de eerste sneeuw is er al , strenge winter op komst ??

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: de eerste sneeuw is er al , strenge winter op komst ??

Berichtdoor amourath op 09 nov 2010 14:15

Zonet gelezen in de krant, dat Duitse weermannen nu ook bevestigen wat hun Engelse collega's eerder voorspelden: het wordt een zeer strenge winter! November en de eerste helft van december blijven zacht, vanaf dan komt er sneeuw en strenge vorst. Vanaf januari tot en met maart bijtend koud met temperaturen tot -20°...

Het artikel:

Duitse weerkundigen verwachten opnieuw een ijskoude winter. Daarmee bevestigen ze eerdere voorspellingen van hun Britse collega's. De Duitse experts gaan zelfs nog een stapje verder en denken dat de winter nog strenger dan vorig jaar zal worden.

Enkele dagen geleden waarschuwden weerkundigen uit Rusland en Polen voor een extreme koudegolf. Hun Duitse collega's bevestigen dat het land zich mag opmaken voor een ijskoude winter. Eerder hadden ook de Britten een gelijkaardige voorspelling gedaan. Het lijkt dus logisch dat ook de Lage Landen niet zullen ontsnappen aan de winterkou.

De komende weken zullen we er echter nog niet veel van merken. De temperatuur blijft heel november zacht, maar die warme novembermaand is de voorbode van een ijskoude winter. "De eerste helft van december zal ook nog zacht blijven, daarna begint het te sneeuwen", zegt Dr. Karsten Brandt van de Duitse weerdienst Donnerwetter.de. "Vanaf januari wordt het pas echt koud met nachtvorst tot -20 graden. De sneeuw kan even smelten door een korte opwarming, maar in februari kondigt zich een nieuwe koudegolf aan. De winter zal nog tot diep in maart aanhouden."

En de kans op een witte kerst? Die vooruitzichten zijn volgens de Duitsers dit jaar uitzonderlijk gunstig. (gb)

Ik hoop van harte dat ze het fout hebben, het derde jaar op rij zo'n koude, daar heb ik écht geen zin in... :(
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 nov 2010 17:06

Ik hoop ook van harte dat ze het mis hebben.Ik zie ook nog geen tekenen voor een harde winter .1 )De NA0 is reeds geruime bijna steeds licht pos,zolang deze pos is is geen koude winter te verwachten.2)Drie koude winters op rij zijn zeldzaam,de zonnecyclus duurt 11 jaar en we zijn het dieptepunt voorbij,er is opnieuw toename van zonnevlekken sedert begin dit jaar.3) Er is verdere toename van broeikasgassen en broeikaseffect:de aarde warmt op.Raar is dat de temperatuurmetingen gemid.lager uitvallen dan welke volgens de toenemende CO2 metingen zouden moeten geven.De Oceanen zijn hierbij van doorslaggevende rol volgens laatste bevindingen,eerst is de bovenste laag warmer geworden maar men hield bij berekeningen te weinig rekening met het warmtebufferend van de oceanen op grotere diepte.Vraag is hoeveel warmte deze nog bijkomend kan opnemen eer de luchtlagen de beschikbare bijkomende warmte opnemen.Als de diepere oceaanlagen ook warmer worden geeft dit ook een buffer tegen temperatuurdaling op langere termijn. Feit is dat hoelanger men het klimaat bestudeert hoe complexer het lijkt,de mens heeft een paar factoren gewijzigd met als resultaat dat de de uitkomst onvoorspelbaar is,het weer wispelturiger word en het klimaat dramatisch kan veranderen met alle gevolgen vandien. :(
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor verstreken op 09 nov 2010 17:11

zo lang op voorhand voorspellen vind ik wel straf, geloven? :shock:
we zien wel wat er komt maar ik hoop dat ze ongelijk hebben,
heb toch uit voorzorg 50 meter noppenfolie gekocht,nu nog op zoek naar een 2 tal lichtslangen
tot nu toe heb ik nog niets beschermd maar alles staat wel klaar voor ingeval van.....

grts :thumb_up:
Pepe
verstreken

0 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 nov 2010 17:21

Er zijn ook andere meningen, sterrenkundige Kees de Jager zegt dat de lage zonneactiviteit in 2007 zorgde voor een daling van de wereldtemperatuur met 0,7° ten opzichte van 2006 tot een niveau dat rond 1930 gebruikelijk was. In de vorige eeuw was de zonneactiviteit (zonnevlekken en magnetische stormen) extreem hoog. De laatste jaren is er onverwacht een sterke afname in de zonneactiviteit. Kees de Jager ziet een duidelijke overeenkomst met de goed gedocumenteerde geringe zonneactiviteit tijdens de "kleine ijstijd". Hij verwacht dat er nu een periode van lagere temperaturen zal aanbreken. Als dat waar is, zou de significante daling van de temperatuur al te merken moeten zijn in de jaren 2012 tot 2020. De intensiteit van de in juni 2009 begonnen 24ste (11-jarige) zonnevlekkenperiode zal zijn (lagere) maximum waarschijnlijk in 2012 of 2013 bereiken. De effecten daarvan op het klimaat lopen daar wat op achter.

De toekomst zal het inderdaad moeten uitwijzen maar als ik zie hoeveel natuurrampen we de laatste jaren plots krijgen, extreme toestanden allemaal, dan denk ik dat Moeder Natuur zich klaar maakt om eens goed kuis te houden en we nog helemaal niks hebben gezien...
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 09 nov 2010 17:36

Ik denk dat heel wat geleerden van 2012 tot 2014 een opleving van de zonneaktiviteit geven,volgens de normale cyclus dan toch.In 2016 gaat die dan weer fel naar beneden.Die cyclus is ook niet alles bepalend voor het klimaat het is 1 factor uit tientallen;Jemoet je daar niet op vastpinnen op de zonnecyclus met zonnevlekken,de zeestroming is voor ons in de lage landen bijvoorbeeld al een veel belangrijkere factor.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 nov 2010 17:51

Ook over de zeestroming bestaat veel discussie: of de klimaatveranderingen samenhangen met de Golfstroom is niet duidelijk. Pas in deze eeuw, en door satellieten vooral in de laatste tientallen jaren, hebben we de beschikking over meetgegevens van oceanen. Dat is nog te kort om conclusies te trekken; misschien zijn de natuurlijke variaties van de golfstroom veel groter dan algemeen wordt aangenomen. De golfstroom is daarom een onzekere faktor in de opwarming van het klimaat waarmee de aarde te maken heeft.
Klimaatonderzoekers voorspellen op grond van berekeningen dat de Golfstroom in een warmer klimaat kan afremmen. Het smeltend ijs van de polen en de grotere hoeveelheden neerslag leveren dan zoveel zoet water op dat het na afkoeling minder naar beneden zinkt, waardoor de Warme Golfstroom in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan minder ver doordringt. Gevolg: de opwarming van de aarde zorgt bij ons voor een algemene afkoeling.
Maar nogmaals: we zullen moeten afwachten... (en ondertussen eens wat meer de fiets nemen :lol: )
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor jaak op 09 nov 2010 18:48

ik bestel mij al ne warme choco :roll:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 10 nov 2010 10:56

Nog enkele zulke winters en we kunnen de ijsbloemen kweken ipv exoten Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 10 nov 2010 12:51

lapalmeraie schreef:Nog enkele zulke winters en we kunnen de ijsbloemen kweken ipv exoten Afbeelding

En pinguins in plaats van papegaaien, en wie wil er een serre als je ook een iglo kan hebben eh... :lol:
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 10 nov 2010 15:00

Ik zou me voorlopig meer zorgen maken over de storm dan over de koude.Ik geloof niet in een strenge winter dit jaar en de winter erna al evenmin.Ik vind dat de koudste minimums de laatste winters niet meer zijn wat ze waren.Ik volg de temp in de streek op vanaf 1985.1985:-19,5 gehad,1986:-17 ,1987 -19 gehad, 1997 -15 gehad,laatste winter maar -8,5 gehad.
Dejagere

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips