Is dit een palm?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Is dit een palm?

Berichtdoor maartenkerstens op 19 jan 2011 20:09

Hallo, mijn zwager is afgelopen zomer naar Spanje geweest en heeft van een bepaalde soort palmboom zaadjes meegenomen. Hij heeft op zijn mobiel een zeer onduidelijke foto genomen van de boom en hij lijkt volgens mij een beetje op een Phoenis Canariensis. De zaadjes waren zo groot als eikels met dezelfde groene kleur. Na een maand drogen kon je het buitenste vliesje eraf halen en bleef er zaad over zoals op de foto te zien. De doorsnede is ongeveer een centimeter. Na weken en zaaien kwam er vervolgens mij heel iets anders uit als een palmboom. Ik heb al verscheidene palmzaadjes gekweekt en er kwam altijd eerst een soort grassprietje uit die vervolgens verder ging groeien. Het lijkt mij meer op een canna soort maar mijn zwager heeft mij toch gegarandeerd dat hij ze onder een palmboom heeft opgeraapt. Op zijn foto stond toch ook duidelijk een soort palmboom. Kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn?
Bijlagen
palm klein.jpg
palm klein.jpg (6.51 KiB) 4602 keer bekeken
Palm (4).JPG
Palm (4).JPG (14.37 KiB) 4602 keer bekeken
Palm klein 2 begin.jpg
Palm klein 2 begin.jpg (7.47 KiB) 4602 keer bekeken
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Re: Is dit een palm?

Berichtdoor shorty op 19 jan 2011 20:43

volgens mij is het ook een soort canna....mvg shorty
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 19 jan 2011 20:56

Hallo, keek net even terug naar mijn eerste post, vond de foto s wat klein. Voor mij ook de eerste keer dat ik foto s plaats. Plaats nu als het goed is wat duidelijkere foto s. Hoop ik, groet Maarten.
Bijlagen
Palm (2).JPG
Palm (2).JPG (39.68 KiB) 4588 keer bekeken
Palm (3).JPG
Palm (3).JPG (22.35 KiB) 4588 keer bekeken
Palm (4).JPG
Palm (4).JPG (19.96 KiB) 4588 keer bekeken
Palm klein 2 begin.jpg
Palm klein 2 begin.jpg (7.47 KiB) 4588 keer bekeken
palm klein.jpg
palm klein.jpg (13.94 KiB) 4588 keer bekeken
Palm.JPG
Palm.JPG (26.84 KiB) 4588 keer bekeken
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 jan 2011 22:47

Het is in ieder geval geen palm. Lijkt meer op een cannasoort ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 jan 2011 00:31

Is idd een canna soort !
Zagen de (groene) 'zaden' :) er in het begin ongeveer zo uit als op onderstaande foto ? (maar dan groen he)

Afbeelding

En verdroogt dan weer zoals op onderstaande foto ?

Afbeelding

Zeker een canna en heel zeker geen palm !!
Veel plezier ermee ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor shusui op 20 jan 2011 01:00

Zijn al uw foto's van dezelfde plant / zaadje.
Want als ik naar foto "palm klein begin" kijk zou je toch zeggen dat het een palm is.
Een Canna of Musa (kan even goed een musa zijn) groeit normaal toch niet eerst met een penwortel naar beneden, om vervolgens in die wortel een groeipunt te maken en naar boven te groeien, palmen/ cycads wel.
Canna's / Musa's maken direkt vanuit het zaadje een groeipunt met gelijk een bosje wortels die vlak tegen het zaadje aan zitten.
Volgens mij toch he :roll:

op deze site zie je hoe een jonge canna met zaadje er nog aan eruit ziet:
http://keys.trin.org.au:8080/key-server/data/0e0f0504-0103-430d-8004-060d07080d04/media/Html/taxon/Canna_indica.htm

Wat het dan wel is weet ik niet, aan het blad te zien en omdat je zegt dat 1 zaadje 1cm is zou ik zeggen Ensete (als het zaadje een soort putje had), anders een Canna ...
Als ik de foto "palm klein begin" zie denk ik een palmsoort.

Misschien verschillende zaadjes of per ongeluk plantjes onder elkaar gekomen?

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 20 jan 2011 15:07

Hallo, bedankt voor jullie reacties. Even een korte opmerking op Dimi s reaktie. Ik ben in het bezit van canna zaadjes. Ik heb ze zelf geoogst net voor de winter uit een volgroeid exemplaar. Het zijn zwarte ronde bolletjes van een halve cm doorsnede. En het is net zoals Sven in zijn reaktie opmerkt dat een canna zaadje rechtstreeks uit de grond gaat groeien. Dus niet eerst een penwortel aanmaken en vandaar uit verder groeien. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat ik de zaadjes door mekaar heb gehaald maar dat is mijns inziens niet het geval.
Je kunt ook op de foto zien dat het zaadje met de penwortel naar beneden geen rond zwart zaadje is maar een langwerpig uiterlijk heeft met een bruine kleur.
Om de groei van het bewuste zaadje te volgen ga ik om de paar dagen een foto plaatsen van het zelfde potje grond met canna of palm. Dan is het voor jullie wat makkelijker te volgen en daaruit je conclusies trekken. Dus tot over een paar dagen, groet Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2011 22:24

Het is geen palm. Ik hou het ook op een "banaanachtige".
Misschien een Strelitzia of i.d., zou dat kunnen denk je?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 jan 2011 00:15

Hey Maarten,
Hmmz....zal dan idd geen canna zijn..
Dan heb ik idd te snel conclusies getrokken maar Ik kan het niet goed zien op de foto's, vind ze nog steeds veel te klein en onduidelijk :P
Strelitzia zoals Niek al zei kan ook maar dan moesten er pluimpjes aanhangen en die zie ik ook niet ?!
Ben benieuwt wat het is, altijd spannend als je niet weet wat het word :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 00:20

Hallo, even een reactie op de laatste post van Niek. Heb op internet en op jouw site gekeken. Banaan zaadjes zijn veel kleiner en grilliger van vorm dan de mijne. De zaailing van Strelitzia komen wel veel overeen maar bij hun zaad blijkt er een soort oranje pluimpjes aan het zaad te zitten zoals Dimi ook gepost heeft.Kijk nog even verder op internet want mijn zwager zei dat ze in grote trossen onder aan de boom hingen en groen van kleur waren. Let wel, zo hingen ze in de boom. Na droging en verwijdering van het gedroogde vlies bleven er zaden over zoals bij mijn eerste post bijgesloten waren. We houden contact, Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie