Trachycarpus; Opgeven of niet?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus; Opgeven of niet?

Berichtdoor PimdeG op 11 jun 2024 12:25

Wat moet ik nu met onze Trachycarpus, vorig jaar gekocht en deed hij het leuk.

Nu bijna alles bruin, zelfs de nieuw bladeren van afgelopen voorjaar, een flush?, zie foto. Staat in een ruime pot op een dakterras op het zuiden, krijgt uiteraard met regelmaat water net als de andere palmachtingen. Laten staan en een jaar lang rustig wachten op ontwikkeling, of kansloos en afvoeren?

Ik weet het niet en ben niet geduldig...
Bijlagen
1 (Middel).JPG
1 (Middel).JPG (326.77 KiB) 10287 keer bekeken
PimdeG

0 bedankjes

Re: Trachycarpus; Opgeven of niet?

Berichtdoor Lagarto op 11 jun 2024 22:41

Ik zou hem zelf nog niet afvoeren hoor Pim. Geduld is wel een goede kwaliteit bij palmen hoor ;)
Ik zou hem laten, de grond gewoon licht vochtig, niet te nat en niet te droog, houden en afwachten. Aangezien hij nu nauwelijks functioneel blad heeft, verdampt hij ook minder dan de gezonde planten ernaast, dus hij mag iets minder water dan volledig groene planten.

Je kan eventueel het bruine blad inclusief speer afknippen, dan zie je wellicht makkelijker of er groei en dus leven in zit. Ik heb mezelf voorgenomen niet meer aan afgestoten speren te gaan trekken, want als je die er vervolgens uittrekt zit je plant met een gat waar het kan inregenen en dat lijkt mij niet bevorderlijk. Als de plant leeft en groeit, duwt het nieuwe blad vanzelf het afgestorven deel eruit.

Is de kluit bevroren of anderszins uitgedroogd geweest? Je kan ook even voelen/kijken of je plant in potgrond staat of in klei met een laagje potgrond erover. Als klei eenmaal uitgedroogd raakt wordt die kluit niet makkelijk weer vochtig, er zijn leden hier op het forum die bij het woord "kleikluit" allerlei alarmbellen horen danwel doen afgaan :onzeker:
Lagarto

48 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jun 2024 00:25

Zo biedt de palm een ongezellge aanblik op jullie terras en naar ik aanneem favoriete zitplek. Ik zou 'm vervangen door een andere. Het is niet waarschijnlijk dat hij/zij nog herstelt. Ik wacht hier met smart op hervatting van de groei bij mijn Phoenix roebelenii. Ik heb de palm in april te vroeg buitengezet waardoor als gevolg van het wisselvallige wee massieve speerrot optrad. Die ziet er tenminste nog toonbaar uit met een volle groene kroon. Maar vooralsnog is het onzeker of herstel optreedt. Staat sindsdien in de kas waar het droog is en warmer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 12 jun 2024 13:35

Bij mij zou zo'n geval gewoon direct enkeltje kliko zijn.

Ook ik ben in die zin ongeduldig en zou geen zin hebben om hier een hele zomer tegenaan te moeten kijken. Tis al weer om depressief van te worden én zo'n plant zou dat gevoel slechts versterken.
Kijk, als het nu het groot of zeldzaam exemplaar zou zijn, dan had je 'm misschien nog op een achteraf-plaatsje kunnen zetten om het nog een paar maandjes aan te kunnen zien, maar dit exemplaar is vrij goedkoop en gemakkelijk te vervangen.
Ik ga binnen ook niet tegen een plant of bosje bloemen aan zitten staren, wat verdroogd, dor, bruin is geworden.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 12 jun 2024 22:04

Vind ik ook, weg ermee!
PeterHoofddorp

109 bedankjes

Berichtdoor PimdeG op 16 jun 2024 18:54

Beste mensen,

Dank voor jullie reacties, zoals ik al aangaf, ik heb niet veel geduld. Voordeel van een dakterras is dat de palm gewoon naar beneden kan via de gravitatiekracht, goed mikken in de kliko. Gaan wel op zoek naar een nieuwe.

Pim
PimdeG

0 bedankjes

Berichtdoor PimdeG op 19 jun 2024 08:09

Goedemorgen,

Nu hebben we twee Oleanders voor deze grote pot gekocht, immers; palmen en olijven genoeg.
Gisteravond was ik de bewuste palm aan het afknippen, kom ik iets nieuws tegen.

Zal ik nog een maand of wat wachten?
Bijlagen
Palm (Middel).jpg
Palm (Middel).jpg (216.12 KiB) 8859 keer bekeken
PimdeG

0 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 19 jun 2024 10:10

Ah,.. Ja,.. Uh,.. zo'n nieuwe speer veranderd de zaak een beetje...

Misschien toch nog maar even de resterende dode/bruine zooi eraf knippen en 'm ff laten staan. Lijkt toch nog een gezonde speer aan te komen, dus herstel wel degelijk mogelijk.

Blijft de vraag of ie (voorlopig) mooi genoeg is voor een prominente plaats op je terras... misschien gewoon ff beetje aan de kant zetten.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Ragecrusher op 19 jun 2024 11:58

Het kan optisch bedrog zijn maar er lijkt weinig substraat in de pot te zitten? Eventueel de palm opheffen en onderaan wat nieuwe goede grond aan toevoegen?
Mogelijks heb ik er overheen gelezen maar er zijn toch drainagegaten in de pot zodat het overtollige water steeds weg kan?

En eventueel voor volgende winter een optie voorzien dat je hem vorstvrij kan wegzetten of tenminste beschermd tegen stevigere vorst.
Ragecrusher

11 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 19 jun 2024 15:24

Mooi, er komt alweer nieuw blad aan :) Met alle dorre spul nu weggeknipt valt het nieuwe mooie blad des te meer op, maar als je hem wat uit zicht wilt zetten kan dat natuurlijk. Niet laten uitdrogen, over een aantal weken misschien eens een beetje compost erbij, gewoon beetje tussen je wit vetkruid strooien die groeit wel door, en gaan 8-)
Lagarto

48 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen