Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Berichtdoor dest_planten op 28 feb 2011 13:20

Hoi Amourath,

Er is verwarming in de veranda en 's avonds is het daar nog rond de 10°C. Maar een maand of 2 terug is eens de verwarming uitgevallen 's nachts en was het maar rond de 5 °C in de veranda. Zou het misschien daarvan kunnen zijn ?

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor amourath op 28 feb 2011 14:26

Ik denk dat hij daar inderdaad een tik heeft gekregen... ik weet niet hoe koud deze plant het mag krijgen maar ik hou de mijne in de living.

Ondertussen heb ik ook 1 kiemer gezien in de zaaibak van de Ravenala madagascariensis honkondambo (red form)! :thumb_up:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2011 15:49

Ondertussen heb ik ook 1 kiemer gezien in de zaaibak van de Ravenala madagascariensis honkondambo (red form)!

Super! :thumb_up:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 28 feb 2011 16:37

@ amourath
hoeveel tijd heeft het zaad nodig gehad om te kiemen? Ik heb 3maand geleden 25 ravenala's gezaaid (een deel staat op de radiator, een ander deel op de verwarmingsketel ) en de opkomst tot hiertoe is noppes. Heb in sommige potjes al eens gerommeld en enkele waren zelfs al rot geworden. De andere zagen er goed uit maar nog steeds geen kieming. Is dit normaal? Moet ik nog altijd geduld hebben of was het zaad niet vers genoeg (exogarden) ? Fortunei's , wagnerianussen, livistonia chinensis en thrinax radiata van dezelfde leverancier : ook nog niets. Nochthans voorgeweekt in lauw water aangelengd met bijgeleverd produkt en op de juiste temperatuur (kouder voor de fortunei's en wagnerianussen) weggezet
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor amourath op 28 feb 2011 16:42

zezinho schreef:@ amourath
hoeveel tijd heeft het zaad nodig gehad om te kiemen? Ik heb 3maand geleden 25 ravenala's gezaaid (een deel staat op de radiator, een ander deel op de verwarmingsketel ) en de opkomst tot hiertoe is noppes. Heb in sommige potjes al eens gerommeld en enkele waren zelfs al rot geworden. De andere zagen er goed uit maar nog steeds geen kieming. Is dit normaal? Moet ik nog altijd geduld hebben of was het zaad niet vers genoeg (exogarden) ? Fortunei's , wagnerianussen, livistonia chinensis en thrinax radiata van dezelfde leverancier : ook nog niets. Nochthans voorgeweekt in lauw water aangelengd met bijgeleverd produkt en op de juiste temperatuur (kouder voor de fortunei's en wagnerianussen) weggezet
groeten
zezinho

Je moet inderdaad geduld hebben... ik heb ze gezaaid in december dus 't zal toch ook bijna 3 maand geweest zijn. Tot nu toe dus 1 kiemer, ik hoop dat er nog volgen.
Als de zaden rotten, dan is jouw potgrond te nat vrees ik.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 28 feb 2011 17:56

Zezinho, ik wil hier geen bedrijven afzeiken ofzo, maar ik heb in oktober zaden gestekt/gezaaid en ook nog 0 kiemers en zelfs in de prop. een groot aantal gestopt ook 0.
Van dezelfde leverancier.

Misschien hebben we net pech (of te weinig geduld) :)

Vaak denk ik waarom zou je al die troep in huis halen, overal staan potjes met folie, balkonbakken enz enz terwijl je voor een paar euro een zaailing van de betreffende palm/bananaan of iets dergelijks hebt.

Dat moet dan toch de kick van het ontkiemen zijn?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 28 feb 2011 18:08

Btw, met mijn Ravenala houdt het niet over, maar dat is eigenlijk al vanaf het begin.
Laatst wilde hij er een nieuw blad uitduwen, maar het blad waarin dat gebeurde was te nauw, heb ik eindelijk een nieuw blad . . . met een knak erin :cry:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 maart 2011 09:53

wsnbm schreef:Zezinho, ik wil hier geen bedrijven afzeiken ofzo, maar ik heb in oktober zaden gestekt/gezaaid en ook nog 0 kiemers en zelfs in de prop. een groot aantal gestopt ook 0.
Van dezelfde leverancier.

Alle zaden die ik vorig jaar heb gekocht kwamen van bij exogarden en ik had daar wél goeie resultaten mee, ook met de Ravenala hoor. Bananen en hun familie zijn nu eenmaal geen makkelijke kiemers, en net omdat het lang duurt is het moeilijk om de grond goed te houden: niet te vochtig en niet te droog.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 01 maart 2011 12:03

aangezien mijn potjes op de radiator staan en door de warmte aan de onderkant beginnen uit te drogen spuit ik af en toe wat bij (waarschijnlijk teveel, zodat ze niet meer vochtig maar reeds halfnat staan). Heb gisteren de fortunei en wagnerianuszaden gecontroleerd en 't was hetzelfde resultaat, slappe zaadjes . 'k heb er nog een paar goede, maar of ze ooit zullen kiemen betwijfel ik.

@wsnbm

ik denk ook dat ik eens wat meer zaailingen ga kopen alhoewel het idd een grotere kick geeft als je zelf zaait en je geduld beloond wordt. Maar ja, Ravenala's vindt je ook niet overal hé.
Zou Guus ze hebben ?
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 maart 2011 14:02

zezinho schreef:Maar ja, Ravenala's vindt je ook niet overal hé.
Zou Guus ze hebben ?

Je hebt een PB ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers