Trachycarpus sp. Nova

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus sp. Nova

Berichtdoor KevinC op 01 apr 2011 22:08

Wauw Erna, dat is al een mooie plant die je daar hebt.

Ik heb ook een kleine Nova, 40cm planthoogte ofzo. Ik zal één van de dagen eens wat foto'tjes maken. :)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 03 apr 2011 14:25

Hier hebben ze winter met -9 C overleefd, er is wel een beetje speerrot zichtbaar. Hier kenmerkt de sp. nova zich als de snelst groeiende Trachy.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 apr 2011 14:33

Bij Anthony staan ze ook gewoon in de volle grond en er is écht niks van winterschade te zien (na de winter van 2010-2011)

Ik dacht dat hij op z'n minst speerrot ging hebben om eerlijk te zijn maar ze kunnen blijkbaar wel wat hebben.

christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 13:53

Belofte maakt schuld. Hierbij mijn foto's.

Onderstaand 3 Trachy's van ong. dezelfde leeftijd schat ik.
Links de sp. Nova, ernaast een gewone fortunei en helemaal rechts een opgeschoten fortunei.
foto 2.JPG
Van links naar rechts: Nova, fortunei, fortunei
foto 2.JPG (108.86 KiB) 4027 keer bekeken

foto 3.JPG
Kruipende stam van de Nova
foto 3.JPG (132.69 KiB) 4027 keer bekeken

foto 4.JPG
Blad Nova
foto 4.JPG (126.63 KiB) 4027 keer bekeken

foto 5.JPG
Blad fortunei
foto 5.JPG (111.88 KiB) 4027 keer bekeken

Op de mooie exemplaren die Erna en Ro laten zien valt me op dat de stammen niet kruipend zijn?
Die eigenschap lijkt dus weg te vallen als kenmerk. Dit geldt ook voor de diepte van insnijding van de bladsegmenten (hoewel dit een interessant uitgangspunt was Marc ;) ) Op de foto's van Erna en Ro blijkt dit immers duidelijk niet het geval te zijn en bij al mijn Trachy's dan weer wel (maar dus ook bij de fortunei!).
Wél zie ik bij alle Nova's veel meer (en fijnere) bladsegmenten per blad.
Op mijn laatste twee foto's is dit ook heel duidelijk. Daardoor krijgt de Nova ook al veel sneller een 'voller' uiterlijk.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 04 apr 2011 15:08

Het is zeer waarschijnlijk dat nova een kruising is vandaar ook zijn explosieve groei tov de andere trachycarpussoorten.
En daardoor zal hij ook kenmerken van andere soorten hebben of anders om.
Ik denk op het moment dat er bij iemand een volwassen exemplaar in de tuin staat we dan maar eens naar de verschillen moeten kijken tussen een volwassen fortunei en een nova.
Daarbij weten we nooit zeker waar het zaad vandaan komt en of het wel het zaad is dat ze zeggen dat het is en of het zuiver is.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 15:12

Inderdaad. Het is niet voor niets dat dit één van de meest besproken onderwerpen is op de exotenfora. ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 04 apr 2011 15:41

Niek,

Niet alleen hier maar ook op het forum van de EPS is dit een van de meestbesproken onderwerpen.
Ik heb vorig jaar BV zaad van RPS gekocht van Tr oreophilllus en naderhand bleek dat de zaailingen 4 (ridges) nerven hadden op het kiemblad en dat dit bij trachycarpus oreophillus maar 2 is.
Na diverse mails naar RPs waar ze zelfs om foto's vroegen die ik verscheidene malen heb opgestuurd krijg je geen antwoord meer en was het oreophilus zaad ineens uitverkocht.

Nu ben ik echt benieuwd wat ik heb geregen want de opkomst was ook nog het hoogste van alles wat ik besteld had. 85%.

groet.

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 04 apr 2011 15:44

Het is wel erg jammer dat de nova minder winterhard is anders zou hij veel aangeplant worden.Ik denk dat hij hier zelfs voor westvl te gevoelig is en op langere termijn zonder bescherming niet kan overleven.Het zou anders wel ideaal zijn.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 15:45

Zo blijft de hobby 'spannend' moet je maar denken ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 04 apr 2011 16:21

Volgens mij moet het in west vlaanderen kunnen doen en is de nova harder dan we denken.
Ik heb die van mij al 3 winters buiten gehad met alleen bescherming door een kunststof bloempot en de eerste winter was direct raak met -19,6 Celsius resultaat alle bladeren weg en speerrot en hij over leefde het, maakte 4 nieuwe blederen met de winter daarna weer het zelfde. en maakte weer 4 nieuwe bladeren met als resultaat dat hij deze winter die erg lang was in mijn tuin ( 4 weken alles dag en nacht bevroren geweest maar minimum -12 celsius)) geen enkel blad verloren heeft.
Dit komt waarschijnlijk omdat zijn groeisnelheid zo groot is en hij daardoor veel vlugger herstellen kan dan een andere Trachycarpus.
Als je hem vergelijkt met de andere nova's die in de pot staan is het nog een klein plantje maar dat haalt hij wel weer in als hij aangeslagen in de volle grond.

Marc
Bijlagen
Nova_maart_.JPG
Nova_maart_.JPG (58.65 KiB) 4014 keer bekeken
Marc_S

65 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen