Welke Phoenix?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Exotic Life op 12 mei 2025 09:42

Mooi!

Lijkt me een interessante palm op basis van het onderzoek van Troy om ook eens te testen, zeker omdat de canariensis zich hier ook vrij makkelijk staande houd in 7 van de 10 winters. Vond alleen destijds de aanschafprijs, die overigens wel te verklaren is, iets te hoog voor een experimentje.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 14 mei 2025 23:00

Dit is een phoenix met veel zijscheuten. Als het geen a-typische canariensis is, dan mogelijk de enige geplante reclinata in NL
Bijlagen
IMG_9562.jpeg
IMG_9562.jpeg (858.59 KiB) 2051 keer bekeken
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Mate op 16 mei 2025 23:58

Waar staat deze Axel?? Mooie :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

364 bedankjes

Berichtdoor HKO1973 op 31 jan 2026 22:50

Phoenix Theophrasti var Epidaurus update. Staat sinds een jaar in de volle grond. Heeft na alle vorst en sneeuw van de afgelopen periode nog geen kick gegeven. Speer zit nog vast. Geen verkleurde bladeren. Het is nog vroeg, maar we houden hoop!
HKO1973

0 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 02 feb 2026 12:30

Mooi zo! Mijn epidaurus staat nog in kuip, in afwachting van de definitieve keuze voor de plek. De theophrasti var Gölköy in volle grond had met de vorst van rond de kerst alweer een flinke klap, ondanks herfstblad eromheen. Bij de latere vorst-en sneeuwperiode heeft hij blad en kuip over zich heen gehad, maar hij lijkt intussen meer op spinazie dan op een palm. Was vorig jaar na de winter al eens als een echte phoenix uit de as herrezen, maar nu dus weer terug bij af. Weinig succesvol dus deze.

De eerste winter in kuip overdekt overwinterd in de veranda had deze geen schade, terwijl zijn broertje ernaast de speer verloor. Broertje bleef vervolgens in kuip en herstelde, en deze ging de grond in en is nu alweer de tweede opeenvolgende winter bovengronds prut. Zijn broertje in kuip ziet er beide jaren incl nu prima uit, die staat 's winters in de niet helemaal vorstvrije veranda.

Na de winter maar eens kijken, maar enthousiast ben ik in elk geval over de kruising van reclinata met canariensis. Al was het alleen maar omdat die nauwelijks stekels heeft :lol:

Hij staat ook mooi vol blad en is donkergroen, maar goed dat hangt van meerdere factoren af natuurlijk.
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor HKO1973 op 04 feb 2026 00:44

Top! Ik hoor over Golkoy ook mindere ervaringen. Lijkt niet geschikt voor ons klimaat.
Canariensis x Reclinata een succes? In volle grond? En welke, of geen, bescherming? En waar heb je die vandaan. Je maakt me erg nieuwsgierig!
HKO1973

0 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 04 feb 2026 15:17

De canariensis x reclinata heb ik vorig jaar pas gekocht, hij staat in een kuip en momenteel in de beperkt vorstvrije veranda. Komend jaar ga ik hem weer verpotten denk ik, en ik denk niet dat ik die in volle grond ga zetten. Tenzij hij zo hard groeit dat het verplaatsen ook met de palletwagen niet zo meer wil ;) Hij komt net als mijn theophrasti's van Troy (Coldpalm).
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor Mate op 04 feb 2026 19:33

De CanariensisxReclinata hier heeft wel degelijk vlijmscherpe stekels..ik hoop stiekem niet dat hij ooit zo groot wordt als mn normale Canariensis want beschermen is een hel!!!
Over de voortgang hiervan en mn theophrasti 'Crete' in pot is nog weinig van te zeggen. Ze ogen prachtig maar schijn kan bedriegen. In het voorjaar weten we meer :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

364 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 feb 2026 11:01

Dat is ook mijn idee als ik bovenstaande zo dicht bij een (vermoedelijk gebruikte) deur zie staan... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

862 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 06 feb 2026 23:23

:lol:
Lagarto

49 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen