Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's Braziliaanse tuintopic

Berichtdoor palmgek op 10 okt 2021 15:21

Peter, veel hoger wordt deze waarschijnlijk niet meer. Ik vermoed Heliconia psittacorum, mede omdat deze in NL regelmatig wordt aangeboden in tuincentra. Het blad wordt niet groter als 25 tot 30 cm?
Deze soort is er in meerdere kleurvarianten zoals geel en oranje.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 okt 2021 16:55

Dank je wel.
Hij staat hier als 'opvulling', een soort van plant om een goede atmosfeer te creeren.
Zoals er ook Strelitzia , bromelias een lidcactussen staan.
Ben benieuwd of ie ooit gaat bloeien.
Heb m inderdaad bij een tuincentrum als heel klein plantje gekocht.
Is zeker 10x in omvang toegenomen. :o
PeterHoofddorp

110 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 okt 2021 01:06

Deze kwam ik nog tegen tijdens een wandeling Peter. Kan jij als keurmeester vast meer over vertellen ;)

Afbeelding
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 11 okt 2021 10:37

palmgek schreef:Deze kwam ik nog tegen tijdens een wandeling Peter. Kan jij als keurmeester vast meer over vertellen ;)

Afbeelding

FANTASTISCH!!
Dit is Cattleya labiata.
Gaaf dat je me dat laat zien!!
PeterHoofddorp

110 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 okt 2021 11:11

Op het pleintje tegenover de universiteit kwam ik deze tegen. Leuk om de naam te weten :thumb_up: Heb die meteen even gegoogled, is blijkbaar typisch voor het droge en hete klimaat van het Noordoosten van Brazilië. Wordt blijkbaar ook rainha do nordeste of rainha do sertão genoemd :thumb_up: koningin van het noordoosten/sertão
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 11 okt 2021 14:41

Klopt, deze soort komt alleen in het noordoosten voor. Nergens anders . Endemisch heet dat.
Typische planten van droog/nat. De wortels hebben droogte nodig om te kunnen groeien.
Dit is een zg. klassieke Cattleya. Eénbladig. En daar zijn er nog een heleboel meer van verspreid over Zuid Amerika en midden Amerika. Allemaal nauw verwante soorten, lijken allemaal wat op elkaar, met net dat verschil in uiterlijk en bloeitijden dat ze apart geklassificeerd zijn als soort. Ook Venezuela heeft een aantal soorten, zoals Cattleya mossiae, lueddemanniana en gaskelliana.
In mijn kas heb ik deze groep Cattleyas helemaal compleet. Ik kweek ze al jaren.
Grappig van Cattleya labiata is dat de bloemen gevormd worden bij het korten der dagen. In het najaar dus, OF door één of andere trigger van licht. Vaak met een mindere enthousiaste bloei in de andere seizoenen, wat bij jou nu waarschijnlijk het geval is.
Goed te weten dat de Koningin van het Noordoosten daar nog te zien is in de natuurlijke staat, groeiend op bomen. In het wild zijn deze planten beschermd, ook die bij jou daar, om te voorkomen dat ze helemaal uit de natuur verdwijnen. Door de verzamelwoede, branden, en ontbossing verdwijnen deze orchideeen in rap tempo uit heel de groeigebieden in Zuid en midden Amerika. Wereldwijd houden kwekers, botanische tuinen, hortus, en liefhebbers deze soorten om zo te voorkomen dat ze helemaal verdwijnen. Iets dat met verschillende van deze Cattleyas al gebeurd is. Ik ben zelf één van deze kwekers.
Bijlagen
C mendelii 2 jun21.jpg
C mendelii 2 jun21.jpg (277.34 KiB) 2712 keer bekeken
PeterHoofddorp

110 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 okt 2021 18:10

Leuk verhaal Peter :thumb_up:
Variatie in lengte van dagen is hier nauwelijks, we zitten hier zo goed als op de evenaar. Wel zijn er periodes met meer en minder bewolking. Vooral tijdens het regenseizoen van eind januari tot mei is het minder zonnig.
Ik vermoed trouwens dat dit exemplaar door de mensen van de universiteit goed verzorgt wordt, het pleintje is heel mooi aangelegd en bijgehouden.
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 11 okt 2021 19:23

palmgek schreef:Leuk verhaal Peter :thumb_up:
Variatie in lengte van dagen is hier nauwelijks, we zitten hier zo goed als op de evenaar. Wel zijn er periodes met meer en minder bewolking. Vooral tijdens het regenseizoen van eind januari tot mei is het minder zonnig.
Ik vermoed trouwens dat dit exemplaar door de mensen van de universiteit goed verzorgt wordt, het pleintje is heel mooi aangelegd en bijgehouden.

Waarschijnlijk wel ja. Misschien zelfs aangeplant, maar dat hoeft niet. Normaal groeien ze echt heel hoog in de toppen van de hoge bomen in de jungle.
Op één of andere manier is de Cattleya toch getriggerd om te gaan bloeien. Gaaf hoor.
Geweldig dat je er een foto van hebt gemaakt. Als je er meer ziet, schiet een foto voor me!
PeterHoofddorp

110 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 okt 2021 22:04

PeterHoofddorp schreef:Als je er meer ziet, schiet een foto voor me!

Zal ik doen :thumb_up:
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 okt 2021 02:03

Cycas revoluta, 2,5 week na uitplanten :D 23 nieuwe veders erbij :thai:

Afbeelding
Não faz mal!