Eigenlijk wordt het me nu wel duidelijk, als je speerrot hebt dan is het gewoon een lastig verhaal.
Gat in de stam, waar je het rottingsproces moet afbreken en hopen dat de palm de kracht heeft er weer verse speren doorheen te duwen.
Mijn neef heeft (tegen mijn advies in

) de zaag in zijn palm gezet (stam 2 meter +), hij trok zo de speren eruit die wel 45 cm lang waren.
Eerst zaagde hij waarschijnlijk middenin het groeipunt een stuk van de palm af, want daar was het een beetje zacht en soepel,toen heeft ie er nog 20 cm afgezaagd en kwam er keihard hout tevoorschijn, onder het groeipunt waarschijnlijk.
Hij heeft de palm zelfs uit de pot gehaald en in de volle grond gestopt, is natuurlijk helemaal een dooddoender.
Deze actie heeft me wel heel nieuwsgierig gemaakt hoe dat precies werkt met die palmbomen, groeipunten, speren enz enz.
Bedankt voor reactie jongens, weer veel geleerd vandaag.
Stel hij had wel de rotte speren eruit gehaald, cuprex in het gat gegooid en een emmertje er bovenop gezet, wat was dan de kans van slagen geweest, wat moet er gebeuren dat zo'n palm weer gezonde speren maakt?
En als je gaat zagen hoe herken je dan de bovenkant van het groeipunt?
Hoe herken je als het groeipunt rot of gezond is?
Zijn daar foto's van?
Zou wel zeer interessant zijn.
Txs mates
John