palmzaden opkweken

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

palmzaden opkweken

Berichtdoor sophie op 12 mei 2011 13:21

Daar mijn woning niet groot is,vooral cactussen en vetplanten gekweekt,maar palmen altijd geweldig gevonden.Wie heeft er tips voor mij om kleine palmsoorten te kweken?Er zijn zoveel mooie soorten, b.v.de flessenpalm,arenga,sabal minor,trachycarpus nanus,maar ik heb te weinig ervaring,dus wie mij kan helpen,graag.Ik heb geen schuur voor overwintering(in de parkeergarage alleen) wel een zonnige tuin met terras! Dus het moet kunnen,denk ik

Alvast dank,

Sophie

p.s.k heb nog niets,geen zaden of stekjes
sophie

0 bedankjes

Re: palmzaden opkweken

Berichtdoor djoeke op 12 mei 2011 16:04

Hey ,

Kijk eens even hiervind je nuttige info.
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 12 mei 2011 18:27

Ik ben bijna altijd zeer positief ingesteld, alleen voor wat betreft het opkweken van zaden, ben ik een stuk minder enthousiast.

Veel zaden hebben maanden/jaren nodig om op te komen, dan duurt het jaren eer het ergens op lijkt als ze al opkomen.
De 1 kiemt bij een temperatuur boven de 30 graden de ander weer veel lager, de 1 moet je eerst in de koelkast leggen bv en de ander weer eerst weken.
De 1 kiemt het beste in zaai- en stekgrond en de ander in coco-peat.

Ik weet het ik kom heel negatief over en dat is absoluut tegen mij normale instelling :).

Persoonlijk laat ik het opkweken uit zaad aan de coryfeeen van het forum over en ben ik overgegaan op het aanschaffen van zaailingen dan sla je een stuk tijd over ;)

Alhoewel het wel kicken is als je over 20 jaar een palm hebt staan uit zaad, zelf geplukt in Tenerife :)

S6 ermee!
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 mei 2011 12:06

Dat valt mee hoor John.
Vers Washingtonia zaad kiemt al binnen enkele weken en binnen enkele jaren heb je toch al een palmboom van een behoorlijk formaat. (Wil gerust vanavond een nieuwe foto maken ;))

Zaailingen van 1 blaadje-groot verkoop ik eigenlijk nog het meest (in vergelijking met wat grotere palmen) omdat men zo ook niet ineens veel geld riskeert en de verzorging van een palm kan 'uitproberen'. Vaak raakt men zo enthousiast van het zien opgroeien van deze palm dat het al snel uitbreidt tot meer dan één.... en dát kennen we allemaal nietwaar :D

@Sophie: welkom op het forum!
Voor buiten op het terras kun je opteren voor Trachycarpus-soorten (ik raad de meest courante aan om te beginnen ipv nanus) of een Chamaerops bv.
Deze kun je bijna overal wel kopen en zijn ook niet zo prijzig. Lukt het daarmee, dan kun je altijd nog de wat specialere soorten uitproberen hè. Deze soorten kunnen in pot en mogen het hele jaar buiten blijven staan. Bovendien groeien deze soorten niet heel snel uit tot enorme exemplaren. Bij strengere winters bescherm je ze ter plaatse. De Chamaerops voorzie je beter altijd van een afdakje tijdens de winter.

Voor binnen zijn er veel meer mogelijkheden voor palmen die niet veel plaats in beslag nemen; Phoenix roebelenii, Howea forsteriana, Dypsis lutescens, Livistona (al iets moeilijker),...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 mei 2011 13:08

Niek, is niet nodig ik geloof je op je woord ;).

Toevallig Sophie, keek ik vandaag de zaden na en 1 Martianus is opgekomen en wat zaden zijn opgekomen die ik heb gekregen van Barre.

Die zal ik op een later tijdstip bij identificatie plaatsen.

In ieder geval is geduld een schone zaak, maar de thrill is het absoluut waard.
Laatst bijgewerkt door wsnbm op 13 mei 2011 14:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 13 mei 2011 13:11

ik heb momenteel een 50 tal washingtonia's die al een ferm blaadje hebben en een 10-tal trachy's die uitgekomen zijn en ik doe er niks speciaal aan, gewoon lang genoeg wachten :-)
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 13 mei 2011 13:13

Cycas zaden vind ik persoonlijk ook leuk .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 mei 2011 13:48

Klopt Bart, die zijn ook leuk.
Is die van jou al aan een eerste blad begonnen John?
(ik zag hem staan op die foto van de Bismarckia ;) )
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 13 mei 2011 14:13

Heyy Niek,

Ik heb het nog nooit meegemaakt een cycas uit zaad, maar het lijkt erop dat er iets zit aan te komen :)

Ik heb ze op verschillenden plaatsen gezet, maar tot op heden niet 1 die er opmerkelijk tussenuit schiet.

Tuin, op zolder en op het werk.

Op het werk krijg ik veel commentaar omdat ik de cycas geruild heb voor de canna musafolia.

"Groeit bijna net zo hard als je vorige plant he John :thumb_up: "
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 13 mei 2011 14:45

Nou sophie, mijn favoriete zaden zijn bijvoorbeeld die van Washingtonia filifera. Je hebt bij deze soort vrij snel resultaat en de aanschaf van deze zaadjes is qua prijs ook de moeite waard.
Wat ik ook leuk vind om te doen zijn dadelpitten zaaien. Gewoon bij de supermart een pak dadels met pit kopen, bij voorkeur in november/december want dan zijn ze net geoogst, en zaaien maar. De opkomst is wellicht minder en wat trager dan bv de Washingtonia-soorten, maar het blijft een grappige bezigheid.
Ik zal dadelijk wat foto's maken van de bovenstaande zaailingen en dan zsm plaatsen.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen