Beste Palmvrienden,

In augustus 2008 ging Palmvrienden voor het eerst online. Wat begon als een plek om onze gezamenlijke passie voor palmen, exotische planten en tuinen te delen, groeide door de jaren heen uit tot een mooie community vol kennis, ervaringen, foto's en bijzondere verhalen.

Na 18 jaar hebben we besloten om een punt te zetten achter Palmvrienden.

Op 28 september 2026 zal Palmvrienden definitief offline gaan.

We willen alle huidige en voormalige gebruikers dan ook tijdig informeren. Heb je in de loop der jaren berichten, teksten, foto's of andere informatie op Palmvrienden geplaatst die je graag wilt bewaren? Dan vragen we je om deze vóór 28 september 2026 zelf te downloaden of te kopiëren.

Na het offline halen van de website kunnen we niet garanderen dat deze inhoud nog beschikbaar of terug te halen zal zijn.

Het is bijzonder om terug te kijken op 18 jaar Palmvrienden. Duizenden berichten, foto's, vragen, antwoorden en vooral heel wat gedeelde passie hebben van deze website veel meer gemaakt dan alleen een forum.

Aan iedereen die Palmvrienden doorheen de jaren heeft bezocht, kennis heeft gedeeld, andere leden heeft geholpen of gewoon heeft meegelezen: oprecht bedankt.

Bedankt voor 18 mooie jaren.

Het Palmvrienden-team

Einde forum

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Einde forum

Berichtdoor palmgek op 28 aug 2026 21:52

Beste palmvrienden, beheerders en eigenaren.

Ontdekte tot mijn schrik vandaag dat het forum offline gaat. Ondanks ik er nog maar weinig gebruik van maakte vindt ik het toch eeuwig zonde als alle informatie en de fotos van alle leden en in het bijzonder mijn eigen fotolog verloren zouden gaan. Dit is in het verleden helaas ook zo met het cemunnos forum afgelopen, ondanks er een oplossing beloofd werd om fotos beschikbaar te houden.
Mijn beide topics bevatten samen grof geschat meer als 1000 fotos. Wat 1 voor 1 downloaden haast ondoenlijk maakt. Ik ben er van overtuigd dat ik niet alleen met dit probleem zit. Is er geen manier om dit forum gewoon op slot te gooien? Maw er kunnen geen berichten meer geplaatst worden, maar de inhoud blijft gewoon toegankelijk?
Ik denk dat hier heel veel mensen ondanks het trieste nieuws heel blij mee zullen zijn.
Wellicht is het onmogelijk en dat zou erg jammer zijn, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.
Ik zou ook nog graag alvast iedereen willen bedanken die het mogelijk hebben gemaakt dat we al die jaren van het forum gebruik hebben kunnen maken!! Ondanks soms ook wat stress :lol: heb ik er vooral veel genot en plezier van ondervonden :thumb_up:

Met vriendelijke groeten aan alle palmvrienden en beheerders.
Hopende op een antwoord op mijn vraag.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

463 bedankjes

Re: Einde forum

Berichtdoor p e t e r op 28 aug 2026 22:05

De website is gratis over te nemen, maar niemand wil hem. Het kost €66/maand welke in het verleden door sponsering grotendeels is gedragen.

De oprichter Christophe, verhuisd naar het buitenland en kan dit niet meer verder zetten.

Er is een back-up voorhanden indien iemand deze nog kan overnemen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

448 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 29 aug 2026 19:33

Peter, bedankt voor je antwoord!

Maar het is me niet helemaal duidelijk, is overname met daarbij de maandelijkse kosten echt de enige optie om de informatie ( fotos en text beschikbaar te houden) ook al kan er niets meer gepost worden en zit het forum als het ware op slot? Iets waar niemand echt rouwig om zal zijn denk ik zo, het forum is op overlijden na, al jaren zo goed als dood.
Kan me ook goed voorstellen dat niemand een medium zoals dit forum in deze toestand en in deze tijd in stand kan houden en daar maandelijks ook nog is 66 euro voor over heeft.
Het aantal posts per week zijn op een hand te tellen. Belangrijker vindt ik persoonlijk dat alle fotos niet verloren gaan. Is er wellicht geen andere gratis optie waarbij we toch nog toegang kunnen krijgen tot de informatie en fotos zonder dat er nog sprake is van een forum?? Ik ben wat dat betreft een leek, maar wellicht weet iemand een mogelijkheid?
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

463 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 29 aug 2026 22:19

Ai ja dat zou ik ook erg jammer vinden, ben erg benieuwd. Sponsoring vervalt, geen nieuwe te vinden? Onderbrengen bij een andere exotische/kuipplantenvereniging..?
Lagarto

50 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips