Genker tuincentrum

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Genker tuincentrum

Berichtdoor hexina op 13 jun 2011 10:25

Gister even gezellig naar het Genkertuincentrum in Genk geweest.
Jonge wat hadden ze daar veel exoten zeg.
Het is dat ik momenteel niet veel kan plaatsen hier in de tuin maar o wee had ik daar even mijn gang kunnen gaan dan hadden we een aanhangwagen moeten hebben om naar huis te gaan.
Musa basjoo, trachycarpus fortunei, trachycarpus wagnerianus een prachtige butia, olijfbomen, druivenbomen, bamboe's, acers en andere exoten waar ik de naam nog niet wat van wiet.
Ik kon geen foto's maken aangezien mijn telefoon het heeft begeven maar er was 1 plant in het bijzonder die ik er mooi vond. Hij heeft paars rode bladeren en hele rare zachte stekelvormige ronde bloemen of vruchten en hij stond daar ook in de aangeplante tuin en was een cm of 30 a 40 hoog.
Ik vond hem er exotisch uit zien dus we gaan snel eens op zoek wat dat voor een plant is geweest (of hopen dat iemand door mijn omschrijven al weet wat dat is)
De trachycarpus wagnerianusjes die er stonden hadden een mooie grote kaart aan de plant hangen met omschrijving eraan waar tot mijn grote verbazing opstond dat deze winterhard is tot -25 graden??? :cry:

Pffff het word snel tijd om de betonnen bloembakken te vinden zodat ik kan beginnen met aanplanten.
Mijn vingers branden van ongeduld maar ik kan niks doen :cry: help wie heeft er 24 stapelbare bloembakken van beton :fluiten:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: Genker tuincentrum

Berichtdoor Christophe op 13 jun 2011 10:42

De trachycarpus wagnerianusjes die er stonden hadden een mooie grote kaart aan de plant hangen met omschrijving eraan waar tot mijn grote verbazing opstond dat deze winterhard is tot -25 graden???

Die waarde heb ik nog horen vallen op het forum bij bezoekers die zijn langs gegaan in een tuincentrum, dus ik vermoed dat er een kweker deze aanbiedt ... :?

Kan je toch geen fotootje maken van die exoot die je zo mooi vindt? Kunnen wij ook even meegenieten en de naam misschien geven :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor plasta op 13 jun 2011 10:46

Is het soms de wonderboom (Ricinus communis), die je hebt gezien?
020820091703-K295.jpg
020820091703-K295.jpg (295.47 KiB) 4813 keer bekeken

De temperaturen, die ze bij het Genker tuincentrum opgeven bij de exoten, is af en toe lachwekkend.
Niet op letten dus.

Raymond
Laatst bijgewerkt door plasta op 13 jun 2011 10:49, in totaal 1 keer bewerkt.
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor erna op 13 jun 2011 10:47

Zou het geen ricinus kunnen geweest zijn ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jun 2011 08:21

Wowwwww kijk eens aan in een keer goed.
Dat is de plant die ik had gezien.
Was gewoon helemaal vergeten te kijken hou die heette! :?
Vond ik zo jammer want ik was best onder de indruk want ik vond hem heel erg mooi.
Gelukkig weet ik nu wel wat het is.
Kan iemand me ook meer over deze plant vertellen? Ik kan wel weer gaan googlen maar ik hoor het liever van de liefhebbers zelf.

Alvast bedankt voor de info

@raymond: ik weet gelukkig dat idd veel dingen niet kloppen op de kaartjes. Soms staat er zelfs gewoon winterhard op en verder niks.

Groetjes Esther
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jun 2011 09:13

Ik heb uiteraard even zitten googlen omtrent de wonderboom en tot mijn grote spijt zie ik dat hij heel erg gifitg is. Ik heb ook een cycas revoluta die ook giftig is maar daar komt ie niet aan. Ik wil toch er op letten dat mijn planten ook een beetje kindvriendelijk zijn. Een plant met mooie vruchten nodigd ook meer uit dan een een palmvaren.
Mijn zoon heeft totaal geen intresse in planten maar ik ga niet onnodig risico's nemen natuurlijk. Dus deze plant gaat op mijn wenslijst voor de toekomst als ze wat ouder zijn. :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jun 2011 22:06

Inderdaad, hij is giftig, maar dat zijn héél veel planten hoor.
Bv. ook bijna alle kamerplanten.

Ik heb ook 2 kinderen en dat houdt mij niet tegen om hem toch in de tuin te hebben staan.
Van kleins af aan leer ik mijn kids dat ze NIETS mogen eten uit de tuin. Oók niet de frambozen, besjes e.d. Je weet daar bv. ook nooit welk dier daar langs geweest is en bovendien zien wij het verschil tussen een aalbes en een bes van pak 'm beet een aronskelk, maar zij...?

Kortom, zij komen nergens aan en dat werkt.
Maar dat is mijn persoonlijke visie hè ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor plasta op 14 jun 2011 23:41

Dat is hier ook een gouden regel en alle kinderen uit de buurt weten ook dat ze van de planten af moeten blijven.
Zeer belangrijk om ze dat direct en zonder excuses te leren :!:
Bij de wonderboom zijn het alleen de zaden die zowaar dodelijk kunnen zijn, als ik het goed heb en die zou je, als het moet, eruit kunnen knippen.
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 jun 2011 07:43

Ooo dus de bloem is niet gifitg dan? Moet ik dan als de bonen komen de bonen eraf knippen?
Das wel het overwegen waard. Ik vind ook dat mijn kinderen niet aan de planten willen komen.
Als ze er ziek van worden dan is dat tot daar aan toe maar dodelijk gif gaat mij gewoon even te ver. Het is een peuter en volgend jaar hebben we nog een peuter rond rennen.
Een peuter is nou eenmaal hardleers en eigenwijs. Dat hoort bij de ontwikkeling.
Dus als ze wat ouder zijn wellicht. Maar daaraantegen zag ik ook dat het maar een eenjarige plant was. Wat ik dan ook wel weer jammer vind. Zijn ze ook als vaste plant te krijgen dan?
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jun 2011 14:49

Dan moet je ze binnen overwinteren.
Of die giftige zaden oogsten en opnieuw zaaien.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips