LED expiriment

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: LED expiriment

Berichtdoor JeroenI op 23 nov 2010 18:38

Morgen ontvang ik mijn LEDs, gelijk maken en proberen dus :D Zal ik een palmpie nemen voor test? :D
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 23 nov 2010 20:58

wel toepasselijk voor dit forum :thumb_up:
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 27 nov 2010 09:58

Beste Palmvrienden,

Vandaag of morgen ga ik de LED kweeklamp in elkaar zetten en expirimenteren. Nu vroeg ik mij af, met welke kan ik het beste beginnen met expirimenteren. Met andere woorden, welke ontkiemt het beste.
Ik heb de volgende momenteel in huis liggen:
- musa sikkimensis
- ptychosperma Elegans
- musa balbisiana
- washingtonia flufera

Alvast bedankt!
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 nov 2010 12:02

Met de Washingtonia filifera! Zonder twijfel :)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 27 nov 2010 12:58

Dan gaan we de LEDs maar even bouwen en daarmee proberen :D Merci jullie horen nog van mij
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 27 nov 2010 14:53

Hoi Jeroen,

Zoals Niek al aangaf is de W. filifera een geschikte kandidaat.De Ptychosperma elegans is ook een makkelijke kiemer maar wat lastiger in het opkweken.Om echter tot een geslaagd experiment te komen zou je toch wat vergelijkingsmateriaal moeten hebben.Daarmee bedoel ik dat je minimaal 1 andere (meer conventionele) kweekmethode zou moeten toepassen.Bijvoorbeeld een kweekbakje of pot in een plastic zak op een vensterbank.Ook zou ik ter voorbereiding de zaden laten voorkiemen volgens de ziplock methode zodat je weet dat de te gebruiken zaden werkelijk kiemkrachtig zijn.Verder weet ik niet hoeveel zaden je van elke soort hebt,maar ik zou van elke soort (dus ook de Musa's) een aantal proberen op verschillende manieren.Dit is natuurlijk afhankelijk van het stralingsbereik van de lamp(en).Verder moet je je afvragen of de aanchaf- en energiekosten opwegen tegen de kostprijs/waarde van zaailingen of jonge plantjes.Voor de kwekers van het "verboden kruid" zal dit ongetwijfeld een enorme besparing zijn.Persoonlijk zou ik dit alleen proberen bij zeldzame en dus dure soorten proberen.Maar ik vind dit een zeer interessant item en ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen en zal het met belangstelling volgen.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 28 nov 2010 19:17

orinoco schreef:Hoi Jeroen,

Zoals Niek al aangaf is de W. filifera een geschikte kandidaat.De Ptychosperma elegans is ook een makkelijke kiemer maar wat lastiger in het opkweken.Om echter tot een geslaagd experiment te komen zou je toch wat vergelijkingsmateriaal moeten hebben.Daarmee bedoel ik dat je minimaal 1 andere (meer conventionele) kweekmethode zou moeten toepassen.Bijvoorbeeld een kweekbakje of pot in een plastic zak op een vensterbank.Ook zou ik ter voorbereiding de zaden laten voorkiemen volgens de ziplock methode zodat je weet dat de te gebruiken zaden werkelijk kiemkrachtig zijn.Verder weet ik niet hoeveel zaden je van elke soort hebt,maar ik zou van elke soort (dus ook de Musa's) een aantal proberen op verschillende manieren.Dit is natuurlijk afhankelijk van het stralingsbereik van de lamp(en).Verder moet je je afvragen of de aanchaf- en energiekosten opwegen tegen de kostprijs/waarde van zaailingen of jonge plantjes.Voor de kwekers van het "verboden kruid" zal dit ongetwijfeld een enorme besparing zijn.Persoonlijk zou ik dit alleen proberen bij zeldzame en dus dure soorten proberen.Maar ik vind dit een zeer interessant item en ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen en zal het met belangstelling volgen.

Dag orinoco,

Ik heb wat enkele vraagjes n.a.v. jou bericht. Even voor de duidelijkheid, voor de energiekosten vind ik het geen probleem. Hier de vragen. Je hebt het over meerdere kweekmethode, zou je misschien wat specifieker daarin kunnen zijn? Wat is de ziplock methode en hoe zie je volgens de ziplock methode of ze kiemkrachtig zijn? Ik ga zeer waarschijnlijk overmorgen de lamp in elkaar zetten en dan dus starten. Als ik wat meer weet over de ziplock methode dan zal ik die toepassen zodat ik na overmorgen kan beginnen.

Alvast bedankt!
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 28 nov 2010 19:23

lily-anne schreef:@Lagenaria:
hoe hang je die vierkante led lampen dan omhoog boven een kweekbak en hoe hoog ?
groetjes
Lily-Anne

Dat vraag ik me ook af. :)

Groetjes
Kevn
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 28 nov 2010 20:25

Ik heb al wat gevonden over de ziplock methode.

http://evelien1.webs.com/zaaitips.htm
JeroenI

0 bedankjes

Berichtdoor JeroenI op 28 nov 2010 21:05

Even een simpele, misschien wel domme vraag, ik heb het geweten aangezien ik in de plantenkwekerij heb gewerkt, maar dat is lang geleden. Hoe zie je ook alweer als een zaadje ontkiemt? Dan barst hij open toch ? Moet je trouwens na ontkiemen gelijk zaaien in potgrond ? En hoelang kan het ontkiemen duren? 5 tot 6 dagen toch ?
JeroenI

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips