon :thumb_up:

Even wat positief nieuws: summer is coming :thai: :thai:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor RandyK op 04 feb 2021 12:44

Ga er vandaag ook maar aan beginnen. De Albizia staat sinds april in de grond. Wanneer deze langer erin had gestaan had ik het zonder bescherming aangedurfd. Nu toch maar even met stro en vlies inpakken, ook over het oppervlakkige wortel gestel. Wanneer de -10 en gevoelstemperatuur -15 voorbij is komt het wel weer goed. Misschien zelfs wel even kijken of er kerstverlichting is mocht het erger uitpakken. Als de Albizia niet zo in het midden van de tuin stond had ik er niks aan gedaan, maar heb er nu eenmaal het middelpunt van de tuin van gemaakt..

Ook even een koker kippengaas met bubbelplastic en vlies met stro erin om de hele jonge Eucalyptus zaailingen plaatsen. De Trachycarpussen hebben nog niet veel stamvorming dus daar kan wel een grote kuip overheen met stro. Zelfde geld voor de Gunnera. Better safe than sorry.

Heb ergens wel hoop dat het mee gaat vallen maar hier in het noorden zijn de voorspellingen niet super. Beter om op het ergste voorbereid te zijn, die beschermingsrommel kan er snel genoeg weer af :thumb_up: . Hopelijk is dit ook gelijk de laatste horde naar het voorjaar :mrgreen: !
RandyK

14 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 feb 2021 13:22

Eduard schreef:Een goede exoten liefhebber is op wintertafereel voorbereid! Komt het nemen we dit, het hoord bij winter ;) Dennis vergeet je Washingtonia niet in te pakken je hebt nu nog wat tijd :fluiten:

Ha, jep, dat ga ik zeker doen! Een niet ingepakte Washi is volgende week een dode Washi!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 feb 2021 13:25

leroy schreef:Bedank Dennis voor de waarschuwing...al is het wat Doemdenken. Voorspelling in Limburg laat -5 zien als minimaal en 1a2 graden overdag....dat in combi met langere lichtinval en wat zon :thumb_up:

Even wat positief nieuws: summer is coming :thai: :thai:

Leroy, zoals ik al aangaf, de vooruitzichten voor zuidoost (dus Limburg) zien er gunstiger uit. De kans is blijkbaar groot dat de vorst niet zover komt. Dus dat heeft niets te maken met doemdenken, maar gewoon goed de weerberichten volgen. Ik heb er geen verstand van, ik lees en deel het met diegenen die er hun voordeel mee kunnen doen. Doe je er niets mee, geen probleem, mogelijk hoeft dit ook niet Maar wat meer noordelijk ziet het er niet best uit. Wel voor winterweer, ik heb de sleeën l uit de kruipruimte gehaald,
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor tbird44 op 04 feb 2021 13:27

in de tuin doe ik niks. de potten staan droog in de open serre en die zet ik dicht bij elkaar met een paar slaapzakken erover.
tbird44

13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips