Speer van een palmboom

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Speer van een palmboom

Berichtdoor wsnbm op 15 mei 2011 17:25

Vraagje:

Stel je hebt een Fortunei met een stam van 2.20 meter.
De nieuwe speren die boven de stam uitgroeien, hebben die dan al een weg afgelegd van 2.20 meter?

Als dat zo is, vraag ik me af hoe zo'n speer zich door dat keiharde hout heen worstelt?
Of wordt het hout eerst week voordat de speer eraan komt?

Lijkt me toch sterk dat de kroon boven op de stam zit?

Ben heel benieuwd.

Groet,

John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Re: Speer van een palmboom

Berichtdoor Eduard op 15 mei 2011 21:53

Hoi John , het groeipunt van een palm gaat mee naar boven net zoals bij een boomvaren! Maar ligt wat dieper dan bij de boomvarens.
Gr. Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 mei 2011 22:36

Heyyy Eduard,

Bedankt voor je reactie, ik had een sneller bericht verwacht en dan van de "echte palmboom" kenners, ik dacht misschien lijkt dit een "domme" vraag :)

Dus als ik het goed begrijp, is de nieuwe speer in zo'n grote palm wel helemaal van onder gekomen?

Ik las dat iemand begon met zagen in zijn palm, bestaat dan de kans dat je het groeipunt verwijderd en de boom afschrijft, of je zaagt de palm tot er weer keihard hout tevoorschijn komt en dan komt de nieuwe speer vanzelf vanonder er doorheen?

Want hoe werkt het bij een gezonde boom, de speer moet toch door het harde hout?

Txs

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 mei 2011 23:04

Hoi John, je hebt het niet goed begrepen! Het groeipunt komt mee naar boven maar zit niet aan de top zoals bij boomvarens. Ik heb begin vorig jaar mijn P. roebelenii afgezaagd op zoek naar het groeipunt maar zat er net onder met de zaag! Einde verhaal, dus wat zal het zijn +-40/60 cm vanaf de kop, zal ook wel weer per soort verschillen ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 mei 2011 23:10

Hey John, je verstaat het verkeerd. Het hart waar dat de speer (nieuwe blad) word gemaakt zit bovenaan in de stam. Dit is ook wat Eduard vertelde. Dus bij zo'n grote palm komt de speer niet helemaal van beneden door de 2 meter stam gegroeid. Het kan dus, zoals je zelf zegt, dat als je teveel afzaagd je de palm daarmee idd dood. Daarom is afzagen ook het aller laatste redmiddel en moet dit wel met de nodige voorzichtigheid en kennis gebeuren !
De speer(en) moet(en) dus nergens doorheen groeien. Als je speerrot hebt dan is eigenlijk de bodem van het gat het hart van de palm, daar worden de speren gemaakt. Omdat het dus op die plaats zit is het ook zo gevoelig voor de koude en vochtigheid en voor beschadiging. Bij speerrot, een gat in de stam dus, ligt het hart helemaal bloot en is het risico het grootst op schade of vernietiging. Door de stam lopen enkel de sapstromen met al het nodig voedsel komende van de wortels. Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is. Wel een goeie vraag hoor, domme vragen bestaan niet in mijn ogen. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 mei 2011 23:11

Heyy Eduard/Dimi,

Bedankt voor jullie snelle reply.

Dus het groeipunt gaat mee naar boven maar ruim onder de kroon.

Ben benieuwd (misschien Niek) hoe dat op een doorsnee tekening uitziet.
Of op foto, is het groeipunt iets wat zachter dan de stam?

Hoe herken je dan een rottende groeipunt?

Txs.

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 mei 2011 23:27

Eigenlijk wordt het me nu wel duidelijk, als je speerrot hebt dan is het gewoon een lastig verhaal.

Gat in de stam, waar je het rottingsproces moet afbreken en hopen dat de palm de kracht heeft er weer verse speren doorheen te duwen.

Mijn neef heeft (tegen mijn advies in :) ) de zaag in zijn palm gezet (stam 2 meter +), hij trok zo de speren eruit die wel 45 cm lang waren.

Eerst zaagde hij waarschijnlijk middenin het groeipunt een stuk van de palm af, want daar was het een beetje zacht en soepel,toen heeft ie er nog 20 cm afgezaagd en kwam er keihard hout tevoorschijn, onder het groeipunt waarschijnlijk.

Hij heeft de palm zelfs uit de pot gehaald en in de volle grond gestopt, is natuurlijk helemaal een dooddoender.

Deze actie heeft me wel heel nieuwsgierig gemaakt hoe dat precies werkt met die palmbomen, groeipunten, speren enz enz.

Bedankt voor reactie jongens, weer veel geleerd vandaag.

Stel hij had wel de rotte speren eruit gehaald, cuprex in het gat gegooid en een emmertje er bovenop gezet, wat was dan de kans van slagen geweest, wat moet er gebeuren dat zo'n palm weer gezonde speren maakt?

En als je gaat zagen hoe herken je dan de bovenkant van het groeipunt?
Hoe herken je als het groeipunt rot of gezond is?

Zijn daar foto's van?
Zou wel zeer interessant zijn.

Txs mates

John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 mei 2011 10:23

Je bent er al zo goed als uit begrijp ik John? ;)

Zoals gezegd zit het groeipunt bovenin, de rest "verhout" en zorgt zoals Dimi al aangaf enkel maar voor de voedingsstoffen mbv de vaatbundels die verspreid liggen in de hele stam (en dus niet in ringen zoals bij loofbomen bv.).

Het groeipunt is zacht en is in sommige landen zelfs een lekkernij.
Maar ik denk dat je zelfs bij de Appie om de hoek ook wel een blik palmharten kunt vinden.

Bij speerrot wordt dit deel rot (de naam zegt het al :mrgreen: ) en kun je als gevolg de hele speer lostrekken. Wanneer je tijdig kunt ingrijpen en het rottingsproces kunt stoppen dan zal de groeikern nog in tact zijn en herstellen. Ben je er te laat bij, dan rot de hele kern kapot en is het einde verhaal.
Bij het doorzagen poog je de rotting een stapje voor te zijn door het rotte deel weg te zagen.
De kunst is om dan juist te stoppen waar de kern nog niet aangetast is. Mooi fris van kleur en idd zacht. Zoals je begrijpt is dat zeer moeilijk en echt pas aan te raden als je de palm toch als verloren beschouwt. Want ook de stam blijft uiteindelijk vervormd.

Om visueel voor te stellen waar het groeipunt ongeveer zit moet je maar eens kijken naar Phoenix-soorten. Zo wordt de P. canariensis vaak handmatig bewerkt waarbij enkel de bladstelen rond het groeipunt blijven zitten.
Bij een roebelenii gebeurt het zelfs vanzelf. Die verliest op termijn vanzelf de vezels.
Natuurlijk is dit niet 100% gelijk aan de groeikern, maar zo heb je toch een idee hè ;)

DSC06255.JPG
DSC06255.JPG (41.21 KiB) 5811 keer bekeken

Afbeelding

Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 16 mei 2011 22:40

Heyyy Niek,

Zijn daar foto's van van zo'n groeipunt en hoe herken je een gezonde van een rotte?

Gister heeft iemand zijn palm afgezaagd tot het harde gedeelte van de stam en vlak daarboven zat een zachter gedeelte wat behoorlijk stonk.

Hij kon de speren eruit trekken die wel tot 40 cm in de kroon staken, zonder problemen.

Ik vroeg me af nu ik zo van dichtbij gezien heb, eigenlijk een stukje in de stam wilde ik daar een leermomentje van maken.

Eigenlijk wilde ik de kern van de palm ontdekken zeg maar waar ontstaat zo'n speer nou en hoe ziet dat eruit en ziet het eruit als het rot :).

Iig iedereen bedankt ben weer veel wijzer geworden.

:thumb_up:

Groet,
John
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 22 mei 2011 07:50

Hoe het eruit ziet...

C. humilis deze had lichte speerrot, heb de stam niet hoeven afzagen omdat de speren bij het punt waren gaan rotten.
Afbeelding

T. sp nova deze had zware speerrot, trok de speren eruit, ongeveer de diepte bepaald en toen de zaag erin gezet ergens begin april.
Afbeelding
Afbeelding
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?