Cycas met bruine blaasjes

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cycas met bruine blaasjes

Berichtdoor Tosaman op 27 aug 2010 06:53

Goedemorgen,
de Cycas revoluta die in de tuin staat, heeft bruine blaasjes. Zie foto.

Afbeelding

Ze zijn ongeveer net zo groot als een speldenknop, hol van binnen en enigzins bros. Ik heb geen kleine insecten of iets dergelijks kunnen constateren.

Wat zou het kunnen zijn?
Is het besmettelijk voor andere planten?
Is er iets aan te doen?
Of is de plant ten dode opgeschreven?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Re: Cycas met bruine blaasjes

Berichtdoor lily-anne op 27 aug 2010 08:02

Dit is volgens mij een aantasting van dopluis ( een soort schildluis )- ze zitten lekker veilig onder hun schildje en zuigen sappen uit de planten - normaal gezien als je zo'n schildje van de plant neemt , dan zit daar een beestje onder , soms zie je alleen wat vocht - kan natuurlijk ook zijn dat het een oude aantasting is en dat ze dood zijn .Normaal gezien kan dit op andere planten overgaan maar alle planten zijn daar niet vatbaar voor .
Behandeling zal je gemakkelijk kunnen vinden op google , anders vraag je het maar
succes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2010 09:03

dopluis is volgens mij platter. (zie foto)
Maar de positie is inderdaad wel typisch een plaats waar dopluis terug te vinden is.

Afbeelding

Wat het wel is....?
Misschien eitjes van het één of ander...?
Ik zou het in eerder geval van de bladeren verwijderen wat zo te zien niet zo'n probleem zal zijn.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 27 aug 2010 09:29

Ze zijn makkelijk te verwijderen, zonder de bladeren te beschadigen. Maar het zijn er best wel veel.
In sommigen die ik weggehaald heb, zit een poeder-achtige substantie, bruin/rood van kleur. Geen beestjes te bekennen.
De Cycas die er naast staat, heeft er geen last van. Die maakt zelfs vier nieuwe bladeren aan. :D
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Guy op 27 aug 2010 10:23

Het zijn inderdaad dopluizen, zoals Lily-Anne reeds schreef, en wat Niek toont zijn schildluizen, beide van dezelfde vrolijke familie. Soms zitten er beestjes onder, soms eitjes, soms niets meer. Ze beginnen klein en zitten dan gewoonlijk op de splitsing van nerven, of bij Cycas vaak aan de inplanting van een bladslip. Ze kunnen zeer hardnekkig zijn en moeilijk te bestrijden. Als je maar één aangetaste plant hebt kan je ze proberen te verwijderen met een varkenshaarborsteltje gedrenkt in zeep-spiritus, en observatie en nabehandeling zal zeker nodig zijn. Spuiten met contact-insecticide helpt meestal niet. Je hebt een systemisch middel nodig, maar Cycadaceeën (en ook varenachtigen) reageren daar vaak slecht op (nemen het middel niet op of vertonen misgroeiïngen).

Groetjes, Guy
Guy

7 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2010 13:25

Guy schreef:Het zijn inderdaad dopluizen, zoals Lily-Anne reeds schreef, en wat Niek toont zijn schildluizen, beide van dezelfde vrolijke familie.

Duidelijk. Bedankt voor de correctie ;)

Er zijn wel middeltjes verkrijgbaar die je in de grond toevoegt en die langzaam worden opgenomen in de sapstroom. Curatief zijn ze niet ideaal, preventief wel en ze vormen een goede aanvulling op het manueel verwijderen. Je moet wel blijven controleren zoals Guy schrijft.
Als je denkt volledig verlost te zijn dan vind je soms na een paar dagen weer eentje.
Gelukkig verraden ze zichzelf wel door de aanwezigheid van honingdauw.

Succes!
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 27 aug 2010 17:19

Ik zeg het. Ze zijn heel makkelijk te verwijderen zonder dat je de bladeren beschadigd, maar het zijn er zoveel... :(
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2010 19:01

Dan heb je komend weekend wat te doen :lol: :?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 27 aug 2010 19:43

Kom hier de laatste tijd ook vanalles tegen schild ,gewone en wolluis,deze kon ik nog nie :shock:
Gewoon ff zoeken en regelmatig controleren zodat je die verdwaalde ook hebt :lol:
Een paar keer spuiten met admire en de meeste zijn mol ,die schildluizen verdrogen mooi :evil:
Heb voor de zekerheid ff wat tabak bij al mijn planten gestrooid :evil:
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?