Ik zou hem zelf nog niet afvoeren hoor Pim. Geduld is wel een goede kwaliteit bij palmen hoor
Ik zou hem laten, de grond gewoon licht vochtig, niet te nat en niet te droog, houden en afwachten. Aangezien hij nu nauwelijks functioneel blad heeft, verdampt hij ook minder dan de gezonde planten ernaast, dus hij mag iets minder water dan volledig groene planten.
Je kan eventueel het bruine blad inclusief speer afknippen, dan zie je wellicht makkelijker of er groei en dus leven in zit. Ik heb mezelf voorgenomen niet meer aan afgestoten speren te gaan trekken, want als je die er vervolgens uittrekt zit je plant met een gat waar het kan inregenen en dat lijkt mij niet bevorderlijk. Als de plant leeft en groeit, duwt het nieuwe blad vanzelf het afgestorven deel eruit.
Is de kluit bevroren of anderszins uitgedroogd geweest? Je kan ook even voelen/kijken of je plant in potgrond staat of in klei met een laagje potgrond erover. Als klei eenmaal uitgedroogd raakt wordt die kluit niet makkelijk weer vochtig, er zijn leden hier op het forum die bij het woord "kleikluit" allerlei alarmbellen horen danwel doen afgaan