15 februari terug gekomen van een drie weekse rondreis door Costa Rica deze stond al jaren op m’n wens lijstje maar het kwam er maar niet van dus begin vorig jaar de knoop maar doorgehakt en begonnen met een planning samen met mijn zoon die heeft gewerkt in de toeristische sector dus dat kwam mooi uit.
We wilden een georganiseerde individuele reis met huurauto zodat we de vrijheid hadden om te doen en laten wat we zelf wilden.
Vooraf ook al reservaten geboekt waar dat nodig was en zo vroeg mogelijk om de massa te ontlopen wat uiteindelijk aardig is gelukt in bijvoorbeeld Monteverde hebben we uren aan een stuk helemaal alleen gelopen wat we wel erg prettig vonden,alleen de weg ernaar toe was gedeeltelijk bar slecht gelukkig hadden we een stevige 4x4 auto maar dan nog.
De meeste parken ga je met een gids voordeel is dat je meer dieren ziet nadeel je bent met meerdere mensen wat eigenlijk achteraf gezien is meegevallen de grootste groep was met 8.
Natuurlijk ook een paar keer in de avond weggeweest het is daar om 18.00u donker was wel spannend met de zaklamp rondlopen een keer bijna op een Bothrops atrox getrapt mijn zoon kon me nog net optijd waarschuwen. Dit is een zeer giftige lanspuntslang .
Ook opletten op de bladsnijdersmieren die de paden doorkruisten het is zonde om ze dood te trappen die hardwerkende beestjes.
We hebben veel gezien en spannende momenten beleefd en niet alleen in de jungle ook op de weg de regels daar weet ik nog steeds niet het is gewoon een kwestie van meerijden met de rest .
De laatste dag in de drukke hoofdstad was wel weer even aanpassen zijn nog naar musea geweest en een kleine dierentuin waar de leguanen de weg versperden mensen durfden er niet langs dus maar even geholpen door te laten zien dat ze niet gevaarlijk waren was wel even lachen om die angstige gezichten te zien toen ik ze benaderde.
In de late middag de auto ingeleverd en met de shuttle naar de luchthaven .
Met nog een korte tussenstop in Panama om te tanken op weg naar Schiphol waar we in de middag uren zijn geland . Was een fantastische reis die ik in de toekomst zeker nog eens ga overdoen.