Musa sikkimensis 'Red Tiger'

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Musa sikkimensis 'Red Tiger'

Berichtdoor Christophe op 08 jul 2009 15:05

Enige tijd geleden (schat zo'n zestal weken) heb ik van Anthony (lid van forum) een aantal zaden gekregen van de Musa sikkimensis 'Red Tiger'. Tot mijn grote vreugde kiemen er enkele zaden van. De Musa sikkimensis 'Red Tiger' zaailing op de foto is eigenlijk mijn tweede zaailing. De eerste zaailing was jammer genoeg kapot gegaan van de overvloedig zonneschijn van de laatste week samen met te weinig water :oops:

Nu ben ik toch blij met deze tweede zaailing. Ik heb twee weken geleden een groot exemplaar gezien bij iemand in de tuin en het is een echt prachtexemplaar. Mooie plant om als bananenliefhebber in de tuin te hebben staan.

Heeft iemand meer informatie over deze plant? Winterhardheid, windbestendigheid, ...? Of misschien iemand die een volwassen exemplaar te koop heeft? Of wil ruilen?
Bijlagen
Musa sikkimensis 'Red tiger' zaailing.JPG
Musa sikkimensis 'Red Tiger' zaailing
Musa sikkimensis 'Red tiger' zaailing.JPG (132.43 KiB) 6274 keer bekeken
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Musa sikkimensis 'Red Tiger'

Berichtdoor dest_planten op 08 jul 2009 16:10

Hoi Christophe,

Ik heb vorig jaar hiervan een jonge plant gehad maar deze heeft helaas de winter niet overleefd. Hij zou even winterhard zijn als de gewone sikkemenis maar meer roder van blad zijn.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 08 jul 2009 16:20

Hoi Stefan,

Inderdaad. Het blad is gestreept en heeft zo een 'tijgerachtig' uiterlijk, vandaar zijn naam. Het zou leuk zijn mocht hij even winterhard zijn dan de gewone sikkimensis. Zo kan ik hem mits winterbescherming in de tuin zetten.

Afbeelding

Mooi toch! ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 08 jul 2009 16:42

Mooi Christophe met je kiemling!Heb maand geleden een red tiger gekocht voor men vriendin maar kvind wel dat ie minder rap groeit dan de gewone sikkimensis . Plantje is nu een 50 cm hoog! Is idd een heel mooie plant!
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 jul 2009 22:41

Hoi Christophe, leuk dat je eerste zaden uitkomen he, ik had dat ook bij men eerste glaucum ! ;) De Red tiger is even winterhard als de gewone Sikkimensis ! Ik heb zelfs bij iemand in de tuin geweest die de Red tiger gewoon zoals zijn basjoo's & gewone sikkimensis'en onbeschermt liet staan, deze vriesde natuurlijk wel steeds af maar kwamen wel elk jaar steeds terug, soms hield hij nog grote (1m) stammen over ! Klinkt wel goed maar ik raad je aan eerst meerdere planten te kweken en dan enkele proberen en reserve binnen overwinteren ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 jul 2009 23:25

Hoi Waterboyke,

Het zijn niet mijn eerste zaden ooit hoor. Mocht je hier ooit eens komen, zal je zien dat er vele bakken kiemlingen staan in de serre ;) Maar het zijn mijn eerste zaden van de Musa sikkimensis 'Red Tiger'. Ik hoop dat er nog enkele uitkomen, ofwel dat ik snel zijscheuten van deze Musa sikkimensis 'Red Tiger' kan nemen. Hij is echt supermooi! (vind ik)

Ik zal er wel eentje buiten zetten denk ik. Ik vermoed dat hij best wat vries temperaturen kan verdragen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 jul 2009 19:22

Hoe zaai jij bananen?

Ik heb het al eens meermaals geprobeerd, maar de combinatie bananenzaden en Robbin lijkt niet goed te passen. Palmzaden ontkiemen verlopen hier een stuk beter, zo begint de T.princeps hier ineens massaal te kiemen..

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 15 jul 2009 21:31

Ik zaai bananen op dezelfde manier als mijn palmen. Ik heb over het algemeen nu geen super opkomst hoor. Laat ons zeggen zo'n 30% maar het streefpercentage van kwekers is over het algemeen 50%. Dit hangt eigenlijk van soort tot soort af.

Hier vind je de zaaihandleiding die ik oorspronkelijk geschreven had, maar is bijgewerkt door La Palmeraie: Hoe bananen zaaien

Momenteel zijn er nieuwe Musa sikkimensis, Musa balbisiana en Musa ornata's aan het kiemen 8-) Als er wat meer zijn boven gekomen, zal ik fotootje maken ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 18 jul 2009 11:08

Bedankt voor je reactie. Tsja volgens mij speelt versheid vooral bij bananenzaden ook een erg grote rol in het kiemingspercentage. Misschien heb ik wel enkele keren gewoon geen vers zaad gehad, dat kan natuurlijk ook.

Waar koop jij meestal je bananenzaden?

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers