Washingtonia zaailingen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Washingtonia zaailingen

Berichtdoor veerle op 10 aug 2010 20:48

Hallo,
Ik heb washingtonia zaailingen( robusta en filifera) staan van zaden die ik van Christophe gekregen heb. Ze zijn gezaaid begin mei 2009. Ze zijn goed gegroeid en de pot geraakt stilaan goed doorworteld, bij sommige potten komen ze al uit de de waterafvoergaten piepen, andere dan weer nog niet. Op het ogenblik staan ze in 2l waterflessen.

Vraag 1: Kan ik ze nog in deze flessen laten staan tot het voorjaar of moet ik dringend op zoek naar grotere potten? Ik heb er dan een 25stuks nodig en weet niet of ik die nog ergens zal vinden.

Vraag 2: Ik weet dat er in elke bak een andere soort staat maar weet niet meer in welke bak de Robusta of de Filifera staat. :oops: Hoe kan ik de soort herkennen? Ik heb de indruk dat er aan het nieuwe blad (in de zwarte bak) meer "draden" hangen. Heeft dit er iets mee te maken of niet?

Bedankt alvast,
Groetjes,
Veerle.
Bijlagen
Afbeelding 001_ir_0.jpg
Afbeelding 001_ir_0.jpg (64.4 KiB) 6368 keer bekeken
veerle

1 bedankjes

Re: Washingtonia zaailingen

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2010 21:26

Mooi gezonde planten zo te zien :)

Als ik het goed zie staan de filifera's in de rode bak.
Die stammetjes zijn iets paarser van kleur daar waar de robusta iets roder is.

De andere herkenningspunten zijn pas op latere leeftijd te zien.
De draden zijn helaas geen goede herkenning aangezien ze ook de robusta deze nog vrij lang blijft houden.

Het verpotten is inderdaad nodig als de wortels onder de pot uitkomen.
Je kunt eventueel ook wachten tot het voorjaar om wat ruimte te besparen gedurende de winter maar dan zal de groei ook wel wat stilvallen. Washingtonia's groeien beter bij voldoende potruimte heb ik ondervonden. ;)
Desnoods verpot je nu alvast diegenen waarbij de wortels er onderuit groeien. De rest kun je dan doen als je weer nieuwe potten gevonden hebt.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2010 21:31

In dit topic worden de verschillen ook besproken ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor veerle op 11 aug 2010 10:24

Bedankt! Heel interessante link.
Als het even stopt met regenen ga ik meteen eens wat dichter bij naar de kleur van de stammetjes kijken.

Iemand enig idee waar ik nog potten kan vinden? Wat voor een pot zoek ik best? In de plaatselijke tuincentra heb ik er geen gevonden toen ik er nodig had voor mijn trachycarpus zaailingen. Te ondiep of veel te breed. Heb toen een aantal potten gekregen van mijn vader die hij nog had staan van ander plantgoed, niet ideaal van diepte maar zeker niet veel te breed en veel beter dan hetgene waar ze toen in stonden.
Ik woon in vlaams brabant,in de driehoek Leuven-Mechelen-Vilvoorde.

Is er nog iets ander dat ik kan/moet doen, ze hebben in het voorjaar enkel een beetje(koffielepeltje) koemestkorrels gekregen.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 11 aug 2010 21:12

lapalmeraie schreef:In dit topic worden de verschillen ook besproken ;)

Ik hoop eind van dit jaar eens dat bestandje klaar te hebben, iedere keer kom ik er maar niet aan toe of wanneer ik dan tijd over heb, heb ik er geen zin in. Wel grappig, dat er continu gelinkt word :)
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 aug 2010 21:48

Ik wil dat gerust opmaken hoor, dan publiceer ik het op mijn site met jouw vermeldingen erbij en vice versa kun je het gebruiken met mijn vermelding ;)
Er was nog een andere topic met meer foto's van jouw Washingtonia's, je linkt er zelfs naar in bovenstaand topic maar dat topic is inmiddels verwijderd.
Je laat het maar weten (via PB of mail).

Ivm de potten; in gewone tuincentra vind je inderdaad niet veel diepe, smalle potten.
Hiervoor moet je naar de speciaal zaken. Europalms heeft bijvoorbeeld mooie kweekpotten.
Maar voor Washingtonia's gebruik ik deze eigenlijk bijna niet hoor. Aangezien ze behoorlijk snel groeien neemt de palm vrij snel alle plaats in beslag waardoor de verhouding plant/pot weer mooi overeen komt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon waterflessen gebruiken door de bovenkant eraf te snijden en gaatjes onderin te maken. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor luc op 11 aug 2010 22:36

Hallo
Ga eens langs bij winkels waar ze ook snijbloemen verkopen , de potten waar die instaan zijn diep (wel zelf nog gaatjes inmaken
Ik heb de ze bij ons in de lidl gehaald , sommige winkels gooien deze weg andere geven deze terug mee
Eens rondhoren he
grt Luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor veerle op 12 aug 2010 19:22

@luc
Dat van die potten van snijbloemen klinkt goed, maar denk dat die van de bloemenwinkel hier in de buurt hergebruikt worden. En die zijn wel een heel stuk groter dan hetgene ik nu heb. Lidl is voor mij de eerste maand niet bereikbaar wegens wegenwerken op de steenweg die er langs loopt. Maar ik hou mijn ogen open!

@ lapalmeraie
Mijn planten staan nu al in afgesneden waterflessen van 2l, dit is wel niet direct zichtbaar op de foto, maar het werkt goed hoor. Neemt weinig plaats in doordat je ze dicht bij elkaar kan zetten.
Europalms is nog een optie. Ken de winkel niet maar Heist op den berg is niet zo erg ver voor mij, en kan er eens binnen springen als ik op zondagvoormiddag naar de markt ga in Heist op den berg.

Wetende dat ze nu in 2 l flessen staan, ga ik dan best voor iets van 3l of 4l? En hoe lang kunnen ze daar ongeveer mee verder?
Wat is de uiterste verplantdatum? Ik vermoed dat je het niet vlak voor de winter meer moet gaan doen?

Groetjes,

Veerle.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2010 22:16

Deze robusta staat in zo'n 3L pot van Europalms.
In deze pot laat ik ze toch een redelijke tijd staan.
Daarna gaan ze in een gewone grote bloempot.

Afbeelding

Europalms is niet echt een winkel hoor, maar deze kwekerij is zeker een bezoekje waard!
Verpotten doe ik persoonlijk ook nu nog, aangezien ze toch binnen overwinteren.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 aug 2010 23:09

Kan ik dat goed zien en is het een zaailing van 2009 ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken