musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

musa basjoo

Berichtdoor philip op 04 maart 2011 19:12

Dag iedereen
Zijn er al liefhebbers die de musa basjoo's die in volle grond staan met winterbescherming al
beginnen ontmantelen zijn,het is nog vroeg maar de lente naderd toch vlug en ben benieuwd
naar de resultaten na die winter :fluiten:
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Re: musa basjoo

Berichtdoor lapalmeraie op 05 maart 2011 10:03

Nu is het inderdaad nog wat vroeg hoor.
Het zou zonde zijn om ze nu volledig uit te pakken en dan bij een eerst volgende vorst alles alsnog kwijt te spelen hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 05 maart 2011 11:32

Het vriest hier nog elke nacht, en dat gaat zeker tot dinsdag door.
Ik heb elke nacht de lichtslangen nog aan.
Kan ook niet wachten tot er EINDELIJK weereens iets de tuin kan gebeuren, die laatste wintermaand is wel tandhakken hoor.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Esther op 05 maart 2011 13:44

Ik zou 'm nog niet uitpakken het kan nog een keer flink gaan vriezen hé. Hier is de basjoo weer tot de grond toe afgevroren. Dit is nu het derde jaar dat ik ze niet weet over te houden. Dit keer rondom gaas gedaan met stro er in, jaar ervoor met een dikke laag vliesdoek, het eerste jaar niet beschermd. Ze komen nooit meer op, van deze verwacht ik ook niet dat er nog iets gaat opkomen, nog even afwachten natuurlijk maar ik zie het zwaar in. :( Ik denk dat het hier te koud wordt. De tuin ligt redelijk vrij en het is hier toch weer -15 graden geweest wel hele korte periode maar toch. Ik had de basjoo vorig jaar redelijk beschut, bij een muur van de aanbouw en half onder een afdakje geplant (in volle grond) dus ik had goede hoop dat het dit keer goed zou gaan.

De Maurelli heeft het ook niet overleefd, deze stond binnen maar aangezien er geen verwarming is, is de gemiddelde temperatuur tijdens de vriesperiodes er een 5 graden geweest en dat heeftie niet overleefd. Is helemaal ingestort. Ik ga 'm volgende week nog helemaal afsnijden wellicht dat er nog iets uit de stam wil komen. De cavendish is ook gaan hemelen en ligt ondertussen al op de composthoop.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor philip op 05 maart 2011 14:51

Dag,
Zal inderdaad nog wachten,wat er dit jaar zal overschieten weet ik niet,het lukte nu reeds al 4
winters om een deel van de stammen over te houden,wel is het een grote(qua omvang)bescherming
heb een cirkel met omheining draad gemaakt waar nog net een grote big bag zak erover kon en
dit opgevuld met 4 balen stro gekocht op een boerderij,de constructie is toch we 2m20 hoog,maar
bij pech kan het ook dat er geen enkele stam overblijft,een groot gedeelte van het stro recupereer ik
voor volgend jaar,maar het is terug bang afwachten of dit allemaal voldoende was.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 maart 2011 23:20

Ik kan de basjo perfect over houden in de grond. Mijn geheim is een dikke laag verse paardenmest bij het inpakken zodat deze tijdens de winter goed broeid. In de lente is dit gedeeltelijk verteerd en ideaal om mee in de grond te werken.

p e t e r schreef:Ik pak de mijne op de volgende manier in steeds met goed resultaat:

Een Bigbag die open is aan de onderkant schuif ik over de stammen. Hierop komt een laag verse paardenmest van 10 a 15cm, daarna laurier snoeisel van een haag. Hierboven op een draadkorf die ik opvul met hooi. Hierop een isolatieplaat. Hierover plastiek als afdak. Een omgekeerde bigbag erover en een stromat errond.
Het is inderdaad wel wat werk maar je beschadigd de wortels niet en deze zijn vlugger vertrokken in de lente.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 06 maart 2011 10:50

Ligt die paardemest dan tot tegen de stam ?
Je zou verwachten dat die dan rot .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 06 maart 2011 13:43

Hier doen de bananenplanten het super op eentje na
ze groeien gewoon door de verpakking door /zie foto/
aan uitpakken denk ik nog niet, misschien einde maart maar de nachten zijn nog veel te koud
gewoon droog houden en s nachts gaan de lichtslangen aan
als de zon schijnt gaan de verpakkingen bovenaan open om te verluchten
nog eventjes afwachten en ons geduld zal beloont worden

pepe
Bijlagen
016.JPG
016.JPG (200.42 KiB) 5138 keer bekeken
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 maart 2011 23:13

djoeke schreef:Ligt die paardemest dan tot tegen de stam ?
Je zou verwachten dat die dan rot .

Deze ligt zelfs 10 a 15cm dik op heel de kluit (incl. stam)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 07 maart 2011 06:53

Heb hier zelf een scheutje van 10 cm waar ik gewoon wat bladeren hab overgegooid en zelf dat voelde nog hard aan , dus zal ook wel terug uitlopen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers