Ik denk dat bijen & andere insecten zeker ook wel bijdragen aan de bestuiving. Ook wespen zie ik zelfs zeer vaak en veel in de Trachy bloemen zitten.
En je doet zeker geen afbreuk op mijn verslag hoor Han, of zo zal ik het toch nooit opnemen. Ik ben absoluut geen expert en zeker niet in dit gebied van palmen, bloemen en bevruchten enz... Ik hou er mij nog maar pas de laatste 5 jaar mee bezig sinds mijn T. princeps begon te bloeien en het dus interessant werd om leuke zaden te kweken. Ik leer dus nog heel graag bij van mensen zoals jij met echte kennis van de natuur & biologie e.d.
Ik kan zelf ook goed tegen kritiek, ik ben dus niet snel op de tenen getrapt. Dus no worry's...
Ik heb hier ook een vrouwelijke Trachy op mijn oprit staan vlak tegen het huis. Geen enkele andere Trachy hier in de straat of buurt binnen 300m zeker. Toch hangen daar ook elk jaar zaden aan. Geen volle trossen zoals achteraan in de tuin, maar toch redelijk wat bevruchte zaden wel. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de wind het stuifmeel helemaal over mijn rijhuis blaast om tot op straat mijn Trachy daar te bestuiven tegen mijn voorgevel. Daarom lijkt het mij toch dat bijtjes en andere insecten meer invloed hebben bij het bestuiven dan we denken.
Maar leer mij bij als ik toch verkeerd denk.
Jou twijfel over zuivere kruising met je wagnerianus snap ik. Wat ik dan direct afvraag is, heb je de bloemen toen ook steeds goed afgeschermd tijdens de bloei ? Want als je dat niet deed, dan lijkt het mij onmogelijk om zuivere bestuiving te verkrijgen. In mijn video zie dat ik de vrouwelijke bloemen volledig afscherm met vlieszakken. Vlak voordat ze beginnen te bloeien en totdat de zaadvorming zichtbaar is. Dat lijkt voor mij toch de best mogelijke manier om zuivere bestuiving te bereiken ?
Dat palmpje op je foto is overduidelijk iets met wagnerianus bloed. Ik vind het een hele mooie van vorm, ondanks de ietwat minder vitale toestand. Zeer benieuwd hoe die eruit zal zien als die echt stam begint te maken.
Dat princeps dominant is was mij ook al duidelijk en ook dat wagnerianus in bijna alle hybriden meestal verdwijnt spijtig genoeg. Ik heb zowel wag x princeps alsook princeps x wag.
De wag x princeps lijken sterk op een gewone princeps maar dan vlot groeiend en minder witte kleur. Mijn princeps x wag is een ander verhaal. Die lijkt helemaal niet op een gewone princeps, maar ook niet op wagnerianus hoor, maar heeft wel erg diep ingesneden blad. Ik ben ook erg benieuwd hoe die gaat vorderen. Helaas zijn dat gekochte zaailingen, dus 100% zeker ben ik dus niet over de echtheid van die kruisingen.
Welke van de twee het meest dominant is tussen princeps en fortunei durf ik niet te zeggen. Ik heb geen ervaring met die kruising en ook nog niet echt gezien bij iemand.