Shade al zichtbaar

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Shade al zichtbaar

Berichtdoor zuiderwijk op 15 jan 2011 17:15

hallo allemaal ik heb ook 2 palmen uitgegraven.1 chamaerops die al 6 jaar in de volle grond stond en 1 jubea chilensis.de chamaerops had zijn hoofdstam een paar jaar geleden al verloren aan de vorst.de jubea kon ik verleden jaar ook het hart zo uittrekken.ik heb hem gewoon laten staan in de veronderstelling dat hij dood was.mijn verbazing was groot toen de eerste groene punt eruit kwam afgelopen zomer.nu heeft hij echter de genadeslag gehad.gelukkig kan ik hier in de buurt makkelijk aan palmen komen dus de kale plekken worden eerdaags weer opgevuld.
zuiderwijk

4 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 jan 2011 17:48

Ik kwam er gisteren achter dat er wat dons/spinnewebben op de palmen stonden. Heb vermoeden dat 1 Jubuea rot is. Hoop het echt niet!! :( Meteen een anti schimmel middel gekocht en ingespoten. Hopelijk werkt het!! Ik overwinter mij palmen en canivoren in het schuurje wat ik isoleer met bubbeltjesfolie. Misschien dat het te weinig gelucht is waardoor de schimmel. Meteen gelucht en schimmel is weg!

Alles staat droog en om stap om alles water te geven is groot, niet doen!

Wat qua planten allemaal binnen staat. Dicksonia,Cycas, Dioon, Zamia, Basjoo en andere succlenten mag in voorjaar allemaal naar buiten. Kan niet wachten! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plasta op 15 jan 2011 20:49

Hier zijn de groeipunten van de tetrapanax net zoals vorig jaar weer naar de knoppen, dus moet ie weer bij nul beginnen in het voorjaar. 2 Bonte cordylines weggerot, vorig jaar ook en weer opgekomen. Groene cordyline australis lichte schimmel op blad door bescherming.
Voor de rest nog niet veel te ontdekken. Ben dus tevreden met het resultaat tot nog toe.
Oh ja, binnen heeft de multi-pup-ventricosum waarschijnlijk de geest gegeven en ook hier was de siam ruby in zeer korte tijd weggerot. Verder staat binnen in de woonkamer, de slaapkamer, de zolder en de garage alles goed erbij.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jan 2011 22:01

amourath schreef:Waar overwinter jij die?
Miojn zaailingen gaan prima maar de grote plant z'n blad is niet meer mooi, ziet er wat verlept uit.

In de hal.
Ik heb snel even een foto voor je gemaakt en naast de foto van november gezet.
Er zijn inmiddels wel wat bladeren gesnoeid maar de nieuwste bladeren staan er mooi bij ;)

Washy 11 en 01.jpg
Washy 11 en 01.jpg (198.2 KiB) 4342 keer bekeken

En ook een foto van de serre (voor en na) :(
Nu is alle plastic eraf, in het voorjaar gaan er klimmers tegen aan.

DSC04149.JPG
DSC04149.JPG (41.89 KiB) 4342 keer bekeken

DSC05838.JPG
DSC05838.JPG (49.93 KiB) 4342 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 15 jan 2011 23:17

lapalmeraie schreef:Er zijn inmiddels wel wat bladeren gesnoeid maar de nieuwste bladeren staan er mooi bij ;)

Washy 11 en 01.jpg

Bij mij ziet hij er dus ongeveer uit zoals die onderste bladeren bij jou :? Te koud? Te droog? Ik weet het niet goed... misschien moet ik hem verplaatsen naar de keuken, een stuk warmer en veel meer licht.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 16 jan 2011 10:26

Hier zijn tot nu toe 2 cordylines gesneuveld ( groene ), heb de middelste bladeren er al kunnen uittrekken. Ook een blad van de sabal minor afgeknakt door een omgewaaide paraplu.
Verder rot aan de tetrapanaxen, heb het rotte gedeelte al afgesneden, ben benieuwd hoe ze in het voorjaar zullen doen.
Alles wat beschermd stond ziet er nog heel goed uit, zelfs de maurelli in de serre heeft nog vele onbeschadigde bladeren.
Binnen in de woonkamer wat problemen met de bismarckia waar een blad begint te verdrogen, en de roystonea begint ook bruine bladeren te krijgen, maar dit komt door de droge lucht ( bladeren tot aan het plafond)

En nu aftellen naar de lente...

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 16 jan 2011 10:54

Ben net een kijkje gaan nemen in de garage, alles ziet er hier nog goed uit, ook de trachycarpus buiten alles in orde. alleen heb ik in de garage gemerkt dat de dicksonia een zwarte rol had, heb eens gevoeld en de rol brak meteen af, helemaal rot, de andere rollen zien nog groen maar zijn ook niet echt hard.
Staat vorstvrij onder een koepel dus licht genoeg. Ik veronderstel dat hij te veel water gekregen heeft, kreeg elke week na eens in de kop te voelen of hij droog was een klein beetje water in de kop ( minder dan 1/4 liter). heb nu nog geen water gegeven. De kop voelt nu wel nat maar de grond voelt droog aan. De veren zien er wel nog allemaal mooi groen uit, wat doe ik nu best en komt het nog in orde?

Jonathan
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jan 2011 13:31

amourath schreef:Bij mij ziet hij er dus ongeveer uit zoals die onderste bladeren bij jou :? Te koud? Te droog? Ik weet het niet goed... misschien moet ik hem verplaatsen naar de keuken, een stuk warmer en veel meer licht.

Ik merk op dat alle bladeren die buiten werden gevormd binnen inderdaad snel 'doorzakken'.
Maar omdat ze gewoon doorgroeien heb je snel weer een mooie kroon.
Tenzij je hem koud hebt staan natuurlijk. Dan valt de groei stil en zit je snel zonder mooi blad.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 16 jan 2011 14:04

Francois,
Heb je die butia's in de volle grond staan? Of staan deze in een kas, als je ze in de volle grond hebt staan ben ik wel benieuwd wat voor maatregelen je hebt genomen om ze te beschermen.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2011 14:28

segers301 schreef:Ben net een kijkje gaan nemen in de garage, alles ziet er hier nog goed uit, ook de trachycarpus buiten alles in orde. alleen heb ik in de garage gemerkt dat de dicksonia een zwarte rol had, heb eens gevoeld en de rol brak meteen af, helemaal rot, de andere rollen zien nog groen maar zijn ook niet echt hard.
Staat vorstvrij onder een koepel dus licht genoeg. Ik veronderstel dat hij te veel water gekregen heeft, kreeg elke week na eens in de kop te voelen of hij droog was een klein beetje water in de kop ( minder dan 1/4 liter). heb nu nog geen water gegeven. De kop voelt nu wel nat maar de grond voelt droog aan. De veren zien er wel nog allemaal mooi groen uit, wat doe ik nu best en komt het nog in orde?

Jonathan

Hoi, dan zou ik de kop even droger houden, maar de grond iets meer bevochtigen, deze mag ook zeker niet uitdrogen!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming