Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor turtleboy op 21 mei 2021 10:48

Het valt voorlopig nog mee 15C en droog qua wind is het even afwachten waait nu nog niet echt hard.
Denk dat we een korte exoten zomer gaan krijgen .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 mei 2021 11:23

Valt niks mee!! hier zitten de windstoten al op 60km. p.u. en dat gaat naar de 75km.p.u. jij zit ingesloten tussen een woonerf dat scheelt een hap, als ik niet uit voorzorg alles vastgezet had lag nu alles om, veel afgebroken boomblad en takken, dit duurt nog tot morgenavond, erg gezellig, de natuur heeft weinig goeds met ons voor, Pinksteren 13/14ºC nog nooit meegemaakt :roll: :roll: :roll: :applaus:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 mei 2021 12:51

Het aanhoudende koude weertype is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van bloemknoppen. Wisteria onsnapte aan nachtvorst, maar door de groeivertraging verpieteren de bloemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Folium op 21 mei 2021 21:20

We zijn de ijsheiligen voorbij , tijd om een balans op te maken wat de vriesschade betreft , ik ben ook benieuwd naar hoe de stand is in andere tuinen.

Totaal onbeschermde categorie:
Eén kleine trachy rot en één één meter hoog exemplaar met beschimmeld hart. De grote trachy's lijken het te hebben overleefd maar komen niet in bloei.
Loquat, perfecte conditie
Eucalyptus gunni, perfect
Magnolia grandiflora, perfect

Big bag categorie:
Chamaerops, 1 half aangetast en de andere OK.
Cordylines, één supersnel groeiend groen exemplaar rot en geknakt aan het groeipunt, dit teruggezaagd en er komen al terug drie nieuwe groeipunten uit onderaan.
Vreemd genoeg is een ander kleiner en normaal gezien gevoeliger Red star exemplaar levend door de winter gekomen op één meter afstand van waar de groene staat, de bestaande bladeren zijn wel bruin maar de speer is fris en stevig.
Jubaea, stro rond de speer en bladeren opgebonden alvorens de big bag er rond is in perfecte conditie.
Musa basjoo en sikkemensis, Bekaert tuingaas rondom opgevuld met stro alvorens de big bag er over, daar zijn de meeste toch bijna tot op de grond bevroren ,sommigen helemaal dood, één stam is echter toch nog tot op anderhalve meter hoog in leven en alles waar nog leven in zat is al terug aan het uitlopen , de grootste stam is al zijn tweede volledig blad aan het uitrollen.
Dicksonia Antarctica, tuingaas tot 10 cm rondomrond de stam opgevuld met stro en bloempot ondersteboven er op alvorens de big bag er over, ziet er dood uit en de prijzen zijn verviervoudigd intussen voor een identiek vervang exemplaar.
Oleanders , crispy maar lijken wel te herstellen.
Vijgen, moeilijke start , eerste knoppen waren bevroren maar er komen al terug nieuwe aan.
Nolina Nelsonii, stro rond de speer en bladeren opgebonden alvorens big bag er over, omdat hij vorige zomer gebloeid had dacht ik eerst dat hij de geest gegeven had omdat het nog jonge nieuwe en fragiele speertje de koude niet had overleefd zag ik na het uitpakken maar nu zie ik gelukkig dat een nieuwe uitloper zich al aan het vormen is.

Hokconstructie zonder bijverwarming:
Dasilirum longisum, lijkt beter uit de winter te komen dan hij was , er was in de herfst zwarte schimmel op de naalden gekomen wat nu veel verbeterd is , het hok is nu weg en het is nog niet gestopt met regenen waardoor ik me terug zorgen begin te maken.

Hokconstructie met bijverwarming categorie :
Agave Americana (ook varigata), perfect + nieuwe pups gevormd tijdens de winter.
Brahea armata en Sabal, perfect.
Washingtonia Robusta, perfect.
Folium

11 bedankjes

Berichtdoor tbird44 op 22 mei 2021 07:47

De tuin zal dit jaar minder mooi zijn als andere jaren.
Planten zijn echt niet vooruit te branden.
Wel veel water maar gewoon veel te koud.
Albizia en Vijg nog maar amper blad en de boomvarens willen ook niet echt.
Zelfs de kamerplanten gaan niet echt vooruit met dat donkere weer.
tbird44

13 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 22 mei 2021 09:26

Albizia's hebben deze winter duidelijk klop gekregen. Zal aan die week liggen met ijsdagen vermoed ik want echt hard heeft het niet gevroren. Knoppen staan er in, veel dode takken. Jubeae chilensis zwaar beschadigt en ook de Butia capitata heeft veel rosse vederen. Vijg nog steeds niet op gang, wel bladknoppen maar had al veel verder moeten staan. Ideaal weer voor hosta's en varens zo blijkt in mijn tuin.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 22 mei 2021 09:52

Hebben jullie dat ook; Bijna iedere nieuwe dag open ik op weeronline, buienradar etc. de weersvoorspellingen voor de langere (2 weken) termijn wel een keer, met de hoop op goed nieuws. Zou er dan vandaag uiteindelijk een flinke weersverbetering aan zitten komen voor de komende tijd?? Tja, in 2 weken tijd kruipt de temperatuur richting de 20 graden met relatief veel bewolking... Zo zag de voorspelling er gisteren, eergisteren, een paar dagen geleden, de vorige week of maand echter ook al uit :evil: Die weersverbetering wordt vooralsnog alleen maar voorspeld... voor over 2 weken! Zoals ik reeds zei: Over 4 maanden begint de herfst... over 4 weken hebben we al de langste dag, daarna gaan de dagen alweer korten. Met die gedachten (terwijl ik tussendoor ff naar dat saaie grauwe regenweer buiten kijk en de wind zo nu en dan hoor jagen) zou je er bijna depri van worden. Ik eis voorjaar en zomer.... please :thai: :thai:
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 22 mei 2021 10:02

Maak me er niet meer druk over kijk ook geen berichten meer ik zie het wel wat er gaat komen wie weet zitten we volgende maand in een hitte golf. :welkom:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 mei 2021 11:21

turtleboy schreef: wie weet zitten we volgende maand in een hitte golf. :welkom:

Daar zit ik toch ook niet echt op te wachten :roll: Gewone temperaturen voor de tijd van het jaar, normaal zitten we met Pinksteren tussen 20en 25ºC dus het is gemiddeld bijna 8 ºC te koud! Volgende week draait de wind weer eens naar het Noorden en ja weer koeler weer, op het eind van de maand normale temperaturen!
Verder hebben wij nog altijd een tekort aan hemelwater hier viel maar de helft van de neerslag die elders viel, afgelopen nacht tot nu 0.2mm dat helpt niet echt :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1030 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 mei 2021 08:39

Het ziet er naar uit dat het eindelijk vanaf donderdag wat gaat zomeren. Het is hier nu 9.5° en de regen valt er sinds vannacht met bakken uit. De dakgoot van mijn veranda krijgt het water niet eens weg en stroomt over. Ben nu een weekje in verlof. Heb er nog niets aan gehad... maar goed, ik kijk uit naar donderdag.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips