Grasmaaisel bij onze bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Grasmaaisel bij onze bananen

Berichtdoor rg14 op 11 aug 2010 21:59

ja
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 12 aug 2010 22:31

Hier de foto van de basjo met het slappe blad volgens mij door een te snel groei door het gras ,
het geel in de bladeren is waarschijnlijk doordat hij nooit zon krijgt .
IMG_2178.JPG
IMG_2178.JPG (60.01 KiB) 4785 keer bekeken

Heb het een beetje meegeholpen met uitrollen waardoor het gescheurd is en er zat al een volgend rolletje klaar.
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 15 aug 2010 19:59

Ik had een tijdje geleden ook een basjoo met 2 bladeren die bijna tegelijkertijd aan het uitrollen waren en dit kwam omdat ik wat veel meststoffen had gestrooit volgens mij. ;)

Ik heb sinds gisteren ook een laagje gras rond mijn M. yunnanensis gelegd, ik ben benieuwd ... :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor rg14 op 15 aug 2010 22:29

ik heb mijn gras alweer weg gehaalt en nu komt het nieuwe blad gewoon weer normaal omhoog.
rg14

3 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 15 aug 2010 22:34

denk toch dat deze geforseerde manier niet zo'n goed idee is , een dun laagje als meststof tot daar toe maar zo'n grote gistende hoop :?:
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 aug 2010 22:43

Ik geloof toch niet dat je het resultaat van gras neerleggen en ook weer weghalen al binnen 1-2 weken kan zien. Zo snel gaat die vertering, voedingopname en eventueel weer wegnemen ook niet het is immers niet vloeibaar. Mocht nou blad op blad er zo verfrommeld uitkomen, dan is het misschien wel een bevestiging dat het gras de Musa basjoo niet goed doet, want op RP1 na gebruikt iedereen het bij zijn Musa basjoo. Hier heb ik het toegepast op de Musa sikkimensis en daar gebeurd niks raars mee, maar ook nog geen echte groeiversnelling te zien, wat logisch is. De grond blijft wel vochtiger door het gras, en daarmee ben ik dik tevreden dat scheelt water geven hier op de droge zandgrond.

Daarbij ook op een engels forum kwam iemand met een afwijkend blad bij zijn Musa basjoo, en die gebruikt geen grashopen en had geen wijziging in de mestgift toegepast....

Voor mij te snel om nu al conclusie's te trekken betreft grasgebruik.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 15 aug 2010 22:48

Misschien niet door de voedselopname maar door te hoge plotse warmte aan de wortels.
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 aug 2010 22:52

djoeke schreef:Misschien niet door de voedselopname maar door te hoge plotse warmte aan de wortels.

Dat zou inderdaad kunnen de plotse verandering, maar verandering kun je aan wennen. Dus als dat het geval zou zijn, moet dit ook weer wegtrekken en gewoon normale bladeren geven en zoals ik al zei heeft mijn sikkimensis tot nu toe weinig last daarvan ondervonden. Daarom vind ik het te vroeg om nu al de gras methode af te schrijven.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor rg14 op 15 aug 2010 22:59

ik heb met deze methode 1 blad laten uitkomen waar ik niet tevreden over ben, daarna heb ik het gras eraf gehaald en het blad dat nu komt gaat gewoon recht omhoog. ik denk dat het door het warmteverschil komt. alleen vind ik het zo raar dat iedereen er last van heeft bij de basjoo tewijl ik alleen last met de sikkimensis heb. het blad van de basjoo kwam met gras erbij gewoon recht omhoog.
rg14

3 bedankjes

mijn methode

Berichtdoor p e t e r op 15 aug 2010 23:41

Zo snel gaat die vertering, voedingopname en eventueel weer wegnemen ook niet het is immers niet vloeibaar.

Ik wou eerst nog even wachten om het te posten tot ik het effect zag maar dit is mijn methode:

Ik doe het gras in een 500L kuip die op een stukje vijverfolie staat. Dit heb ik laten afwateren naar een emmer zodat ik de compostthee kan opvangen.
Als het regent of bij water geven dan komt er onder uit het gras een zwarte stinkende vloeistof in de emmer. Als het gras pas gemaaid is dan is deze zelfs dampend.
Deze loopt dus normaal naar de wortels van de plant. Ik verdun dit nog eens met de helft gewoon water.

Deze vloeibare meststof gebruik ik om de musa's en andere slokkoppen te voorzien. Maar zelfs hiermee ben ik voorzichtig. Te veel is volgens mij schadelijk.

Ik heb hele grote bladeren en een goede groei. Of dit nu aan deze methode ligt of aan het bloed- en beendermeel dat ik mee in de bodem heb gewerkt durf ik niet zeggen.
Ik merk wel bij de planten die nog maar een klein wortel gestel hebben (pas aangeplante musa's) bruine puntjes op het blad.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers