Exotic Life schreef:Als je dat resultaat van die sikkimensis ziet, richting de 3 meter in slechts enkele maanden, dat is simpelweg absurt! Daar doe ik hier echt jaren over volgens mij, mede door de kurk maar dan ook kurkdroge zandgrond in zonnige en warme perioden groeien de bananen hier enorm sloom
Wat voor grondsoort ligt er in jouw tuin van zich eigen? Buiten het gras, geen enkel andere meststof die wordt toegevoegd? Sproei je de boel ook nog nat in droge perioden, of moet de boel zich zien te redden met de regen van moeder natuur?
Robbin
Hallo Robbin
Het klinkt mischien absurd maar het is wel de werkelijkheid , Waar ik woon is het ook zanderige grond en kurkdroog tijdens de zomer , in de winter is het dan zeikend nat om in te lopen. Ik sproei tijdens de zomermaanden inderdaad mijn bananen , als er nu hopen gras ligt rond de bananen of niet.
Ik sproei gewoon water op het gras , waarbij het lekker door het gras doorheen loopt en niet meer kan uitdrogen , de hittebron die het gras aanmaakt doet de banaan met het water extreem groeien. De foto van mijn sikkemensis is dus echt niet gelogen , deze is echt begin mei als plantje van 20 cm gepland ! Heb je al eens gezien op de foto telkens hij een nieuw blad steekt welke afstand stam hij aanmaakt ? Telkens hij een nieuw blad steekt groeit de stam tussen de 20 a 25 cm ! Het beste lukt het met bananen die graag erg warm hebben. Het beste resultaat behaal ik met met de volgende bananen , Ensete maurelli , Musa Sikkemensis variateiten , Musa Ithinirans , Musa Thompsoni , Musa Dajiao enz... De basjoo doet het op deze manier een stuk minder met het gras wat niet wil zeggen dat je geen resultaat zal hebben , maar een basjoo is een banaan die van middelmatige warmte houd en niet van hittegolf waarbij andere soorten dan juist wel aanslaan op die hittegolf en meststof die je aanmaakt met het gras. Trouwens kan iedereen zien in zijn tuin als er een hittegolf is dat een Musa Basjoo zijn bladeren zal dichtdoen en sloom naar beneden zal hangen , terwijl andere soorten zoals sikkemensis de bladeren nog stevig omhoog en open staan. Volgend jaar zal ik op de forum in mei enkele bananen telkens met fotos laten volgen zodat iedereen kan zien dat hij binnen de 4 maanden een reus geworden is waar iedereen 3 jaar op moet wachten in plaats van binnen de 4 maanden.
Wacht tot je mijn Ensete Maurelli ziet wat ook in mei een klein plantje was van 15 cm hoog !
Mvg Michael