Aanplanten trachycarpus in volle grond.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Aanplanten trachycarpus in volle grond.

Berichtdoor Tropical Bart op 20 apr 2011 13:42

Dit jaar opvallend veel speerrot.
Zowel bij mij als bij mijn broer.
Tot 90% van de trachy's in volle grond hebben het.
Jammer , 5-6 jaar kweek naar de vaantjes.
De grote exemplaren hebben niets schade :thumb_up:
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor amourath op 20 apr 2011 14:40

Ik vind dat erg vreemd, ik heb nog nooit speerrot gehad bij een Trachy in volle grond en ik zit op zware (en natte) kleigrond. Ook niet bij kleintjes die net aangeplant waren. Ze hebben ook geen noemenswaardige bescherming, enkel bij temperaturen onder de -5°C krijgen ze enkele lagen vliesdoek. Ik woon wel niet op het platteland, maar nu ook niet in de stad en de tuin is niet ingesloten langs alle kanten dus ook geen microklimaat ofzo.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 apr 2011 16:19

Misschien heeft het gunstige West-Vlaamse klimaat er iets mee te maken? ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 20 apr 2011 16:41

Dan zou dat willen zeggen dat een Trachy helemaal niet zo goed tegen de koude kan, en wel tegen vocht? Want regenen doet het hier evenveel hoor :lol: En ik woon ook niet bepaald aan zee, dus de echt zachte temperaturen heb ik ook niet.
Ik heb ook nog nooit drainerende lagen stenen ofzo in ene plantgat gedaan, ze staan dus echt wel in kleigrond.

Andere ervaringen met speerrot bij leden kunnen misschien één en ander verklaren? Wie heeft nog massaal veel slachtoffers na deze winter bij de TF?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 20 apr 2011 17:21

@amourath:
De T. wagnerianus die hier in de volle kleigrond staat, heeft de afgelopen winter zonder bescherming gestaan. Hij heeft wel heel veel bladschade opgelopen, maar de speer zit vast! Hij staat daar maar moederziel alleen, midden in de tuin op het zuid-oosten. De minimum temperaturen 's nachts waren hier zo tussen -10 en -12 de afgelopen winter, met zo nu en dan droge sneeuw, al met al niet veel.
Nu moet ik hem helaas uit de volle grond halen omdat mijn tuin verbouwd gaat worden. Hij gaat noodgedwongen terug in een pot... :cry:
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 20 apr 2011 19:45

En ik woon ook niet bepaald aan zee, dus de echt zachte temperaturen heb ik ook niet.
I[/quote]
Jaja maar het hangt er vanaf wat wij :) zacht noemen .Ik woon vlakbij en de laatste 2 winters hadden we minimumtemp van -7°,wij west vl vinden dit misschien barkoud maar mensen uit het oosten vinden dit zacht.Komt nog bij dat de streek Waregem minder koude minima had dan aan de kust dit jaar waar het -10° werd.Het verschil zit hem volgens mij dat wij in zuidwest vl veel minder ijsdagen hebben.Op een buitenlands forum las ik ook over dat het niet hetzelfde is in de VS waar de minima -20° was maar het maar 3 maanden vroor per jaar en een plaats in Noorwegen waar ze ook -20° hadden maar wel 6 maanden vorst.Ik bedoel dat het de duurvorst is die van groot belang is.Het is raar met de winterminima ,Ronse en Oudenaarde zijn vlakbij maar de winterminima liggen gemid. 2 a 3 graden lager dan Waregem,Anzegem.Avelgem ligt ook in de diepte en bij koude nachten is het daar ook iets kouder,er ontstaat dan gemakkelijk een koudeput tussen de 2 hogere gebieden .Anderzijs is Waregem-Anzegem op de warmste dagen van het jaar ook een warmteeiland en warmer dan gemid in west vl.De laatste 2 dagen nu ook gisteren 26,9 en vandaag 27,2° in of meetstation Waregem.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 20 apr 2011 21:16

Ja maar de mijne staan nog maar in de volle grond, ze hebben zelfs geen winter meegemaakt in volle grond en toch al speerrot, alleja bij 1 van de 4. Gelukkig zien de andere er wel nog goed uit!
Het gat is nu wel niet voor te zeggen diep, gewoon een klein putje en het is al heel verdroogd.
Verder zien de nieuwe bladeren er ook nog goed uit.

En inderdaad ik woon amper 15 à 20 km van de zee en het heeft hier toch enkele keren
-10 en zelfs -12 gevroren! Mss zijn er dit jaar "opvallend" meer, omdat er als maar
meer en meer mensen palmen planten in hun tuin, en er dus meer over gesproken wordt?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor cpo op 20 apr 2011 21:45

Mijn grote trachys hebben ook jaren in de kleigrond gestaan (1 in zand en die is altijd kleiner gebleven) Nu zijn ze dus sinds vorig jaar september uitgegraven en meeverhuist, ze hebben de winter doorstaan, heel veel blad verloren, maar ze doen het nog bij alle 4 geen speerrot. Maar ik had een kleine trachy gekocht vorig jaar zomer en 4 chamaeropsen, alle palmen vertonen speerrot. De 2 trachy's die ik pas kocht ook beide speerrot, maar ik mocht het proberen van t tuincentrum en heb ook mijn geld teruggekregen.
Kortom ik heb ook voor het eerst speerrot bij mijn palmen door afgelopen winter, maar de palmen waren wel nieuw aangeplant.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor plasta op 20 apr 2011 22:31

Hier heeft dit jaar geen enkele palm speerrot opgelopen. Alles staat in de volle grond, waarvan de basis kleigrond is.
5x fortunei
2x wagnerianus
1x capitata (nog geen eindoordeel)
1x robusta
2x humulis
(1x cordyline australis)

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 30 apr 2011 21:12

Vandaag nog begonnen met de schors in te voeren, maar helaas wegens tijdsgebrek,
zal de rest voor morgen zijn. Maar heb nu toch al een idee en ben er wel tevreden van. :thumb_up:
Bijlagen
IMG_0225.jpg
IMG_0225.jpg (226.36 KiB) 4135 keer bekeken
IMG_0227.jpg
IMG_0227.jpg (245.38 KiB) 4135 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen