Shade al zichtbaar

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Shade al zichtbaar

Berichtdoor KevinC op 14 jan 2011 19:51

Hey forumvrienden

Is er bij julle al schade zichtbaar aan de planten?
Bij mij zijn er al een heel deel palmen met speerrot.

Een 100tal fortunei's in pot waar ongeveer de helft speerrot heeft en dan nog 3 kleine C. humillis in de volle grond met speerrot.
3 C. humillis 'Cerifera' van dezelfde grootte en dezelfde standplaats vertonen momenteel nog geen schade.

Washingtonia van 120cm hoog in pot onder het afdak tegen de zuidermuur ziet er nog super uit terwijl dezelfde exemplaren zonder afdak al kapot zijn.

Ben benieuwt wat de uitslag van deze winter zal zijn.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Re: Shade al zichtbaar

Berichtdoor amourath op 14 jan 2011 20:02

Buiten voorlopig nergens schade, alle palmen staan er perfect bij maar ik besef wel dat dit geen garantie is, dus afwachten :)

In de stalling doet mijn Washingtonia het niet erg goed, hij staat er maar flauwtjes bij... en de grote Dicksonia heeft eventjes te droog gestaan en bijna al z'n veren zijn verdroogd maar dat komt wel goed. Op enkele zaailingen en een sporadische bladluisaanval na doen alle planten het behoorlijk! :thumb_up:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 14 jan 2011 20:17

Buiten lijkt alles oke, maar de washingtonia's en enkel strelizea's ook 2 een mandel's gold hebben wel te lijden gehad onder de rupsen..... heb er nu 10 fgeschreven (filifera's) en enkele staan nog erg kritiek.. hopelijk geen wortelrot bij de plantjes met de meeste bladschade..
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 14 jan 2011 23:23

palmen en boomvarens en basjoos /staan buiten/ zien er nog super uit, ik heb wel gedurende de sneeuw en regen periode alle palmen goed afgedekt tegen in lopend vocht
van 1 boomvaren zijn er een paar veren bruin maar verder super, de nieuwe krullen worden zelfs al dikker,sebiet moet ik ze er nog terug in duwen :lol:
opgelet volgende week opnieuw nachtvorst :onzeker:

Pepe
Bijlagen
011.JPG
011.JPG (196.27 KiB) 5618 keer bekeken
014.JPG
014.JPG (194.8 KiB) 5618 keer bekeken
013.JPG
013.JPG (194.42 KiB) 5618 keer bekeken
012.JPG
012.JPG (153.64 KiB) 5618 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door pepeverstreken op 15 jan 2011 18:14, in totaal 3 keer bewerkt.
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 jan 2011 00:02

Hallo, bij mij ook niet alles goed hoor! ook al enkele slachtoffers, De colocasia burgundy stem totaal weggerot in een keer! met dit vochtige weer! Vorig jaar had ik deze binnen op een koele slaapkamer staan, zelf schuld! en op plaatsen waar de hele kleintjes staan en geen luchtcirculatie is schimmelt het ook!

@ Amourath, hoe kun je nu een dicksonia laten uitdrogen!! Oei! ik hoop voor jou dat dit kortstondig geweest is ,want dit is doodsoorzaak n.r.1 !

@ En Eduard hoe kun je nu in godsnaam het luchten van je medullaris tent vergeten!!Foei foei en nog eens foei, hij had eerst een zwarte stam ,vanmiddag deels een witte! Ik schrok mij rot! Zoveel werk en bombarie en dan zo nonchalant met de zaakjes omgaan! Ik laat nu ook het zaakje een paar dagen open, het valt gelukkig mee, maar je kunt nooit alert genoeg zijn! :roll:
Gr. Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 15 jan 2011 02:32, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2011 00:19

Buiten ziet het er over het algemeen goed uit, maar ik heb nog niets van heel dichtbij kunnen bekijken.
Ik vermoed dat de Cordyline het niet gehaald heeft, net als mijn serre! :evil:
Het plastic is zaterdag met die harde wind helemaal kapot gewaaid. Het plastic was al gescheurd en verdroogd na slechts één jaar, ondanks dat het speciaal serre plastic was. Ik zou het frame graag bedekken met plexiglas of i.d. maar dat kost een vermogen. Daarom denk ik dat ik het geheel maar ga laten begroeien met klimmers. Een nieuwe pergola met schappen voor de zaailingen. Dat heeft óók iets ;) Morgen zal ik wat foto's maken.
Ook een 1-jarige Trachycarpus nanus zaailing bleek al snel bezweken onder zijn humuslaag.
De Butia ziet er nog goed uit, net als alle Trachy's en Chamaeropsen. Ook de Albizia lijkt nog OK net als de Toscaanse Jasmijn.

Binnen doet alles het over het algemeen goed!
Enkel de Musa's op de zolder hadden wat bladluis, daar heb ik dan ook alsnog het groen afgesneden.
De Sequoia zaailing verdroogt ik dit jaar weer volledig, net als de Jacaranda. Op zolder werd het ook een heel stuk warmer dan ik had gedacht waardoor de Cyathea ineens helemaal droog bleek te staan :o
Al het blad kapot, hopelijk het kleine stammetje niet...
Afgelopen zaterdag had ik naast de kapotte serre nog een onaangename verassing; mijn grootste Aloë met al een klein stammetje liet zijn kop ineens hangen. Hij bleek rot. De kop heb ik moeten verwijderen. Onderstaand het resultaat.

Het goede nieuws is dat alle rest er zeer goed bijstaat. :)
De Washingtonia's blijven gestaag doorgroeien. Net als de Archontophoenixen.
De Alocasia heeft ook weer enkele nieuwe bladeren. Ook de Ficus elastica lijkt te ontwaken en bij de zaailingen is de uitval dit jaar nihil. En aangezien het zaaien ook weer begonnen is heb ik daar ook al de eerste kiemer na één week: de eerste Passiflora-zaailing van dit jaar.

Moeilijkste van al is mijzelf inhouden qua watergift, want dat blijft mijn grootste zwakte :roll:

foto.JPG
foto.JPG (83.08 KiB) 5686 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 jan 2011 11:56

lapalmeraie schreef:De Washingtonia's blijven gestaag doorgroeien.

Waar overwinter jij die?
Miojn zaailingen gaan prima maar de grote plant z'n blad is niet meer mooi, ziet er wat verlept uit.
lapalmeraie schreef:
Moeilijkste van al is mijzelf inhouden qua watergift, want dat blijft mijn grootste zwakte :roll:

Bij mij omgekeerd, ik geef doorgaans te weinig water... :oops: Die dicksonia ook dus, ik vergeet die wel eens in de garage... hij moet eigenlijk zo snel mogelijk weer buiten, daar doet hij het veel beter, zonder mijn 'hulp'.
Laatst bijgewerkt door amourath op 15 jan 2011 14:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tropical Bart op 15 jan 2011 12:15

Mijn trachytjes die al 2 jaar in volle grondstaan zien er nog super uit.
1 trachy die de eerste winter beleeft heeft bruine plekken.
Binnen ziet alles er ok uit :thumb_up:
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 jan 2011 14:14

Hoi allemaal ik heb tot nu toe weinig schade een cordyline deze had ik aan mijn schoonmoeder willen geven maar ik was bang dat ze mij zou onterven :lol: en een sagopalm staat er rot bij de stam is noch hard dus wie weet mijn fortuneis en wacherianessen staan er perfect bij zo ook mijn butia''s odorata capitata en eriospatha zijn schitterend dit zijn mijn faforietenik heb het idee dat alles al weer groeit
Mijn zaailingen gaan goed ook mijn brahea bismrckia waschigtonia musa''s doen het allemaal [perfect de rest trouwens ook ik heb niets te mopperen en ik ben noch wel een hollander :lol:
Groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 15 jan 2011 15:46

Heb totaal geen schade,ook niet in de winterstalling.Ondanks de elektrische kachel blijft het vochtgehalte prima op pijl, :Zelfs de chamaerops humilis staat in bloei ben tot nu toe dik tevreden. :thumb_up:
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming