musa basjoo

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: musa basjoo

Berichtdoor philip op 13 maart 2011 16:18

Dag,
wegens de goede weersvoorspelling de musa basjoo laten uitpakken door mijn vrouw, alle stammen
hebben het overleefd :P en(mijn vrouw ook :fluiten: ) nu maar hopen dat ze vlug gaan groeien(de musa's)
Mvg Philip.
Bijlagen
MUSA maart 2011.jpg
MUSA maart 2011.jpg (166.69 KiB) 3585 keer bekeken
philip

11 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 maart 2011 16:33

wegens de goede weersvoorspelling de musa basjoo laten uitpakken door mijn vrouw,

:lol:

Benieuwd naar een fotootje als deze plant weer begint uit te lopen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 13 maart 2011 16:43

Philip,

Ik heb ze ook uitgepakt, ben je niet bang voor vorst nog, ik wel hoor, dan moeten ze toch weer beschermd worden.
Ik las op het andere forum van Dennis dat het weer niet zo verstandig is ze nu al uit te pakken i.v.m. de kans op nachtvorst.

Voorlopig is dat ook niet voorspelt hoor, maar toch het kan wel.

Volgens mij is dat niet zo'n groot probleem, hoop ik???

Jij hebt het over uitlopen, doen ze dat dan nu alweer bij 12 graden?

Ik heb ze zoals je weet nog nooit zo groot overgehouden, ik ben benieuwd of de groei er dan sneller in komt als wanneer ze tot aan de grond verpapt zijn, wat bij dat laatste duurt het tot in mei of juni wil je weer wat terugkrijgen.

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor philip op 13 maart 2011 16:47

Christophe schreef:
wegens de goede weersvoorspelling de musa basjoo laten uitpakken door mijn vrouw,

:lol:

Benieuwd naar een fotootje als deze plant weer begint uit te lopen.

Christophe

Zal van zodra het de moeite is een foto nemen ,de reden waarom de vrouw heeft mogen demonteren
is dat ik nog in herstel periode zit na een hernia operatie (5de maal) en alhoewel de handen jeuken
ik nog niet durf te gaan vroeten in de tuin.

Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor philip op 13 maart 2011 17:03

Hoi Edward, :welkom:
De weersvoorspelling voor volgende week is hier 17°en heb ondertussen ondervonden als ze ingepakt
zijn bij te hoge temperaturen ze kunnen beginnen rotten en daarom alles in open lucht.
Onder groeien bedoel ik de bestaande stammen van uit de kern,nieuwe scheuten zullen nog wel
enkele maanden duren.Als proef heb ik een kleine Musa Sikkimensis verpakt met glaswol en waterdicht
gemaakt met plastiek,en die is er in belaberde toestand er uitgekomen,daaruit besluit ik dat de ventilatie een even grote rol speelt als de isolatie, hopelijk lukt het bij jou ook om mooie exemplaren
door de winter te krijgen.Een beetje nachtvorst met wat zon overdag zal de musa wel overleven hoor.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 13 maart 2011 18:05

Hallo allen

Ik heb sinds mei vorig jaar een Musa Basjoo in de volle grond. Eind november heb ik de bladeren verwijderd en de stam beschermd met stro omwikkeld met jutte met daarover een berscherminghoes van ACD. Helaas begin januari toen het plots zachter werd heb ik moeten vaststellen dat ook de stam grotendeels verloren was. De bodem had ik de ganse tijd, (en nu nog) beschermd met bladeren en schors. Ik dacht in januari, weeral mislukt. Echt depressief was ik er niet van want ik had goede hoop dat er toch rizomen tevoorschijn komen. Misschien lomp, misschien niet begin januari nam ik m'n zaag en heb de stam afgezaagd tot zo' n 20 cm boven de grond.
Ik heb wel dat "stronske" beschermd tegen vocht en wind dmv bladeren, schors, stro en een soort plastic "koepel" ... we hebben sinds eind februari wat koudere nachten gehad, hier tot -5°C, maar wel al wat zonnewarmte overdag ... wat blijkt sinds enkele weken, onmiskenbaar de musa begint terug te groeien. Een musa die begint met groei in maart dat belooft ( als ik em tegen al te barre nog mogelijke vrieskou kan beschermen ), een fotootje maakt veel duidelijk
Bijlagen
00029a.jpg
00029a.jpg (207.48 KiB) 3558 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 13 maart 2011 18:45

Hoi Philip,

Dat is ook wat ik bedoel vanuit de huidige kern, ik zeg ook in mijn vorige bericht nieuwe scheuten of uitloop vanuit de grond van een afgesneden stam duurt veel langer, daarom mijn vraag ook gebaseerd op jou reactie, lopen overgebleven stammen dus sneller weer terug uit dan wanneer deze tot de bodem verpapt zijn, blijkt dus van wel als ik het goed begrijp?

Mijn bananen heb ik al uitgepakt en waren beschermd op de allerbeste manier, maar niet op de goedkoopste manier!
Ik heb in november van golfplaat zeg maar een meter lang een koker gerold en vastgeplakt, daarna de koker bekleed met bubbeltjesfolie en de bovenkant als een soort 'condoom' overplakt met bubbeltjesfolie, zo heb je een koker die over een of meerdere stammen kan schuiven.
Onderaan de voet leg je een wikkel van kerstlichtslang ong. 1 1/2 meter per banaan/stam, de koker aan de onderkant afdekken met aarde en boomschors.
Lichtslang aan/uit om het uur, bij -8 graden bleef het in mijn kokers +5 a +10 graden!!!

Bij geen vorst, lichtslang uit natuurlijk.

Zo kunnen ze wel maanden lang staan.

Ook mijn musa lasiocarpa heeft het zo overleeft, helaas een stam van een musa basjoo 'red' is wel verpapt, deze laatste is ook niet vorstbestendig.

Dit is mijn verhaal, en nu is alles eraf en de lichtslangen zijn opgeruimd, dus duimen maar voor geen of minimaal nachtvorst????

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor philip op 13 maart 2011 18:59

edwardkarin schreef:Hoi Philip,

Dat is ook wat ik bedoel vanuit de huidige kern, ik zeg ook in mijn vorige bericht nieuwe scheuten of uitloop vanuit de grond van een afgesneden stam duurt veel langer, daarom mijn vraag ook gebaseerd op jou reactie, lopen overgebleven stammen dus sneller weer terug uit dan wanneer deze tot de bodem verpapt zijn, blijkt dus van wel als ik het goed begrijp?

Mijn bananen heb ik al uitgepakt en waren beschermd op de allerbeste manier, maar niet op de goedkoopste manier!
Ik heb in november van golfplaat zeg maar een meter lang een koker gerold en vastgeplakt, daarna de koker bekleed met bubbeltjesfolie en de bovenkant als een soort 'condoom' overplakt met bubbeltjesfolie, zo heb je een koker die over een of meerdere stammen kan schuiven.
Onderaan de voet leg je een wikkel van kerstlichtslang ong. 1 1/2 meter per banaan/stam, de koker aan de onderkant afdekken met aarde en boomschors.
Lichtslang aan/uit om het uur, bij -8 graden bleef het in mijn kokers +5 a +10 graden!!!

Bij geen vorst, lichtslang uit natuurlijk.

Zo kunnen ze wel maanden lang staan.

Ook mijn musa lasiocarpa heeft het zo overleeft, helaas een stam van een musa basjoo 'red' is wel verpapt, deze laatste is ook niet vorstbestendig.

Dit is mijn verhaal, en nu is alles eraf en de lichtslangen zijn opgeruimd, dus duimen maar voor geen of minimaal nachtvorst????

gr. Edward

Ik denk inderdaad dat er eerder groei is uit een (stuk) stam dan uit het wortelgestel zelf,zoals je ziet op de foto van palmguy, uit een kort stammetje is er reeds sterke groei,maar als ik hier lees heeft u een enorme inspanning gedaan om de musa's te behouden en nu maar hopen dat de natuur het op een
positieve manier overneemt.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 maart 2011 20:03

Het hangt ook een beetje van het seizoen af is mijn ervaring.
Zo was de groei vorig jaar eerder beperkt vond ik.

Het was ook de eerste maal dat ik met bestaande stammen begon. Voordien waren de stammen steeds kapot gevroren.

Omdat een foto meer zegt... (data staan erbij)
Musa basjoo 201004.JPG
april 2010
Musa basjoo 201004.JPG (126.52 KiB) 3538 keer bekeken

Musa basjoo 201011 1.jpg
november 2010
Musa basjoo 201011 1.jpg (97.62 KiB) 3538 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 maart 2011 21:23

Dat gaat een groot bos worden met die bajoo's mooi man, het kriebelt jongens whoeehooee.

Trouwens valt het mij op dat de bajoo's die het buiten hebben overleefd (dan bedoel ik inclusief stam) de stammen veel zwarter zijn dan de zolder of kelder bajoo's.

Klopt dit jongens?

Niek op de foto van jou komen die ook uit de schuur of zolder?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers