Dadelpitten zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Dadelpitten zaaien

Berichtdoor Tosaman op 18 dec 2010 19:06

Dank jullie wel. Nu het volgende. Meerdere beginnen de kop op te steken, de grootste twee zijn zo lang dat ik ze via het schuifje uit de propagator deksel naar buiten laat komen. Ik vind dit toch wel vrij vlot gaan.
Wat is wijsheid? Gewoon alles in die pot laten zitten tot aan, zeg maar, het voorjaar, of de grootste eruit halen en apart zetten?
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor amourath op 18 dec 2010 19:10

Zo lang ze mekaar niet gaan verdringen, zou ik ze laten zitten. Verspenen is altijd kritisch en de kans dat een plantje het niet overleefd is bestaande, daarom wacht ik zo lang mogelijk: een sterkere zaailing maakt meer kans, en in de lente gaan ze vlotter groeien dus ook beter herstellen!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 11 jan 2011 19:35

Van de 4 sprieten die zijn opgekomen, is de langste inmiddels 29cm. Is dat normaal/gangbaar?
Ze zijn op 26-10-2010 gezaaid en 29-11-2010 opgekomen. Ik heb ze maar in de vensterbank gezet, want ze groeiden krom in dat kweekkasje.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jan 2011 21:36

Jahoor :D

Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 11 jan 2011 23:01

Ik heb ook net dadels in de frigo zien liggen, dus waarom zou ik ze ook eens niet proberen zaaien :) Is er maar één soort eetbare dadels? Of kan dit ook van andere palmen komen? En hoe winterhard zijn deze palmen? De dadels zitten in een plastic zakje, dus er staat geen informatie op de verpakking ...
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 12 jan 2011 10:12

Mooi om ook even een plaatje te zien, Niek! Hoe zit het eigenlijk met de watergift in dit stadium?

JDB1989 schreef:Ik heb ook net dadels in de frigo zien liggen, dus waarom zou ik ze ook eens niet proberen zaaien :) Is er maar één soort eetbare dadels? Of kan dit ook van andere palmen komen? En hoe winterhard zijn deze palmen? De dadels zitten in een plastic zakje, dus er staat geen informatie op de verpakking ...

De dadels die ik had gekocht waren van die grote Medjoul dadels. Ik schat ze op 5cm lang en 3cm breed, ze zijn heerlijk bij de koffie enzo. Ik had bij de Deka-markt zo'n pak van 1kg gekocht à 6,50 euro. Probeer het eens bij een Islamitische toko, die hebben altijd wel verse dadels.
Het is best wel leuk want je ziet vrij vlot resultaat, en voor kinderen is dit pedagogisch-technisch gezien ook leuk en leerzaam. :D
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2011 14:57

De dadels die we eten komen enkel van de Phoenix dactylifera (bij mijn weten toch!)
Dadels zijn gemakkelijk te vinden en de pitten kiemen goed, snel en blijven lang kiemkrachtig.
Het eerste blad groeit snel uit tot een lange spriet. De penwortel doet ondergronds hetzelfde in omgekeerde richting. Veel diepte voorzien is dus nodig. Een lege petfles of i.d. is prima geschikt.
Of dit: :mrgreen:
Afbeelding
De rechtse zaailing stond natuurlijk te klein en werd opgepot naar de zwarte pot (cf. eerste foto).

Ze hebben (in tegenstelling tot sommige andere Phoenix-soorten) een hekel aan natte voeten en aangezien ze in dit stadium ook nog niet veel verdampen is watergeven maar beperkt nodig.

In de eerste pak'm beet 3 jaar groeien ze maar heel beperkt. Dan komt een eerste gedeelde blad en gaat het een stuk vlotter. Ik heb nu geen foto bij de hand, maar zal er asap eentje voor je maken en hier posten. ;)

Ze schijnen winterhard te zijn tot -10°C, ietsje meer dan de canariensis dus.
Maar omdat ze heel slecht tegen vocht kunnen zijn ze toch minder geschikt voor aanplant in volle grond.
Misschien dat je ze daarom ook nooit (of toch zeer zelden) in de handel tegenkomt...?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2011 15:01

Nog twee foto's gevonden :D

Phoenix d. zaad.JPG
Phoenix d. zaad.JPG (458.7 KiB) 5086 keer bekeken

Phoenix dactylifera 20090429.JPG
gezaaid op 7/03/2009
Phoenix dactylifera 20090429.JPG (95.46 KiB) 5086 keer bekeken
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 12 jan 2011 17:19

mooie foto's :D de pitten zien er alleszins al hetzelfde uit ;)
Kan ik deze pitten willekeurig in de grond plaatsen, of best plat of rechtstaand? Misschien dat er een zwakke plek in de pit zit, waar de wortel makkelijkst doorkomt?
Ik ga ze voorlopig in kleine pet flesjes van water zetten, om wat stekgrond te besparen. Als er dan enkele niet uitkomen is dat wat grond gespaard :p daarna kan ik ze dan nog altijd verpotten. Ik heb 5 zaden te week gelegd ! Ook al heb ik de dadels met tegenzin opgegeten want ik had er geen zin in haha :D
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2011 22:50

haha :D

Je kunt de pitten gewoon plat op de grond leggen, vervolgens een laagje aarde erover en klaar. ;)

Hierbij de foto van de dactylifera nu:
Phoenix dactylifera 20110112.JPG
Phoenix dactylifera 20110112.JPG (166.44 KiB) 5068 keer bekeken

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken