Voorproefje tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Voorproefje tuin

Berichtdoor TropiRo op 25 aug 2009 22:01

Toen ik hem kocht had hij ongeveer 15 cm stam, denk dat het nu 6 jaar geleden is. In de winter staat hij in de woonkamer, normaal gesproken ook dus daarom zie je hem niet op de foto´s, ik geef hem in de winter minder water en geen bemesting en in het voorjaar begin ik dat weer op te voeren. Ik heb hem gisteren naar buiten gezet omdat voor de komende dagen regen is voorspeld en daar heeft hij vandaag al van mogen genieten, je ziet gewoon dat hij het heerlijk vindt. Ik denk zelfs als we een milde winter hebben en je hem goed beschermd in de volle grond hij goed te houden is maar dit wordt een experiment als hij te groot wordt voor in huis.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 22:08

Aha! En in de winter (met de CV aan) besproei je hem dan of...?
Want een winterse regenbui lijkt me niet aan te raden :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 aug 2009 22:29

TropiRo schreef:Gisteren en vandaag de nieuwe planten over gepot. Alle planten waren zwaar doorworteld gelukkig met die speciale soorten kan dat soms problemen opleveren omdat de meeste een soort klei kluit hebben.

Toevallig heb ik hierover een interessant artikel gelezen: Palmbomen met kleiklomp

Vrgr
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 25 aug 2009 22:32

In de winter besproei ik hem gewoon ergens om de 2-3 weken. Heb wel gemerkt door de jaren dat hij beter groeit op regenwater dan uit de kraan.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2009 23:46

Ik heb net het volgende verhaal gehoord over palmen met een kleikluit. Ik weet natuurlijk niet of dit altijd het geval is als er klei in de grond zit, maar het is een truukje dat grote (heel grote) kwekers uit Spanje en zo toepassen om (vooral hun grotere) palmen veel duurder te verkopen.

Als je een plant koopt op een kwekerij zijn deze ofwel goed geworteld, ofwel niet goed geworteld. Als ze niet goed geworteld zijn, dan zijn deze planten als het ware pas uitgelepeld uit de akker waar ze opgekweekt werden en zo in een pot met aarde gezet. Wat de (malafide) kwekers dan doen is de pot vullen met een speciale kleigrond, de uitgelepelde palmboom erin zetten, en dan de pot verder vullen met deze kleigrond. Vervolgens goed water geven. Eigenlijk net zoals je het normaal zou doen.

Nu kan je merken dat een palm is uitgelepeld en zo in de pot gezet, als de boom 'los' staat ten opzichte van de pot. Hij schommelt als het ware zonder dat de pot mee beweegt. Wanneer de pot gevuld is met klei, dan kan je dit niet meer zien. Zo kunnen de grote kwekers hun palmen dus veel duurder verkopen ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 aug 2009 09:12

Aha! Dus je moet eigenlijk een beetje wroeten in de grond om te zien wat voor potgrond werd gebruikt? Of staan de 'goede bomen' juist een beetje los?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 26 aug 2009 12:35

Aha! Dus je moet eigenlijk een beetje wroeten in de grond om te zien wat voor potgrond werd gebruikt? Of staan de 'goede bomen' juist een beetje los?

Als de bomen gelepeld zijn dan horen ze een beetje los te staan. Sommige mensen hebben graag gelepelde bomen omdat ze dan veel goedkoper zijn. Ik heb er ook een staan (die grote fortunei). Dan is het de kunst om er goed voor te zorgen, en deze zo snel mogelijk te laten wortelen in de pot. Als je deze bomen aankoopt als ze reeds goed geworteld zijn, dan zijn ze immers veel duurder. Daarom dat de kwekers ook het trukje toepassen, en vertellen dat ze wel goed geworteld zijn hoewel het gewoon gelepelde bomen zijn die m'n in een pot met klei hebben gezet. De klei maakt zich vast rond de wortel en wordt als het ware solide. Zo zie je het niet en betaal je veel meer.

Op internet zie je vaak dat als mensen zo'n gelepelde boom in klei hebben aangekocht, deze na het uitplanten het niet goed doen. Dus geen grote bomen kopen die in een pot met klei zijn geplant ;)

Bij aankoop inderdaad dus een beetje voelen in de grond, maar zoals gezegd is dit doorgaans met de grotere exemplaren het geval. Een kennis van me had er 100 aangekocht uit Spanje (duur betaald omdat het zogezegd goed gewortelde bomen waren) en was er maar liefst 30 verloren!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 30 aug 2009 21:25

Vandaag zat ik foto´s terug te kijken van april, de basjoo en de maurelli zijn echt behoorlijk gegroeid, de raja puri trouwens ook, deze was ongeveer 120 cm hoog toen ik hem 20 juni in mijn bezit kreeg.

Foto 13 april:
Afbeelding

Foto vandaag, hou er rekening mee dat ik er al ongeveer 20 scheuten heb weggenomen.
Afbeelding

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 sep 2009 15:12

Vandaag zag ik iets wat me nog niet eerder was opgevallen, de W. robusta maakt bijna 360 graden bladeren aan. Deze wou ik eigenlijk volgend voorjaar in de volle grond planten maar denk dat ik deze in pot hou en een ander in de volle grond plant.

Afbeelding

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor El Manolo op 10 nov 2009 13:30

Hey Tropiro plaats nog eens wat nieuwe foto's. Je planten zien er allemaal echt prachtig uit.
El Manolo

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video