Ensete Ventricosum & Maurelli

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Ensete Ventricosum & Maurelli

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 20:49

Exotic Life schreef:Als je dat resultaat van die sikkimensis ziet, richting de 3 meter in slechts enkele maanden, dat is simpelweg absurt! Daar doe ik hier echt jaren over volgens mij, mede door de kurk maar dan ook kurkdroge zandgrond in zonnige en warme perioden groeien de bananen hier enorm sloom

Wat voor grondsoort ligt er in jouw tuin van zich eigen? Buiten het gras, geen enkel andere meststof die wordt toegevoegd? Sproei je de boel ook nog nat in droge perioden, of moet de boel zich zien te redden met de regen van moeder natuur?

Robbin

Hallo Robbin

Het klinkt mischien absurd maar het is wel de werkelijkheid , Waar ik woon is het ook zanderige grond en kurkdroog tijdens de zomer , in de winter is het dan zeikend nat om in te lopen. Ik sproei tijdens de zomermaanden inderdaad mijn bananen , als er nu hopen gras ligt rond de bananen of niet.
Ik sproei gewoon water op het gras , waarbij het lekker door het gras doorheen loopt en niet meer kan uitdrogen , de hittebron die het gras aanmaakt doet de banaan met het water extreem groeien. De foto van mijn sikkemensis is dus echt niet gelogen , deze is echt begin mei als plantje van 20 cm gepland ! Heb je al eens gezien op de foto telkens hij een nieuw blad steekt welke afstand stam hij aanmaakt ? Telkens hij een nieuw blad steekt groeit de stam tussen de 20 a 25 cm ! Het beste lukt het met bananen die graag erg warm hebben. Het beste resultaat behaal ik met met de volgende bananen , Ensete maurelli , Musa Sikkemensis variateiten , Musa Ithinirans , Musa Thompsoni , Musa Dajiao enz... De basjoo doet het op deze manier een stuk minder met het gras wat niet wil zeggen dat je geen resultaat zal hebben , maar een basjoo is een banaan die van middelmatige warmte houd en niet van hittegolf waarbij andere soorten dan juist wel aanslaan op die hittegolf en meststof die je aanmaakt met het gras. Trouwens kan iedereen zien in zijn tuin als er een hittegolf is dat een Musa Basjoo zijn bladeren zal dichtdoen en sloom naar beneden zal hangen , terwijl andere soorten zoals sikkemensis de bladeren nog stevig omhoog en open staan. Volgend jaar zal ik op de forum in mei enkele bananen telkens met fotos laten volgen zodat iedereen kan zien dat hij binnen de 4 maanden een reus geworden is waar iedereen 3 jaar op moet wachten in plaats van binnen de 4 maanden.
Wacht tot je mijn Ensete Maurelli ziet wat ook in mei een klein plantje was van 15 cm hoog !

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Berichtdoor djoeke op 01 aug 2010 21:02

Ga het hier dan ook maar eens proberen met mijn red tiger die toch op een plaats staat waar het gras niet veel kwaad kan .

En hoe zit het nu met de stam van de robusta ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 01 aug 2010 21:11

Michael,

Ik bedoelde absurt niet in negatieve zin hoor, maar juist in positieve zin. Je verhaal over het gras is niet geheel uit de lucht gegrepen aangezien als je het gras zou maaien en dit op het grasveld zou liggen, qua voeding het grasveld enorm goed zou doen echter willen wij mensen dit niet en ruimen we het op.

Ik had echter de hoop een beetje op bananen opgegeven aangezien ik ze simpelweg gewoon nauwelijks aan de groei krijg hier, door mede de kurkdroge grond gedurende de zomer. Na een lange tijd droog, blijf vaak het water op de grond staan voordat het pas intrekt, nog net geen strandzand. Ook gedurende de winter heb ik nauwelijks last van een te natte grond. Het is dus op zich ook logisch, dat bananen die toch van veel water en voeding houden hier beduidend slomer groeien dat bijvoorbeeld mijn Washingtonia die zich ook met weinig voedzame grond zich prima kan houden.

Mede een reden waarom ik jouw methode volgend jaar eens wil proberen, wie weet lukt het me dan ook. Ben al tevreden indien de plant binnen een seizoen een meter of 2 hoog wordt, dat is op dit moment niet het geval namelijk.

Benieuwd naar je maurelli foto's.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 aug 2010 21:42

wow , toch mooie resultaten allemaal
hier ook zeer benieuwd naar verdere foto's en zeker naar de foto's van volgend jaar , waar je de groei zal laten zien
maar als echte vlaming ( = beetje scepticus ) moet ik toch even het volgende kwijt : het is nu en hier dat we dus die "extreme" groeimethode ( want dat is het toch wel , op enkele maanden krijgen waar de meeste 2 tot 3 jaar over doen ) kunnen volgen en zien , maar hoe komt het dat hier en ook op andere ( nederlandstalige en engelstalige ) exotenfora nergens een eerdere melding te lezen was over deze manier , denk dat iedere exotenliefhebber toch graag heeft dat zijn planten mooi en groot worden , maar tot op heden ( hier ) heb ik nog nergens anders melding gelezen van andere die deze manier van extra bemesting toepassen
draco

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 21:44

Exotic Life schreef:Michael,

Benieuwd naar je maurelli foto's.

Robbin

Veel succes robbin , het zal je wel lukken en je zal verbluffend staan van het resultaat , wel niet vergeten te sproeien op de bergen gras rond de stammen , daarvoor moet je dat niet elke dag doen maar een 2x in een week is voldoende mits het gegeven water onder het gras niet kan uitdrogen.

Wel ik zie hier fotos van maurellis van 3 jaar oud met een hand erond die de stam vasthoud. Ik denk dat ik nu al 4 handen nodig heb om rond te stam te kunnen. Maar echter neem ik nog geen foto en zal ik hem nog even laten doorgroeien tot en met eind september , half oktober. Voor de leden die een 6 maand oude maurelli willen zien die op deze manier opgegroeid is zal het neg even geduldig afwachten zijn , maar de foto zal de moeite waard zijn :D Ik kan ook bewijzen dat de maurelli maar 6 maand oud is want een maurelli die overwinterd heeft bezit zijn onderste bladeren niet meer en zijn reeds allang afgesneden. Mijn Maurelli die nu al reuzengroot is bezit nog al zijn bladeren vanaf de grond van klein tot extreem groot. Ik heb 2 maurelli aangeplant waarbij ik ieder jaar 1 zon pracht exemplaar van wegdoe vanaf september , half oktober dus. De trotse eigenaar van mijn vorige maurelli van vorig jaar is een Tuinaanlegger van exotische planten. Dus nog allemaal even geduld voor de foto.

Of we kunnen het ook anders doen , Eind september start ik een nieuwe topic met: wie heeft de mooiste maurelli van het jaar 2010. Het gaat hem hier dus niet over de grootste maurelli maar wel de mooiste maurelli foto in de tuin. Dus hoe mooier je Maurelli en hoe mooier de tuin is aangelegd hoe mooier de foto en hoe meer kans je maakt om de prijs te winnen. Ik kies er dan persoonlijk volgens mijn mening de mooiste foto uit waarbij ik de prijswinnaar 1 van mijn reuzenmaurelli geef.

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 22:04

draco schreef:wow , toch mooie resultaten allemaal
hier ook zeer benieuwd naar verdere foto's en zeker naar de foto's van volgend jaar , waar je de groei zal laten zien
maar als echte vlaming ( = beetje scepticus ) moet ik toch even het volgende kwijt : het is nu en hier dat we dus die "extreme" groeimethode ( want dat is het toch wel , op enkele maanden krijgen waar de meeste 2 tot 3 jaar over doen ) kunnen volgen en zien , maar hoe komt het dat hier en ook op andere ( nederlandstalige en engelstalige ) exotenfora nergens een eerdere melding te lezen was over deze manier , denk dat iedere exotenliefhebber toch graag heeft dat zijn planten mooi en groot worden , maar tot op heden ( hier ) heb ik nog nergens anders melding gelezen van andere die deze manier van extra bemesting toepassen

Hallo Draco

Ik vind het ook jammer dat ik niet vanaf mei telkens fotos heb genomen om het te kunnen tonen.
Ik ben niet zon persoon die veel fotos neemt van mijn planten.
Iedereen lijkt wel met grote ogen te kijken naar het resultaat van mijn sikkemensissen en andere planten wat voor mij deze groei normaal is doordat ik dat al jaren toepas , Ik heb ook geen idee waarom er nooit eerder een melding over was , mischien omdat er nog nooit niemand opgekomen is omdat te doen. Ik heb door de jaren heen veel klanten gehad die inderdaad telkens vreemd naar mijn bananen in de kweek zat te kijken door de vuile boel van het gras eromheen , Vele mensen vroegen mij zelf waarom is dat goed voor , waarbij ik telkens juist antwoorde van dat is om de groei van de bananen te stimuleren.
Ik pas deze toeppassing al 3 jaar toe , maar voordien zat ik nooit op forums en was ik ook niet zon grote prater op het internet. Vroeger had ik daar ook geen tijd voor om op forums te zitten , voordien na mijn werk en in weekend opende ik de zaak , nadat ik de zaak sloot moest ik nog alles water geven want tijdens de openingsuren deed ik dat niet , niemand heeft natuurlijk graag natte en waterlekkende potten in de auto. Als ik gedaan had met wateren moest ik nog alle emails in het verkoopseizoen beantwoorden waar je aardig werk aan hebt als je iedereen moest beantwoorden. Tegen de tijd dat ik gedaan had met de emails mocht ik wel gaan slapen want smorgens mocht ik alweer op mijn andere job zijn. Nu heb ik sinds de sluiting van de zaak wel tijd waarbij ik een forum wel leuk vind en natuurlijk mijn mond open over mijn ervaringen en kennis met exoten die ik door de jaren heen heb opgedaan tijdens de zaak in Belgie en de ervaringen die ik opdoe in Thailand met exoten.

Mvg Michael :thai:
Tropthaipalms

Berichtdoor lapalmeraie op 01 aug 2010 22:33

Leuk hoor, en tenslotte kan iedereen met deze methode voor zich zelf uitproberen wat de resultaten zijn. Baat het niet dan schaadt het niet toch? ;)
Ik ben alvast helemaal enthousiast en ben je dankbaar voor je constructieve bijdragen van de laatste tijd!

Maar het zit het met de geur van die hopen gras?
Die vraag was al gesteld maar het antwoord erop heb ik nog niet echt gelezen dacht ik.
Het snel verterende gras ruikt immers redelijk sterk. Paardenliefhebbers zullen direct denken aan kuilgras ;)
Valt die geur toch goed mee of is de methode toch beter geschikt voor plaatsen die niet te dicht bij het terras liggen?
Pas je deze methode ook toe bij potplanten?
Ik heb namelijk een sikkimensis in pot staan die om de één of andere reden inééns helemaal aftakelde (cf. topic in rubriek plantendokter). Die zou ik hiermee wel een stimulans kunnen geven maar dan moet het gras dus wel op de pot gelegd worden. M.i. geen probleem....?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tropthaipalms op 01 aug 2010 22:53

lapalmeraie schreef:Leuk hoor, en tenslotte kan iedereen met deze methode voor zich zelf uitproberen wat de resultaten zijn. Baat het niet dan schaadt het niet toch? ;)
Ik ben alvast helemaal enthousiast en ben je dankbaar voor je constructieve bijdragen van de laatste tijd!

Maar het zit het met de geur van die hopen gras?
Die vraag was al gesteld maar het antwoord erop heb ik nog niet echt gelezen dacht ik.
Het snel verterende gras ruikt immers redelijk sterk. Paardenliefhebbers zullen direct denken aan kuilgras ;)
Valt die geur toch goed mee of is de methode toch beter geschikt voor plaatsen die niet te dicht bij het terras liggen?
Pas je deze methode ook toe bij potplanten?
Ik heb namelijk een sikkimensis in pot staan die om de één of andere reden inééns helemaal aftakelde (cf. topic in rubriek plantendokter). Die zou ik hiermee wel een stimulans kunnen geven maar dan moet het gras dus wel op de pot gelegd worden. M.i. geen probleem....?

Vrgr
Niek

Hallo Niek

Ik heb nog nooit langs mijn bananekweek waar het enorm dik ligt en vol ligt met gras mijn neus moeten ophalen van het stinkt hier. Ik ga niet zeggen als je het gras opheft en ga beginnen ruiken dat het niet zal stinken maar ik smijt er iedere week een nieuwe lading bij alle bananen dus ik heb er geen last van en ook nog nooit gehad. Bij potten pas ik ook deze toeppassing toe , waneer ze groot zijn voor de verkoop haal ik ze uit de grond en pot ik ze op waarbij ik ze verder stimuleer met gras in de pot. Het is idem hetzelfde als je het gras niet ophef heb je er totaal geen last van maar als een klant zon grote banaan komt kopen dan haal ik het eruit als hij beslist heeft hem mee te doen.
Als je dan ruikt aan je handen is het niet echt fris maar eigelijk erbij staan en dat je iets zal ruiken zal je niets doen en dat is enkel maar bij het verwijderen.
Als ik mijn bananen op de kweekplaats uit de grond haal voor overwintering dan doe ik het gras niet weg , ik heb een grote kweekplaats waar het vol ligt met gras , na het verwijderen van de bananen spit ik al het gras in de grond wat extra voeding is in de grond voor volgend jaar een nieuwe plantage aan te planten :D

Mvg Michael
Tropthaipalms

Berichtdoor p e t e r op 01 aug 2010 23:21

robke schreef:Wat me opviel is bij de post van Peter in het foto album bij bezoek aan Arboretum Bokrijk bij de eerste foto,er ook een dikke laag stro ofzo aan de stammen ligt van de Basjoo's,was me gisteren al opgevallen,zal misschien ook een methode zijn om ze sneller te laten groeien.

Dit was een dikke laag snoeiafval van varens. Ik denk dat zij de wortels op deze manier beschermen in de winter.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor robke op 02 aug 2010 17:36

Kan de Ensete Ventricosum en de Maurelli gezaaid worden,of word deze zoals de Basjoo verkregen door de uitlopers?
Zou graag van elks zo een exemplaartje willen.
Iemand een idee?

grtjes
robke

10 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers