Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 apr 2025 09:31

Hi guys,

Voor de liefhebbers heb ik eindelijk weer een leuke informatieve video gemaakt over hoe je jou eigen pure Trachycarpus zaden kan creëren :thumb_up:

In deze video zie je hoe ik stap voor stap mijn vrouwelijke Trachycarpus princeps manueel bestuif om pure zaden te verkrijgen :!:
Hopelijk hebben jullie er wat aan en vinden jullie het leuk.
Twijfel niet om vragen te stellen als je ze hebt.

Alvast bedankt voor het delen & abonneren ! :thai:
Enjoy the video...

Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 apr 2025 11:25

100 % zuiver? Ik gebruikte dezelfde methode om fortunei met wagnerianus te kruisen. Ondanks dat ik daarmee gestopt ben, hangt de fortunei nu weer vol met zaden. De enige mannelijke Trachycarpus hier in de tuin was al lang uitgebloeid tijdens de bloei van deze vrouwelijke palm. Deze man bloeit ook nu weer rijk terwijl de vrouwelijke palmen nog geen knoppen tonen. Ik wil maar zeggen contaminatie bij bestuiving voorkomen is vrijwel onmogelijk tenzij de bloeiwijzen worden ingepakt.
Overigens zijn princeps hybrides ook zeer de moeite waard. Ik heb verschillende kruisingen met wagnerianus in de tuin en met name de princeps x wagnerianus is bijzonder fraai.
Bijlagen
Trachycarpus 'takagii'.jpeg
Trachycarpus 'takagii'.jpeg (855.28 KiB) 548 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 apr 2025 13:37

Han, ik denk dat jij toch wel beter dan wie dan ook weet dat de bijtjes e.d. verder weg vliegen buiten jouw tuin alleen. Er is dus niet expliciet een mannelijke Trachy nodig in jouw tuin om toch jouw vrouwelijke palmen te kunnen bestuiven...(a)

En heb je mijn video ook daadwerkelijk bekeken ? Dan zie je dat ik natuurlijk de bloemen volledig en heel het process afscherm tegen wildbestuiving om zo dus wel zuivere bestuiving te bereiken. ;)
:thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 apr 2025 17:08

Volgens mijn zijn het windbestuivers, maar dan nog dat gaat inderdaad verder dan het hek ;)
Want Han denk ik bedoelt is dat je ook op vóórhand de bloeiwijze zou moeten inpakken om "100%" zeker te zijn. Kwestie van dat niet al een deel al bestoven geweest is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 apr 2025 00:46

Het zijn inderdaad windbestuivers. Wat mij heeft verbaasd is dat mijn vrouwelijke Trachycarpus weer bomvol zaden zit en dat al 2 jaar achtereen, terwijl binnen een straal van 100 m in de straat geen Trachycarpus staat. Wel waait het hier in de polder altijd flink. viewtopic.php?f=9&t=25314&start=30
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2025 03:31

Dat is je bewijs denk ik Han, dat ook de bijen en niet alleen wind voor bestuiving zorgen. Bijen brengen stuifmeel verder dan de wind lijkt mij...
En de bloemen zitten hier elk jaar vol met bijen :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 apr 2025 11:28

OK bijen en hommels kunnen een bijdrage leveren als er wat te eten valt in dit geval stuifmeel. Bij de vrouwelijk palm levert ze dat niets op maar een vergissing is bijelijk. ;)
Ik kom toch even terug op mijn ervaring met bestuiving van de 'vrouw des huizes' een Trachycarpus met 360° blad. Aanvankelijk deed ik dit handmatig met een bloemtros van de aanwezige wagnerianus. Die is daarna verkocht maar desondanks hing de boom de jaren daarop nog steeds vol met zaden. Zonder afbreuk te willen doen aan jouw verslag Dimi, vraag ik mij af of mijn fortunei x wagnerianus kruisingen wel 'zuiver' waren? Ik heb een 20 tal ervan opgekweekt en de zaailingen lijken sprekend op een gewone fortunei op 1 na die kenmerken van de wagnerianus vertoont. Dit palmpje groeit erg langzaam en oogt niet bijster vitaal. Ik heb wel ergens gelezen dat het wagnerianus fenotype recessief zou zijn t.o.v. de fortunei eigenschappen? Dat zou verklaren waarom dat fortunei x wagnerianus hybrides (ook wel takagii genoemd) qua fenotype en groeieigenschappen weinig verschillen van de moederplant. Overigens zal er minder verwarring bestaan met princeps zaailingen of kruisingen met wagnerianus. Voor zover mijn ervaring met de laatsten betreft, in de tuin staan zowel princeps als hybrides met wagnerinus. Die lijken het meest op de princeps ouder wat doet vermoeden dat ook princeps eigenschappen dominant zijn over die van wagnerianus. De kruising princeps x wagnerianus beschouw ik persoonlijk als mooier en sterker dan de omgekeerde crossover. Het verschil met princeps is echter onmiskenbaar. Ik had ook een kruising van fortunei x princeps die vooralsnog sterk leek op een normale zij het enigszins mislukte fortune. Dat roept de vraag op welke van deze Trachy's het meest dominant is fortunei of princeps?
Bijlagen
Tr. fortunei Ø x wagnerianus.jpeg
Tr. fortunei Ø x wagnerianus.jpeg (743.22 KiB) 467 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2025 14:03

Ik denk dat bijen & andere insecten zeker ook wel bijdragen aan de bestuiving. Ook wespen zie ik zelfs zeer vaak en veel in de Trachy bloemen zitten. :onzeker:
En je doet zeker geen afbreuk op mijn verslag hoor Han, of zo zal ik het toch nooit opnemen. Ik ben absoluut geen expert en zeker niet in dit gebied van palmen, bloemen en bevruchten enz... Ik hou er mij nog maar pas de laatste 5 jaar mee bezig sinds mijn T. princeps begon te bloeien en het dus interessant werd om leuke zaden te kweken. Ik leer dus nog heel graag bij van mensen zoals jij met echte kennis van de natuur & biologie e.d.
Ik kan zelf ook goed tegen kritiek, ik ben dus niet snel op de tenen getrapt. Dus no worry's... :thumb_up:

Ik heb hier ook een vrouwelijke Trachy op mijn oprit staan vlak tegen het huis. Geen enkele andere Trachy hier in de straat of buurt binnen 300m zeker. Toch hangen daar ook elk jaar zaden aan. Geen volle trossen zoals achteraan in de tuin, maar toch redelijk wat bevruchte zaden wel. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de wind het stuifmeel helemaal over mijn rijhuis blaast om tot op straat mijn Trachy daar te bestuiven tegen mijn voorgevel. Daarom lijkt het mij toch dat bijtjes en andere insecten meer invloed hebben bij het bestuiven dan we denken.
Maar leer mij bij als ik toch verkeerd denk. (a)

Jou twijfel over zuivere kruising met je wagnerianus snap ik. Wat ik dan direct afvraag is, heb je de bloemen toen ook steeds goed afgeschermd tijdens de bloei ? Want als je dat niet deed, dan lijkt het mij onmogelijk om zuivere bestuiving te verkrijgen. In mijn video zie dat ik de vrouwelijke bloemen volledig afscherm met vlieszakken. Vlak voordat ze beginnen te bloeien en totdat de zaadvorming zichtbaar is. Dat lijkt voor mij toch de best mogelijke manier om zuivere bestuiving te bereiken ?

Dat palmpje op je foto is overduidelijk iets met wagnerianus bloed. Ik vind het een hele mooie van vorm, ondanks de ietwat minder vitale toestand. Zeer benieuwd hoe die eruit zal zien als die echt stam begint te maken. :mrgreen:

Dat princeps dominant is was mij ook al duidelijk en ook dat wagnerianus in bijna alle hybriden meestal verdwijnt spijtig genoeg. Ik heb zowel wag x princeps alsook princeps x wag.
De wag x princeps lijken sterk op een gewone princeps maar dan vlot groeiend en minder witte kleur. Mijn princeps x wag is een ander verhaal. Die lijkt helemaal niet op een gewone princeps, maar ook niet op wagnerianus hoor, maar heeft wel erg diep ingesneden blad. Ik ben ook erg benieuwd hoe die gaat vorderen. Helaas zijn dat gekochte zaailingen, dus 100% zeker ben ik dus niet over de echtheid van die kruisingen.

Welke van de twee het meest dominant is tussen princeps en fortunei durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ervaring met die kruising en ook nog niet echt gezien bij iemand.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 apr 2025 21:12

Ik had de bloeiwijzen van fortunei niet afgeschermd Dimi en alleen de bloemtrossen van wagnerianus erboven gehangen. Ik heb ook geen idee hoe groot het bereik is van Trachycarpus stuifmeel. Dat hangt af van de grootte cq zwaarte van de pollenkorrels. Ik vermoed dat het niet met het blote oog zichtbaar is maar wel onder een microscoop. Die heb ik helaas niet meer maar nog wel een stereomicroscoop die tot 45 x vergroot. De bloemknoppen waren vandaag geopend en ik zal kijken of er bij deze vergroting iets van te zien is. Bijen of hommels heb ik nog niet waargenomen. Die zijn hier flink in aantal verminderd vermoedelijk door het intensieve gebruik van bestrijdingsmiddelen bij de landbouw. Als het pollen klein en licht is, kan de wind het ver meevoeren. In het voorjaar is de lucht bezwangerd met stuifmeel, je ziet het niet maar hooikoortspatienten weten er alles van.
Mijn ervaring met princeps x wagnerianus hybrides is dat ze sneller groeien dan de zuivere princeps. Die hoewel aardig op leeftijd (sinds 2008) nog steeds niet gebloeid hebben en pas de laatste jaren een beginnende stam ontwikkelen. Debet aan de trage ontwikkeling zijn de koude winters tussen 2009 en 2012 en de schaduwrijke lokatie.

groeten,
Han
draco

708 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 mei 2025 14:53

Ik heb geprobeerd om het stuifmeel van de Trachycarpus te onderscheiden onder mijn stereomicroscoop maar dat leverde geen dieper inzicht op. Deze macrofoto toont wel de bloemen. Die zijn in principe drietallig bij palmen (monocotylen) of een meervoud daarvan, in dit geval 6 meeldraden omhuld door 3 kelkbladen. De helmknoppen zijn al zo klein dat het stuifmeel (de pollenkorrels) vermoedelijk niet met het blote oog zichtbaar is. Vrouwelijke bloemen van Trachycarpus bevatten 3 vruchtbeginsels.
Bijlagen
Trachycarpus forrtunei flower mnl..jpeg
Trachycarpus forrtunei flower mnl..jpeg (362.55 KiB) 354 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video