(VIDEO) Palmitos garden, de moeite!

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

(VIDEO) Palmitos garden, de moeite!

Berichtdoor s.janssen op 03 maart 2011 22:46

Dit kwam ik tegen op Youtube. Dit is de tuin van Matthijs Hartjes uit Doetichem.
Het is een tuin van Palmitos garden, kent iemand die?
Zijn tuin staat vol exoten, de droomtuin als je het mij vraagt.

Neem hier zeker even de tijd voor!

Site:
http://www.palmitosgarden.nl/
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: (VIDEO) Palmitos garden, de moeite!

Berichtdoor Eduard op 03 maart 2011 22:55

Ja jong, dat is super mooi, zijn levens werk tot nu toe! geweldig, bedankt voor het plaatsen :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2011 23:01

Mooi ;)

ps. ik heb het filmpje meteen even tussen tags gezet zodat het zichtbaar is in het forum zelf.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 03 maart 2011 23:05

LET WEL: Dit is de "oude" tuin in Zelhem (Achterhoek). Nog niet zo lang geleden heb ik het hier al eens over gehad. Matthijs heeft nu een nieuwe tuin (en bedrijf) in Ijzendoorn (Betuwe).
Hoever het hier mee staat en in hoeverre de oude tuin nog intact is weet ik niet...
De oude tuin is in ieder geval altijd een bron van inspiratie voor mij geweest !
Er zijn als het goed is trouwens 2 filmpjes: 1 van SBS6 en deze van RTL.

Ben
Laatst bijgewerkt door orinoco op 04 maart 2011 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 maart 2011 23:18

Wauuuuw, je merkt steeds nieuwe elementen op! Zoals Eduard zegt, echt een levenswerk! Prachtig! 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor erna op 04 maart 2011 08:33

Dat is mooi...
Wat ik mij steeds afvraag : de meeste planten staan graag in de volle zon, hoe komt het dan dat de palmen bij Palmitos er zo goed uitzien ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 04 maart 2011 11:56

Schitterend wie wil dit huis met tuin kopen Groeten Francois :o
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 04 maart 2011 11:58

Gewoon elk jaar nieuwe plantjes kopen als in de winter je boel kapot gaat of je boel verbrand in de zon doet een hoop :P

Ik ben er geweest in Zelhem, zeker wel een mooie tuin, niet zo heel groot verder.
Ik ben erg benieuwd wat Mathijs ervan maakt op de nieuwe locatie, dat kan heel wat worden. Hij zit al lang in het vak, en als je dan een verse start kunt maken is er veel potentie, dus dat beloofd wat!
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 04 maart 2011 12:15

francois eijkhout schreef:Schitterend wie wil dit huis met tuin kopen Groeten Francois

Ik denk niet dat het huis te koop is, het is van de ouders van Matthijs. En of de tuin nog helemaal intact is,blijft dan ook nog maar de vraag. Er stonden heel wat "kapitale planten" zoals een groep Trithrinax campestris in de voortuin en een Dicksonia antarctica met een stam van zeker 5 meter in de achtertuin.

griphuz schreef: zeker wel een mooie tuin, niet zo heel groot verder

Inderdaad niet heel groot,maar voor een rijtjeshuis toch wel aardig formaat. Zeker voor iemand als ik die uit de Randstad komt...Dan is het maar behelpen. :lol:
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor koen op 04 maart 2011 14:16

Inderdaad een geweldig levenswerk om verschrikkelijk fier op te zijn.
Wat ik ook belangrijk vind in de tuin is niet alleen het aantal (grote en kleine) planten op zich, maar ook de manier waarop ze geïntegreerd zijn in het geheel, op een manier dat het een 'wauw' effect veroorzaakt voor de bezoeker. Deze tuin is er in ieder geval in geslaagd. Vroeger bestond mijn tuin uit verschillende kamers, met hagen als afboording, maar ik ben er van afgestapt (al die haagstronken eruit, het sloopt een mens om dat te doen). Ik voorzie nu ook doorkijkjes, en zorg ervoor dat je planten of plantengroepen vanuit elke hoek kan bewonderen, zodat je meer leuke perspectieven bekomt in de tuin. Hoe hard ik zal proberen, de soortenrijkdom in deze tuin is overweldigend, zelfs al loop je er'swinters doorheen. De vele palmen en yucca's maken het wintergroen. Als er 's zomers nog eens banaanplanten, en andere bladplanten bijkomen, dan wordt het wel echt compleet. Ook een pluim voor de smaakvolle decoratie in dit levende kunstwerk.
Ik begrijp best dat Matthijs zoveel rondleidingen geeft. Als je zo iets moois creëert, dan doe je dit niet alleen voor jezelf, maar je wil dit delen met anderen.
Thumbs up voor deze creatie ! :thumb_up:
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video