Na lang zoeken heb ik eindelijk de Musa ice cream/ blue java weten te bemachtigen.

Vorige week is hier een behoorlijke hagelbui gevallen en daardoor zijn alle bladeren van de Musa's die niet werden beschermd door andere planten behoorlijk gescheurd, groeien ze wel weer uit.
M. grand nain.

Een mooie verrassing toen ik van de week het rondje door de tuin deed. De M. sapientum is aan het puppen met 4 stuks.

De laatste 2 weken vondt ik het raar dat de grootste M. basjoo stopte met sigaren te geven, van de week was duidelijk waarom....het vlaggeblad komt eruit. Dit is wel de meest ongunstige periode dat hij kan gaan bloeien. Binnenkort de basjoo uit de grond stekken en in een kuip zetten zodat ik heb in de kas bij + 10 graden kan overwinteren en hopen dat ik de bloei in stand kan houden totdat de banaantjes zijn afgerijpt.

De Canna altensteinii die ik van het voorjaar heb gezaaid is al behoorlijk gegroeid.

Over naar de palmen, de dit jaar aangeplante Butia eriospatha heeft er na aanplant 4 bladeren uitgegooid.

De Serenoa repens die half onder de Butia staat aangeplant groiet beter dan die in pot.

De Parajubaea tor var tor is met zijn 2 blad bezig na aanplant, ben benieuwd of hij volgend jaar meer bladeren gaat aanmaken.

De Livistona heeft mij dit jaar het meest verrast, op de T. fortunei en sp nova na is dit de snelste groeier die ik heb staan, na aanplant 4 bladeren en nog 3 speren.

De bloei van de Sabal minor is er nog, vraag mij af hoe lang het nog duurt.

De 2 kleine T. princeps die ik heb aangeplant is behoorlijk groei verschil te zien.
Deze staat in de volle zon, hij groeit wel sneller maar heeft vrij kleine bladeren.

Deze staat in de schaduw onder een Butia, hij groeit langzamer dan die in volle zon maar geeft wel steeds grotere bladeren.

De groeisnelheid van de Rhapis humilis verbaast mij een beetje, zit nu op zijn derde blad. De R. exelsa en R. multifida groeien ook vrij goed, in ieder geval sneller dan die in pot.

De Nannorrhops is en blijft tot dit moment één van de mooiste palmen, alle exemplaren die ik heb zijn bezig met hun derde blad en sommige maken nieuwe scheuten aan.