Aardbeving Japan !

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Aardbeving Japan !

Berichtdoor amourath op 12 maart 2011 00:43

amourath schreef:Ik maak me vooral zorgen over de 2 kerncentrales die in de problemen zitten nu: er is brand in het turbinegebouw van de centrale van Onagawa. Het koelsysteem van de kernreactor is kapot, wat zeer ernstige gevolgen zou kunnen hebben.

En het is van datte:

In de Japanse kerncentrale Fukushima stijgt de radioactiviteit in een turbinegebouw van reactor 1. Er wordt gevreesd voor een nucleair lek, de eerste metingen zijn alvast weinig hoopvol: de straling buiten de reactor is ongeveer 8 keer hoger dan normaal, in de controlekamer gaat het om 1000 keer de normale straling. De veiligheidsperimeter werd uitgebreid van 3 tot 10 kilometer. Iedereen binnen dat gebied wordt uit voorzorg geëvacueerd.
Bron: HLN

In het ergste geval krijgen ze de koeling niet meer onder controle. Door de hitte gaan de koolstofstaven in de reactor gaan smelten, en het zijn net deze staven die net de kernreactie onder controle houden. Als deze wegvallen krijgen we een ongecontroleerde reactie, de zgn. "thermal runaway" en wanneer de kritische massa wordt bereikt blijft de temperatuur exponentieel toenemen. Gevolg: de reactor is zo heet dat hij gewoonweg in de grond smelt. (Dit is al een keer gebeurt in Pennsylvania in 1979 met de reactor van Three Miles Island)
Leg de jodiumtabletjes maar klaar... :shock:
Laatst bijgewerkt door amourath op 12 maart 2011 00:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 12 maart 2011 00:50

Laten we nu maar even niet uitgaan van een doom scenario en gewoon even afwachten wat er gaat gebeuren.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 maart 2011 09:08

turtleboy schreef:Laten we nu maar even niet uitgaan van een doom scenario en gewoon even afwachten wat er gaat gebeuren.

Er was een ontploffing in reactorgebouw I, waarbij straling vrijkwam. Er zijn 40.000 (!!) mensen geëvacueerd die nu jodium moeten slikken. Er zijn al 160 gevallen bekend van mensen die blootgesteld zijn aan de radioactiviteit.
Nu is er een 2e reactor die in de problemen zit, ook daar is de noodkoeling volledig uitgevallen en is met nu aan het kijken om radioactieve stoom te laten ontsnappen.

Voor mij IS dit al een doom-scenario.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 maart 2011 11:00

Dodental loopt al over de 10000.

Zoals de aarde dit zal noemen "grote opruiming :(".
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 13 maart 2011 13:19

Er zijn in het verleden ook al duizenden misschien wel miljoenen diersoorten uitgeroeid wij zijn daar geen uitzondering op.Iedereen weet wat de gevolgen van atoom energie zijn als er iets misgaat.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 maart 2011 14:38

Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 14 maart 2011 13:08

Na de eerdere explosie van reactor 1 in de kerncentrale van Fukushima heeft zich ook een fikse explosie voltrokken in reactor 3 eerder vandaag...Kracht van de explosie was 40 km verderop voelbaar :?
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor amourath op 14 maart 2011 14:16

orinoco schreef:Na de eerdere explosie van reactor 1 in de kerncentrale van Fukushima heeft zich ook een fikse explosie voltrokken in reactor 3 eerder vandaag...Kracht van de explosie was 40 km verderop voelbaar :?

En alsof dat nog niet genoeg was, is de controle over reactor 2 nu ook helemaal weg - er is geen koelvloeistof meer... dit loopt niet goed af :(
Het ergste is dat de info die we nu krijgen ook niet meer betrouwbaar is, de Japanse media ontkende al de eerste ontploffing zaterdag (tot ze met amateurbeelden geconfronteerd werden) en ze censureren ook de beelden van de chaos en paniek die er ginder nu is, onder het mom dat dit 'noodzakelijk' is om massahysterie te voorkomen. Wat niet weet, niet deert... en doodgaan moeten we uiteindelijk toch allemaal.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 14 maart 2011 17:00

Allemaal heel vervelend maar wat doe je eraan? ze hebben die dingen wel tegen aardbevingen beveiligd maar niet tegen vloedgolven.Voor mij mogen ze alle reactoren sluiten liever vandaag nog dan morgen de impact bij ongelukken is veel te groot.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor amourath op 14 maart 2011 17:25

turtleboy schreef:Voor mij mogen ze alle reactoren sluiten liever vandaag nog dan morgen de impact bij ongelukken is veel te groot.

En was stel je dan voor als alternatief? Terug naar de tijd met paard en kar? :) Kerncentrales sluiten is gewoon onmogelijk op dit moment, geef eens 1 energiebron die op dit moment zoveel energie kan leveren, stabiel is, niet meer vervuilend is op andere vlakken, even efficient is, .... Ik zal helpen: er is er momenteel GEEN. Dat is een feit, dit moet ons niet tegenhouden om er zo snel mogelijk 1 te zoeken maar om nu kernenergie volledig te bannen is een utopie, want dan moeten al onze bedrijven en onze huizen zonder stroom kunnen werken. Alternatief ja, maar realistisch graag.

Verder kunnen we er inderdaad niets (meer) aan doen maar ik blijf wel graag op de hoogte, de overheid moet niet in mijn plaats beslissen wat ik mag weten en wat niet. We worden al genoeg 'dom' gehouden, al wie gelooft dat er daar nog steeds niets aan de hand is en er totaal geen gevaar voor de bevolking is, moet dringend zijn kop uit het zand halen.
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips